Level of mother satisfaction regarding children’s attendance at a children’s school clinic of a university in the countryside of Northeastern Brazil

Authors

  • Francisco Alisson dos Santos Universidade Estadual da Paraíba
  • Gustavo Correia Basto da Silva Universidade Estadual da Paraíba
  • Waleska Fernanda Souto Nóbrega Universidade Estadual da Paraíba
  • Smyrna Luiza Ximenes de Souza Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.35699/2178-1990.2022.32617

Keywords:

Dental assistance for children, Consumer behavior, Dental clinics

Abstract

Aim: To analyze the profile and perception of mothers regarding the level of satisfaction with the dental care provided by Integrated Children’s Clinics, from the Dentistry course of a university in the countryside of Northeastern Brazil.

Methods: This cross-sectional, observational, and quantitative-qualitative study was carried out based on data collection through semi-structured interviews with mothers of children who received medical care at the Integrated Children’s Clinics of the Dentistry course. Data were organized in spreadsheets and then submitted to descriptive statistical analysis using the R Studio software. For the open question, Bardin’s qualitative content analysis was performed.

Results: A total of 28 mothers were interviewed, with a mean age of 33 years, mostly married, with an income of one minimum wage or more, who reported having 2 to 3 children. Most interviewees considered the service to be very good or good, mainly showing affection, patience, and the bond created between students and pediatric patients. Lines and waiting time for scheduling appointments were presented as negative points.

Conclusion: In general, mothers of children who received medical care at Integrated Children’s Clinics consider themselves satisfied with the care provided by the service. The need to file appeals that seek constant screening and reduction of the service’s waiting list is highlighted.

Descriptors: Dental assistance for children. Consumer behavior. Dental clinics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pompeu JGF, Carvalho ILDM, Pereira JA, Cruz Neto RG, Prado VLG, Silva CHV. Avaliação do nível de satisfação dos usuários atendidos na clínica integrada do curso de odontologia da Faculdade Novafapi em Teresina (PI). Odontol Clín-Cient. 2012;11(1):31-6.

Brandão ALRBS, Giovanella L, Campos CEA. Avaliação da atenção básica pela perspectiva dos usuários: adaptação do instrumento EUROPEP para grandes centros urbanos brasileiros. Ciênc Saúde Colet. 2013;18(1):103-14.

Souza PG, Silva MB, Braga AT, Siqueira TP, Gonçalves LC, Soares, PV. Avaliação da qualidade do atendimento oferecido na Clínica Integrada da Universidade Federal de Uberlândia. Robrac: Rev Odontol Bras Central. 2014;23(66):140-5.

Mota LQ, Farias DBLM, Santos TA. Humanização no atendimento odontológico: acolhimento da subjetividade dos pacientes atendidos por alunos de graduação em Odontologia. Arq Odontol. 2012;48(3):151-8.

Cardoso PM, Grosseman S, Robles ACC. Percepção de mães sobre o atendimento prestado a seus filhos por acadêmicos da 11ª fase em um ambulatório de pediatria. Arq Catarin Med. 2007;36(3):42-51.

Almeida TF, Azevedo TS, Wanderley FGC, Fonseca EM. Percepções de mães de pacientes sobre o atendimento odontológico na Clínica Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. RFO. 2014;19(2):172-9.

Marques AF, Santos IP, Marinho VL. Percepção das mães de pacientes sobre o atendimento odontológico infantil na Clínica Escola de odontologia da Universidade de Gurupi. Rev Amazônia Sci Health. 2020;8(2):77-85.

Pereira MG. Epidemiologia: teoria e prática. 2ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2015.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [homepage na Internet]. IBGE Cidades: Araruna – PB [atualizada em 2017; acesso em 11 maio 2020]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/araruna/panorama.

Universidade Estadual da Paraíba [homepage na Internet]. Centro de Ciências, Tecnologia e Saúde. Sobre o Centro. [acesso em 11 maio 2020]. Disponível em: http://centros.uepb.edu.br/ccts/sobre/.

The R Development Core Team. R: a language and environment for statistical computing [documento na Internet]. Vienna: R Foundation for Statistical Computing; 2017. [acesso em 11 maio 2020]. Disponível em: http://softlibre.unizar.es/manuales/aplicaciones/r/fullrefman.pdf

Bardin L. Análise de conteúdo. Tradução: Augusto Luís Antero Reto. São Paulo: Lisboa; 2011.

Vilela RB, Ribeiro A, Batista NA. Os desafios do mestrado profissional em ensino na saúde: uso da nuvem de palavras no apoio à pesquisa qualitativa. Atas do 6th Congreso Ibero-Americano em Investigación Cualitativa; 2018; Fortaleza. Universidade de Fortaleza; 2018.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União 12 dez. 2012.

Valente Neta IP. Satisfação dos responsáveis das crianças atendidas na clínica de Odontopediatria do curso de Odontologia da Universidade do Estado do Amazonas [trabalho de conclusão de curso]. Manaus (AM): Universidade do Estado do Amazonas, 2017.

Magalhães BG, Oliveira RS, Gaspar GS, Figueiredo N, Goes PSA. Avaliação do cumprimento de atenção secundária em saúde bucal. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2012;12(1):107-12.

Jiménez-Gayosso SI, Medina-Solis CE, Lara-Carrillo E, Scougal-Vilchis RJ, Rosa-Santillana R, Márquez-Rodríguez S, et al. Desigualdades socioeconómicas en la utilización de servicios de salud bucal (USSB) alguna vez en la vida por escolares mexicanos de 6-12 años de edad. Gac Med Mex. 2015;151:27-33.

Barriuso Lapresa L, Sanz-Barreto B. Variables asociadas al uso de los servicios de salud bucodental por la problación preescolar en España: un análisis de la Encuesta Nacional de Salud. Rev Esp Salud Publica. 2012;86(1):115-24.

Medina-Solis CE, Maupomé G, Socorro HM, Pérez-Núñez R, Avila-Burgos L, Lamadrid-Figueroa H. Dental health services utilization and associated factors in children 6 to 12 years old in a low-income country. J Public Health Dent. 2008;68(1):39-45.

Nassri MRG, Silva AS, Youshida AT. Levantamento do perfil socioeconômico de pacientes atendidos na Clínica Odontológica da Universidade de Mogi das Cruzes e do tratamento ao qual foram submetidos os pacientes: Clínica endodôntica. Rev Sul-Bras Odontol. 2009;6(3):272-8.

Oliveira ZLC, Miranda-Ribeiro P, Longo L. Uma exploração inicial das informações sobre família no Censo Demográfico de 2010. Anais do XVIII Encontro Nacional de Estudos Populacionais, 2012, Águas de Lindóia, SP. ABEP; 2012.

Marques AF, Santos IP, Marinho VL. Percepção das mães de pacientes sobre o atendimento odontológico infantil na Clínica Escola de Odontologia da Universidade de Gurupi. Rev Amazônia Sci Health. 2020;8(2):77-85.

Costa JC, Giustti SA, Murofuse IS, Gumz AL. Acesso ao serviço de fonoaudiologia: a implantação do acolhimento no município de Toledo – PR. Rev CEFAC. 2012;14(5):977-83.

Robles ACC, Grosseman S, Bosco VL. Satisfaction with dental care: qualitative study of the mothers of children treated at the Santa Catarina Federal University, Brazil. Cien Saude Colet. 2008;13(1):43-9.

Zaitter WM, Silva M, Biazevic MGH, Crosato E, Pizzatto E, Michel-Crosato E. Avaliação da acessibilidade do paciente à clínica de especialidades de Endodontia em dois distritos de saúde do município de Curitiba (PR). Rev Sul-Bras Odontol. 2009;6(4):413-21.

Silva GCB, Melo Neto OM, Nóbrega WFS. Epidemiologia e Saúde Coletiva: aspectos históricos e evolução da produção científica. Rev Famil Cic Vida Saúde Cont Social. 2020;8(3):478-82.

Published

2022-05-23

How to Cite

Santos, F. A. dos, Silva, G. C. B. da, Nóbrega, W. F. S., & Souza, S. L. X. de. (2022). Level of mother satisfaction regarding children’s attendance at a children’s school clinic of a university in the countryside of Northeastern Brazil. Arquivos Em Odontologia, 58, 11–20. https://doi.org/10.35699/2178-1990.2022.32617

Issue

Section

Artigos