Mother-child relation

an interdisciplinary approach and their unfoldings for dentistry

Authors

  • Cristina Berger Fadel Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Nemre Adas Saliba Universidade Estadual Paulista
  • Suzely Adas Saliba Moimaz Universidade Estadual Paulista

Keywords:

Mother-child relations, Child care, Health knowledge, attitudes, and practices

Abstract

The influence of social interactions on child health care has been studied in depth and is frequently associated with the figure of the mother, given that, in the domestic realm, she assumes the roles of both promoter and reproducer of biological and social responsibilities, both for her family and for herself. The early relationship between mothers and children, when absolute, intense, and positive, becomes accountable for the development of physical and emotional abilities and capacities within the child, resulting in the condition of a healthy child. Thus, when we assume that attitudes and conducts can be transmitted from mother to child, in the same manner as ideas, meanings, and beliefs, the importance of maternal knowledge and behavior on her own children’s health becomes evident, which is the focal point of the present study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tezoquipa IH, Monreal MLA, Santiago RV. El cuidado a la salud en el âmbito doméstico: interracción social y vida cotidiana. Rev Saúde Pública. 2001; 35:443-50.

Dytz JLG. O modo de vida da mãe e a saúde infantil. Rev Bras Enferm. 2000; 53: 165-66.

Meneses A. Quality of attachment towards mother and teacher. Rev Psicol. 2004; 17: 453- 59.

Neumann EA. Estrutura e dinâmica da personalidade em desenvolvimento desde o início de sua formação. São Paulo: Cultrix; 1992.

Winnicott DW. Os bebês e suas mães. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 2002.

Silva SS, Le Pendu Y, Pontes FA, Dubois M. Sensibilidade materna durante o banho. Psicol Teor Pesqui 2002; 18:345-52.

Mair L. Introdução à Antropologia Social. Rio de Janeiro: Zahar; 1979.

Osório LC. Família Hoje. Porto Alegre: Artes Médicas; 1996.

Muller U, Gibbs P, Ariely GA. Adults who were adopted contacting their birthmothers: what are the outcomes, and what factors influence these outcomes? J Spec Oper Med. 2003; 7:7-25.

Giffoni FAO; O desenvolvimento psicoafetivo: a relação mãe-filho e o contexto social. Educação em debate 1999; 21: 125-132.

Dolto F. Quando surge a criança. Campinas: Papirus; 1998.

Gandra MIS, Aznar-Farias M. A importância do apego no processo de desenvolvimento. Brazilian Pediatric News 2000. Disponível em <http://www.brazilpednews.org.br/dec2000/ bnp0026.htm> Acesso: 12 agosto 2006.

Bee H. A criança em desenvolvimento. Porto Alegre: Artes Médicas; 1996.

Spitz R. O primeiro ano de vida. São Paulo:Martins Fontes; 1993.

Scochi CG, Kokuday ML, Riul MJ, Rossaqnez LS, Fonseca LM, Leite AM. Encouraging motherchild attachment in prematurity situations: nursing interventions at the Ribeirão Preto Hospital. Rev Latinoam de Enferm. 2003; 11:539-43.

Ministério da Saúde. Normas de atenção humanizada ao RN de baixo peso (Método Mãe-Canguru). Brasília; 1999.

Altaminaro EH, Jereissati L. A fisioterapia respiratória e o processo de hospitalização criança-mãe. Psicol teor prat. 2002; 4:57-65.

Walsh AP. Representations of attachment and caregiving: the disruptive effects of loss and trauma. The Sciences and Engineering 2003;64:1511.

Sapp MS. Relationship of maternal depression to disorganized attachment in latency-age children. The Sciences and Engineering 2004; 64:4088.

Perez SM. Relations among child emotionality, mother-child planning and children´s academic adjustment and achievement in the first grade. The Sciences and Engineering 2004; 65:21-8.

Ribeiro CS. A influência dos transtornos afetivos no puerpério sobre o recém-nascido. 2005. Disponível em: <http://virtualpsy.locaweb.com.br/index.php?sec=30&art=109> Acesso: 09 junho 2006.

Salerni N, Calvo V, D´Odorico LG. Influence of affective-relational and cognitive attachment on the development of linguistic competence. Italiano de Psicologia 2001; 28:781-802.

Freire P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP; 2000.

De Lamare R. A Vida do bebê. 38ª ed. Rio de Janeiro: Bloch; 1992.

Dockhorn DMC, Pretto SM. Escolaridade, condições sócio-econômicas e saúde bucalrelação ente mães e filhos. Rev Odonto Ciênc. 2001; 16: 43-59.

Serino RJ, Gold SB. Infant and early childhood oral heatlh care. NY State Dent J. 1997; 63:34-5.

Zanata RL, Navarro MF, Pereira, JC et al. Effect of caries preventive measures directed to expectant mothers on caries experience in their children. 2003. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010364402003000200001&lng=pt&nrm=iso> Acesso: 09 junho 2006.

Sertório SC, Silva IA. As faces simbólica e utilitária da chupeta na visão das mães. Rev Saúde Pública. 2005; 39:156-62.

Galimard P. A criança de 6 a 11 anos: desenvolvimento físico-psíquico-social. 3 ed. São Paulo: Paulinas; 1983.

Ault RL. Desenvolvimento cognitivo da criança. A teoria de Piaget e a abordagem de processo. Rio de Janeiro: Zahar; 1978.

Published

2016-03-14

How to Cite

Fadel, C. B., Saliba, N. A., & Moimaz, S. A. S. (2016). Mother-child relation: an interdisciplinary approach and their unfoldings for dentistry. Arquivos Em Odontologia, 44(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/3478

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)