ENGINEERING AND EDUCATION OF ADULT TEACHERS

NOTIONS IN JEAN-MARIE BARBIER

Authors

  • Douglas Pereira da Costa Universidade Federal do Piauí https://orcid.org/0000-0003-0706-7163
  • Maria Valéria Santos Leal Universidade Federal do Piauí
  • Maria da Glória Carvalho Moura Universidade Federal do Piauí

Keywords:

Engenharia em formação, Formação de professores, Formação do adulto professor, Profissionalização docente

Abstract

This theoretical-reflective study aimed to contextualize educational engineering with the training of adult teachers, based on the theoretical notions of Jean-Marie Barbier. In this way, it clarifies the notion of educational engineering, considering the design and evaluation of educational interventions in the workplace and in the social life of adults with the aim of providing learning; describes educational intervention as the articulation of two cultures that do not complement each other (engineering and pedagogy), but that are complemented by a third, the culture of training; and illustrates the engineering cycle in formation in four phases. In all these moments, contextualization movements of the author's theoretical approaches were undertaken with the training of adult teachers. Of the identified interfaces, the culture of training stands out, as it reinforces two essential aspects for the teacher training process, the conception (by themselves and by the trainers) of this subject as an adult person who has life and profession experiences, and the perspective of school as a privileged educational space for their training and professionalization (without distinction between them). Therefore, it adds value to current thinking in the area of study of adult teacher training, focusing on the culture of training and transformation, aiming at the continuous development of teachers and the strengthening of teacher professionalization in the current social, professional and political.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Pereira da Costa, Universidade Federal do Piauí

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Educação (LUI, 2019). Pedagogo (UESPI, 2015). Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial (2017), em Gestão e Docência no Ensino Superior (2020), em Era Digital e Impactos na Saúde, Educação e Comportamento Social (2020) e em Pedagogia Empresarial e Educação Corporativa (2020). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Pesquisador da área educacional, integrante do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas Curriculares e Formação de Profissionais da Educação (NIPPC).

Maria Valéria Santos Leal, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestra em Ciências Contábeis e Administração pela FUCAPE - Fundação de Pesquisa e Ensino (2020). Especialização em Contabilidade pela Universidade Federal do Piauí e em Controles da Administração Pública pelo Centro de Ensino Unificado de Teresina-PI, Graduação em Ciências Contábeis pela Fundação Visconde de Cairu -BA. Auditora de Controle Externo do Tribunal de Contas do Estado do Piauí e Professora Assistente do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Participa do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas Curriculares e Formação de Profissionais da Educação -NIPPC.

Maria da Glória Carvalho Moura, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006); Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2002); Graduada em Pedagogia Magistério pela Universidade Federal do Piauí (1987); Especialização em Educação, área de concentração Pesquisa Educacional pela Universidade Federal do Piauí (1990). Professora Titular da Universidade Federal do Piauí, lotada no Centro de Ciências da Educação/Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino. É Professora Permanente do Programa de Mestrado em Educação (UFPI/CCE /DMTE/PPGEd). Coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas Curriculares e Formação de profissionais da Educação - NIPPC.

Published

2024-10-25

How to Cite

Pereira da Costa, D., Santos Leal, M. V., & Carvalho Moura, M. da G. (2024). ENGINEERING AND EDUCATION OF ADULT TEACHERS: NOTIONS IN JEAN-MARIE BARBIER. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40799

Issue

Section

Artigos