ESCOLAS PÚBLICAS E O REANP: O USO DA TECNOLOGIA NA AUSÊNCIA DA INTERNET

Authors

Keywords:

Public Schools. Right to Learn. Emergency Regime of Non-Presential School Activities. Media-Education.

Abstract

This article presents excerpts from a research developed in the Professional Master’s Degree in the line of teacher training, carried out in the years 2021 and 2022, which had as its object of study the tools used by literacy teachers, from the Public Teaching Network, in a city of Minas Gerais to teach their students with no access to internet during the Emergency Regime of Non-Presential School Activities, during the COVID-19 Pandemic. This article aims to problematize whether the tools used, such as printed material, were mostly effective in the task of teaching/alphabetizing these children, in addition to presenting the teachers with possibilities and technological alternatives, via media-education, with the aim of contributing to minimize possible difficulties; also, it aims to help in the development of critical, creative and instrumental pedagogical practices, using Information and Communication Technologies (ICTs) that ate independent of internet access. An applied research was produced through field work, in a qualitative and quantitative approach, in which data collection, analysis and discussion were carried out, resulting in the production of the Instructional Guide “Exploring Technologies in the Absence of Internet” to assist the teachers in the task of bringing learning to students. It was concluded that the continuing education of teachers on the use of technologies for students without internet access via media-education contributed to making learning (literacy) happen in a more effective and inclusive way, guaranteeing the Right to Learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MARIA ROSANE DA ROCHA, UNIVERSIDADE VALE DO RIO VERDE - UNINCOR

É Graduada em Estudos Sociais e Geografia pela Universidade Vale do Rio Verde (2000) e Pedagogia. Pós Graduada em Geografia e Meio Ambiente pela Faculdade do Noroeste de Minas (2012), Gestão Escolar pela Universidade Federal de Viçosa (2013) e Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar pela Faculdade de Educação São Luiz (2021). Mestra em Educação pelo Mestrado Profissional em Gestão, Planejamento e Ensino - Linha de Pesquisa Formação de professores e ação docente - UNINCOR (2023) resultando na construção do Guia Instrucional Para Professores “Explorando Tecnologia na Ausência da Internet”. Nos seus 27 anos como professora, 24 foram dedicados à escola do campo/rural. Atuou em todas as etapas da Educação Básica, além da atuação na Gestão Escolar, Supervisão e Coordenação Pedagógica do Ensino Fundamental I. Atualmente exerce a função de Articuladora da Área Psicossocial da Rede Municipal de Ensino de Três Corações/MG.

Jocyare Cristina Pereira de Souza, Universitário Vale do Rio Verde / UNINCOR

Possui Graduação em Letras pela Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações (1989); Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações (1994) e Linguística Textual pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1994); Mestrado (2005), Doutorado (2009), Pós-Doutorados I (2016) / II (2018) em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente, sob orientação do Dr. Eduardo Guimarães, integra o grupo de pesquisa Semântica do Acontecimento - IEL - UNICAMP. Como docente do quadro permanente do Mestrado Profissional em Gestão, Planejamento e Ensino atua na linha de pesquisa Formação de professores e ação docente, coordenando o projeto de pesquisa Formação de professores: diagnóstico e perspectivas - chamando a atenção para o trabalho desenvolvido à frente do Grupo ATLAS em Minas Gerais (ATLAS dos Nomes que contam história das cidades brasileiras mineiras: Um estudo semântico-enunciativo do Estado de Minas Gerais) assim como para a liderança dos estudos semântico-enunciativos promovidos pelo Grupo de Estudos Semântica_Enunciação e Sentido (SEnSe), do projeto de extensão Relatos de Experiências Exitosas na Educação Básica e do projeto de ensino Formação de leitores e escritores competentes de textos literários e não literários, enfatizando o processo de desenvolvimento do Método Enunciativo de Leitura.

Published

2024-10-25

How to Cite

DA ROCHA, M. R., & Pereira de Souza, J. C. (2024). ESCOLAS PÚBLICAS E O REANP: O USO DA TECNOLOGIA NA AUSÊNCIA DA INTERNET. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/46234

Issue

Section

Artigos