https://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/issue/feedEstudos Germânicos2019-02-01T17:50:11-02:00Setor de Publicaçõesperiodicosfaleufmg@gmail.comOpen Journal Systems<p> </p><p>Revista do antigo Departamento de Letras Germânicas da <a href="http://www.letras.ufmg.br/site">Faculdade de Letras</a> da <a href="http://www.ufmg.br">Universidade Federal de Minas Gerais </a>(Brasil), publicada entre 1980 e 1989.</p>https://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8496The bear in the bush2019-02-01T17:50:10-02:00Aimara da Cunha Resendeperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>This study discusses the different use of duplication in the structuring of ideological stances in <em>A Midsummer Night’s Dream</em>. Linear duplication reinforced by classical motives and techniques forms the delimitation characteristic of Renaissance art while voicing the ideals of the <em>status quo</em>. On the other band, not seldom simultaneously, a complex play of mirrors brings about the effusion and blurred contours of Baroque art and ironically destroys the established artistic and social ideals of the time, introducing doubt and a sense of relativity.</p> <p>Este estudo discute o uso diferenciado da duplicação no processo de construção de <em>Sonho de uma Noite de Verão</em>. A duplicação linear, reforçada por motivos e técnicas clássicas, forma a delimitação característica da arte renascentista enquanto expressa os ideais do <em>status quo</em>. Por outro lado, e não raro, um complexo jogo de espelhos leva à efusão e aos contornos indistintos da arte barroca, destruindo ironicamente os ideais artísticos e sociais vigentes, introduzindo a dúvida e a relatividade.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8497Feminist epistemology Piercy’s Woman on the edge of time2019-02-01T17:50:10-02:00Billie Maciunasperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>Sandra Harding's view of science as a social activity leads her to propose critical interpretation as a mode of knowledge-seeking particularly useful for theorizing "the effects on the natural sciences of gender symbolism, gender structure, and individual gender." I have chosen Piercy's novel, <em>Woman on the Edge of Time</em>, with a view toward discovering how a contemporary American feminist writer envisions a non-gendered society. Specifically, I will examine some of the ways in which Piercy's imaginary culture relates to Harding's discussion of feminist epistemologies that are emerging as a response to sexist, classist and racist policies in science.</p> <p>A visão de Sandra Harding da ciência como uma atividade social, leva-a a propor uma interpretação crítica como um modo de conhecimento particularmente útil para teorizar "os efeitos nas ciências naturais de simbolismo de gênero, estrutura de gênero, e gênero individual." Escolhi o romance de Piercy, <em>Woman on the Edge of Time</em>, com o objetivo de descobrir como a escritora feminista contemporânea vê uma sociedade isenta de gênero. Especificamente, examinei algumas formas em que a cultura imaginária de Piercy relaciona-se com a discussão das epistemologias feministas de Harding, que estão emergindo como uma resposta a políticas sexistas, classistas e racistas.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8498A ironia em Morte em Veneza de Thomas Mann2019-02-01T17:50:10-02:00Georg Otteperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>Partindo do pressuposto de que o nosso conhecimento da realidade sempre é provisório, ou seja, que há uma eterna ruptura entre os nossos conceitos e a "coisa em si", a ironia entra como instância mediadora para superar essa ruptura. Thomas Mann, o "alemão irônico" (E. Heller), recorre à ironia não somente através de seus protagonistas, mas principalmente através de sua linguagem, que exige "desconfiança" por parte do leitor.</p> <p>Given that our knowledge of real is always provisional, that is, since there is an inevitable gap between our concepts and "Dinge an sich", irony is used to bridge this gap. Thomas Mann, the "Ironic German" (E. Heller) uses irony not only through his characters, but also through his style, provoking the readers "mistrust". <em></em></p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8499The written text in a context of orality an approach to the African novel2019-02-01T17:50:10-02:00Gláucia Renate Gonçalvesperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>The purpose of this study is to show how the context of orality deeply influences the structure of the African novel, contributing to its identity. The first part of the paper serves as a support for the second one,<em> </em>in which it emphasizes that the African novel clearly portrays its cultural and political context. The second part, then, analyzes how characteristics of orality are manifested in the written text<em>. </em></p> <p>O propósito deste estudo é mostrar como o contexto da oralidade influencia profundamente a estrutura do romance africano, contribuindo para a identidade deste. A primeira parte deste trabalho serve como apoio para a segunda, uma vez enfatizando que o romance africano retrata claramente seu contexto político e cultural. A segunda parte, pois, analisa como características da oralidade são manifestadas no texto escrito.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8500A literatura afro-americana sob a ótica da tradução2019-02-01T17:50:10-02:00Idelber Vasconcelos Avelarperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>The article makes use of Gilles Deleuze and Félix Guattari’s concept of minor literature - i.e. that which is produced by a minority within a major language - to shed light on the displacements imposed by Afro-American writers upon the symbolic tradition they inherit through the English language. By means of an analysis of a short story by Katherine Porter and a poem by Paul Laurence Dunbar, emphasis is placed on the recurrent process of demetaphorization one finds in African-American texts. Such Processes are<em> </em>shown to entail a theory of translation that highlights difference and contests the authority of the original.</p> <p>O artigo utiliza, a partir de Gilles Deleuze e Félix Guattari, o conceito de literatura menor – literatura produzida por uma minoria no interior de uma língua majoritária - para analisar os deslocamentos operados pelos escritores negros americanos na tradição simbólica herdada por eles através da língua inglesa. Por meio de uma leitura de um conto de Katherine Porter e um poema de Paul Laurence Dunbar, enfatiza-se os recorrentes processos de desmetaforização encontrados nos textos afro-americanos. Num momento seguinte, mostra-se que tais processos implicam uma teoria da tradução que privilegia a diferença e contesta a autoridade do original.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8501Second language teaching: a semiotic approach2019-02-01T17:50:10-02:00Jeanette Bopryperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>The purpose of this paper is to discuss the application of semiotics to the instruction of language, particularly foreign or second language. The first section of this paper will deal primarily with what semiotics is an its implications for education. The second section will consider criteria suggested by semiotics by which methods of language instruction can be evaluated and discuss applications to the classroom. The final section will deal with teacher training suggested by a semiotic approach to language instruction. In this approach, semiotic criteria would be used primarily as an evaluative tool to determine whether methods and techniques are viable. This is an approach to language instruction; there is no prescriptive semiotic curriculum.</p> <p>Este artigo discute a aplicação da semiótica ao ensino de língua, especialmente língua estrangeira ou segunda língua. A primeira parte lidará com o conceito de semiótica e suas implicações para a educação. A segunda parte analisará critérios sugeridos pela semiótica através dos quais se possa avaliar métodos de ensino, bem como suas aplicações em sala de aula. A parte final apresentará possíveis aplicações da abordagem semiótica de ensino de língua no treinamento de professores. Nessa abordagem, critérios semióticos seriam utilizados como instrumento para avaliar a viabilidade de métodos e técnicas. Trata-se de uma abordagem de ensino de língua; não há, em termos semióticos, um currículo prescritivo.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8502The three MacBeths: fact and fiction2019-02-01T17:50:11-02:00Jonathan P. J. Radvanperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>The Three MacBeths of this paper are, first, the real King of Scotland from 1040 to 1057; second, the character from Holinsheds <em>Chronicles</em>, Shakespeare’s source; and third, Shakespeare’s character in his eponymous play. This study examines the interrelationships of fact and fiction in the three MacBeths of history, chronicle, and literature, as well as significant changes made by Shakespeare in the interests of a more dramatic and politically acceptable work.</p> <p>Os três Macbeths discutidos neste ensaio são, primeiro, o rei da Escócia entre 1040 e 1057; em segundo lugar, o personagem das <em>Crônicas</em> de Holinshed, fonte utilizada por Shakespeare; e, finalmente, o personagem da peça shakespeareana. Este estudo examina as interrelações entre fato e ficção nos três Macbeths - o da história, o da crônica e o da literatura. Examina, ainda, as alterações significativas efetuadas por Shakespeare a fim de criar um texto mais teatral e mais aceitável politicamente.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8503O ensino de língua estrangeira em Cuba2019-02-01T17:50:11-02:00José Carlos Paes de Almeida Filhoperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>O ensaio apresenta um pano de fundo para a compreensão do cenário educacional em Cuba, particularmente quanto às políticas e práticas no ensino de língua estrangeira. São abordados aspectos como número de aulas semanais, séries nas quais se ensina língua estrangeira e tipo de livro didático, e ainda a função geral e a importância da disciplina para as autoridades educacionais. Questões referentes à metodologia e ao conteúdo de livros didáticos são discutidas a partir de amostragens de dados coletados em Havana e comparados às tendências atuais no Brasil.</p> <p>The article provides a background to help understand the educational scene in Cuba and particularly the foreign language policies and practices in that country. Most of the major structuring aspects such as number<em> </em>of<em> </em>classes per week, grades in which the foreign language is taught and type of textbook are treated as well as the general role and importance of that discipline for educational authorities. The questions of textbook content selection and methodology are discussed from sample data collected in Havana and compared to current trends in Brazil. <em> </em></p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8504O olho, o narrador e o monstro2019-02-01T17:50:11-02:00Leopoldo Comittiperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>A reading of Mary Shelley's novel <em>Frankenstein</em>, under the perspective of the Fantastic and taking as a starting point psychoanalylic theories. <em> </em></p> <p><em> </em></p> <p>Leitura do romance <em>Frankenstein</em>, de Mary Shelley, sob a perspectiva do Fantástico e a partir de um instrumental teórico da Psicanálise.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8505Dynamic equivalence versus formal correspondence in the translation of songs2019-02-01T17:50:11-02:00Maria Helena Lott Lageperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>The aim of this work is to make an analysis of the translation of Djavan's song <em>Esquinas</em> into English. It endeavours to show how the theoretical demands made on translations prove problematic when put into practice, mainly when concerning the translation of songs.</p> <p>É objetivo do presente artigo mostrar, através de uma análise para o inglês da canção <em>Esquinas</em> de Djavan, como as exigências teóricas que se fazem às traduções se revelam, na prática, problemáticas, principalmente no que se refere à tradução de canções.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8506The deeper role of gender conflict in Willa Cather's The professor's house2019-02-01T17:50:11-02:00Stephen L. Tannerperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>Increasing feminist attention to Willa Cather's The Professor’s House has resulted in interpretations that view the novels main character, professor Godfrey St. Peter, negatively. An extreme example of this tendency is Doris Grumbach’s portrait of his as a frustrated homosexual misogynist. While gender conflict is an<em> </em>important element of the novel, an exaggerated and distorting emphasis on it trivializes the cost of the professor’s struggle and the significance of his final decision.</p> <p><em> </em>O romance <em>The Professor's House</em> de Willa Cather despertou a atenção crescente dos interessados na teoria do feminino, suscitando, muitas vezes, interpretações negativas a respeito do personagem principal, professor Godfrey St. Peter. O trabalho de Doris Grumbach, que o retrata como um homossexual misógeno frustrado, é exemplo extremo dessa tendência. Embora o conflito dos gêneros seja elemento essencial no romance, a distorção desse conflito banaliza o significado da decisão final tomada pelo professor.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8507Huck and 'Sivilization'2019-02-01T17:50:11-02:00Thomas LaBorie Burnsperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>Mark Twain s major novel has been read as an opposition between life on the Shore and life on the River. This paper expands on that opposition to discuss a set of categories (home, family, education, wealth, companions, national mode, and ethics) in relation to the contexts of Nature and Civilization.</p> <p>O principal romance de Twain tem sido interpretado como uma oposição entre a vida na terra e a vida no rio. Este trabalho usa esta oposição básica para apresentar um conjunto de categorias (lar, família, educação, riqueza, companheiros, modo nacional e ética) em relação aos contextos da Natureza e Civilização.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8508The use of clichés in advertising discourse2019-02-01T17:50:11-02:00Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paivaperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>This paper aims at studying the cliché in advertising discourse, having as starting point the idea that language is made up of a set of clichés which work as vehicles of ideology, thus affecting human behavior. The signs found in clichés, either verbal or non-verbal, will be analysed as an intertextual phenomenon and their renew as an attempt to counterattack a dominant ideology and prevent the predictability of the paradigmatic/syntagmatic axis.</p> <p>Este trabalho se propõe, a partir da idéia inicial de que a língua é um grande conjunto de clichês, veículos de ideologia e portanto norteadores de comportamento, a analisar os clichês no discurso publicitário, presentes em forma de signos verbais e não-verbais, como um fenômeno intertextual, e sua renovação como uma tentativa de contra-atacar uma ideologia dominante e impedir a previsibilidade do eixo paradigmático/sintagmático.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8509Byron's Don Juan: source and imitation2019-02-01T17:50:11-02:00William Valentine Redmondperiodicosfaleufmg@gmail.com<p>Byron's <em>Don Juan</em> tells of the adventures and conquests of the hero. But, although there are some elements in common with the original play on the subject of Don Juan, <em>El Burlador de Sevilla</em> by Tirso de Molina, there is no direct imitation of the original in Byron</p> <p>O <em>Don Juan</em> de Byron conta as aventuras e conquistas do herói. Mas, apesar de ter alguns elementos em comum com a peça original sobre Don Juan, <em>El Burlador de Sevilla</em> de Tirso de Molina, não parece ser uma imitação direta desta peça.</p>1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8510Estudos Germânicos, v. 102019-02-01T17:50:11-02:00Edição Completaperiodicosfaleufmg@gmail.com1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicoshttps://periodicos.ufmg.br/index.php/germanicos/article/view/8495Apresentação2019-02-01T17:50:10-02:00Professores Departamento de Letras Anglo-Germânicasperiodicosfaleufmg@gmail.com1989-12-31T00:00:00-02:00Copyright (c) 2017 Estudos Germânicos