A Meta-Analysis of Studies on Chemistry Textbooks and their Functions
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u13731398Keywords:
Textbooks, Chemistry, Literature ReviewAbstract
The Chemistry Textbook (CT) is a resource that is often used in the classroom, being part of the planning and practice of the teacher, and supporting teaching and learning processes. Understanding how this teaching resource has been investigated remains pertinent. In this sense, a bibliographical revision was made in order to assess how the CT has been approached, bearing in mind Choppin’s (2004) four functions to textbooks — referential, ideological/cultural, instrumental, and documentary. This bibliographical study was divided into three parts: an investigation of the main topics studied about the CT in the last decade in scientific journals; a survey of the main topics studied about the CT in of the minutes of the last three editions of ENPEC and ENEQ; a system of categories based on content analysis, using the textbook functions. We found nine topics studied in the analyzed works that relate to the four functions mentioned. The results show that, in the 115 studies analyzed, at least one of the four functions was present. In addition, the data indicate that the referential function was the most prevalent among all the four, whilst the documentary function was the least mentioned. Finally, we conclude by presenting the characteristics found in the CTs, and highlight that research on these functions is still incipient.
Downloads
References
Assis, N. R. B., & Vaz, W. F. (2020). Ensino de química e cidadania: análise dos livros didáticos de química do programa nacional do livro didático. Revista Virtual de Química, 12(1), 196–222. http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20200016
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Basso, L. D. P., & Terrazzan, E. A. (2015). Organização e realização do processo de escolha de livros didáticos em escolas de educação básica. Revista Eletrônica de Educação, 9(3), 256–272. http://dx.doi.org/10.14244/198271991210
Bego, A. M., Suart Júnior, J. B., Prado, K. F., & Zulian, S. R. Q. A. (2019). Qualidade dos livros didáticos de química aprovados pelo programa nacional do livro didático: análise do tema Estrutura da Matéria e Reações Químicas. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 18(1), 104–123.
Bunzen, C. (2000). O tratamento do conceito de gramática nos livros didáticos. Ao pé da letra, 2(1), 1–8.
Carvalho, A. M. P. (2009). Ensino de ciências e matemática II: temas sobre a formação de conceitos. Editora UNESP.
Cassiano, C. C. D. F. (2014). O mercado do livro didático no Brasil do século XXI. Editora UNESP.
Cedran, D. P., Cedran, J. C., & Kiouranis, N. M. M. (25–29 de julho, 2016). Reflexões sobre os critérios para seleção dos livros didáticos de Química no PNLD. XVIII Encontro nacional de ensino de química, Florianópolis, Santa Catarina.
Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, 30(3), 549–566.
Cinha, J. O. S, & Vasconcelos, F. C. G. (25–28 de junho, 2019). Análise descritiva a partir de tiras cômicas em uma coleção de livros didáticos de Química. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Natal, Rio Grande do Norte.
Coutinho, F. A., Soares, A. G., Braga, S. A. M., Chaves, A. C. L., & Costa, F. J. (2010). Análise do valor didático de imagens presentes em livros de Biologia para o ensino médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 10(3).
Francisco Junior, W. E. F., & Lima, S. P. (2013). Considerações acerca da leitura em livros didáticos de química: uma análise a partir de textos complementares. Educación Química, 24(2), 489–494. http://dx.doi.org/10.1016/S0187-893X(13)72518-7
Freitag, B., Costa, W. F., & Motta, V. R. (1997). O livro Didático em Questão. Cortez.
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) (2017). PNLD 2018: Química — guia de livros didáticos. http://www.fnde.gov.br/pnld-2018/
Furió, C., & Domínguez, M. C. (2007). Deficiencia en la enseñanza habitual de los conceptos macroscópicos de sustancia y de cambio químico. Journal of Science Education, 8(2), 84–92.
Garcia, O. G. (1997). A aula como momento de formação de educandos e educadores. Revista de educação, 104, 62–84.
Garcia, P. S., & Bizzo, N. (2010). A pesquisa em livros didáticos de ciências e as inovações no ensino. Educação em Foco, 13(15), 13–35. https://doi.org/10.24934/eef.v13i15.89
Gramowski, V. B., Delizoicov, N. C., & Maestrelli, S. R. P. (2017). O PNLD e os guias dos livros didáticos de ciências (1999–2014): uma análise possível. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 19, e2571. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190110
Güllich, R. I. C., & Silva, L. H. A. (2013). O enredo da experimentação no livro didático: construção de conhecimentos ou reprodução de teorias e verdades científicas?. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 15(2), 155–167. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150210
Lajolo, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, 16(69), 3–9.
Leite, B. S. (2018a). Aprendizagem Tecnológica Ativa. Revista Internacional de Educação Superior, 4(3), 580–609. http://dx.doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652160
Leite, B. S. (2018b). Experimentação no ensino de química: uma análise das abordagens nos livros didáticos. Educación Química, 29(3), 61–78. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63726
Maia, J. O., & Villani, A. (2016). A relação de professores de Química com o livro didático e o caderno do professor. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 15(1), 121–146.
Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Ministério da Educação (2019). Edital de convocação Nº 03/2019 — CGPLI. https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13__RETIFICACAO_07.04.2021.pdf
Miranda, S. R., & de Almeida, F. R. (2020). Passado, presente e futuro dos livros didáticos de História frente a uma BNCC sem futuro. Escritas do Tempo, 2(5), 10–38. https://doi.org/10.47694/issn.2674-7758.v2.i5.2020.1038
Moretto, M. (2017). O ensino da leitura no ensino fundamental: uma análise das questões de compreensão de texto. In M. Moretto (Org.), O livro didático na Educação Básica: múltiplos olhares (pp. 27–43). Paco Editorial.
Oliveira, M. M. (2010). Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes.
Oliveira, R. M. (2017). Descolonizar os livros didáticos: raça, gênero e colonialidade nos livros de educação do campo. Revista Brasileira de Educação, 22(68), 11–33. https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226802
Pereira, J. E., & Núñez, I. B. (10–13 de novembro, 2013). Gráficos cartesianos nos livros didáticos de Química do PNLD 2012. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, São Paulo.
Piassi, L. P., Santos, E. I., Vieira, R. M. B., & Ferreira, N. C. (2009). O discurso ideológico sobre Aristóteles nos livros didáticos de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 9(2), 1–19.
Rosa, M. D., & Artuso, A. R. (2019). O Uso do Livro Didático de Ciências de 6º a 9º Ano: Um Estudo com Professores Brasileiros. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 709–746. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u709746
Rosa, T. F., & Lambach, M. (2018). Os Livros Didáticos de Química e a Resistência às Mudanças no Estilo de Pensamento. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 11(1), 173-193. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p173
Rosalino, I., Silva, D. M., & Kasseboehmer, A. C. (25–28 de junho, 2019). Levantamento e análise dos experimentos de Química presente nos livros do PNLD. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Natal, Rio Grande do Norte.
Santos, E. M. D. (2013). As representações sociais do livro didático por professores de matemática (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco).
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. (2011). Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 16(1), 59–77.
Silva, D. L., & Philippsen, E. A. (03–06 de julho, 2017). Os Livros Didáticos e o PNLD: um olhar sobre a experimentação e a gestão de resíduos. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, Santa Catarina.
Silva, G. B., & Cintra, E. P. (25–28 de junho, 2019). Análise gráfica nos livros didáticos de Química do PNLD 2018-2020 — Um estudo de caso. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Natal, Rio Grande do Norte.
Silva, G. S., Braibante, M. E. F., & Pazinato, M. S. (2013). Os recursos visuais utilizados na abordagem dos modelos atômicos: uma análise nos livros didáticos de química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 13(2), 159–182.
Sousa, I. V. (2017). Gêneros textuais no livro da educação de jovens e adultos. In M. Moretto (Org.), O livro didático na Educação Básica: múltiplos olhares (pp. 103–121). Paco Editorial.
Theodoro, M. E. C., Kasseboehmer, A. C., & Ferreira, L. H. (2012). Os aspectos sócio-culturais e teórico-metodológicos recomendados pelo PCNEM: as contribuições dos livros didáticos de Química para os objetivos do Ensino Médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 11(2), 161–182.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.
Turin, J. (2013). Livro didático de Química — PNLD/2012: fatores que influenciaram a escolha dos livros pelos professores da Educação Básica. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). AcervoDigital da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/34842
Vaz, W. S., Bispo, N. R., & Larceda, K. A. P. (25–28 de junho, 2019). Ensino de Química e Letramento Científico: análise dos livros didáticos do PNLD. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciência, Natal, Rio Grande do Norte.
Vitiello, A. M. (2017). Reflexões sobre as ações do estado e do mercado na produção de livros didáticos de geografia no Brasil. In M. Moretto (Org.), O livro didático na Educação Básica: múltiplos olhares (pp. 9–18). Paco Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rafael Silva de Araujo, Bruno Silva Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.