A dialogue in undergraduate courses about fanzinagem and its educational potential

report of extensionist experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.49453

Keywords:

production of fanzines, innovation in teaching, teacher training, graduation

Abstract

This report aims to describe products and analyze the contributions of fanzines to the training of undergraduate students, focusing on experiences from a workshop with fanzines – which, in 2022, constituted an extension activity at a Public Higher Education Institution located in Fortaleza (Ceará, Brasil). In order to answer the question: what products and knowledge were constructed by the participants in the experiences of a university action based on fanzinagem?, the study covers and interconnects the theoretical-methodological fields of teaching practices and teacher training. It fits within the framework of descriptive research and chooses as its target audience the participants in the extension experience – four undergraduates from the areas of Biological Sciences, Physics, Chemistry and Geography. The work proposed in the workshop resulted in the creation of four fanzines, which took place along the lines of artisanal manufacturing, as the graduates felt motivated to create them, considering primarily the association of texts and drawings, both made by hand. The observations of the actions recorded in the field diary and the analysis of the products were indicators that these subjects built specific learning about the tool. This assumption comes from how much they engaged in the dialogues, as well as the satisfaction and enthusiasm they demonstrated in completing the tasks. Therefore, it is believed that the participants understood the inventive, innovative, artistic and socializing power of the instrument, and could become professionals sensitive to the reframing of traditional teaching practices, when promoting their implementation in the future exercise of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssyka Melgaço Rodrigues, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil.

Professora de Biologia na Escola de Ensino Médio Joaquim Magalhães (Itapipoca-Ceará). Doutoranda em Ensino na Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), Polo da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA-UFC). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Desenvolve estudos sobre os seguintes temas: ensino de Ciências e Biologia, estratégias pedagógicas, arte-ciência, profissão docente e formação de professores.

Raimunda Aline Djanira Freire Marques, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil.

Professora de Biologia na Escola Estadual de Educação Profissional Professora Marly Ferreira Martins (Caucaia-Ceará). Doutoranda em Ensino na Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), Polo da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA-UFC). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Bolsista da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Desenvolve estudos sobre assuntos educacionais.

Érika Freitas Mota, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil.

Professora do Departamento de Biologia da Universidade Federal do Ceará (UFC) e dos Programas de Pós-graduação em Sistemática, Uso e Conservação da Biodiversidade (PPGSIS) e Programas de Pós-Graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN, Polo UFC) e de Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) da UFC. Doutora em Bioquímica (UFC). Licenciada e bacharel em Ciências Biológicas (UFC).

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira (PPGE), do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) e da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) na Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestra em Educação pela UFC. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia. É uma das líderes do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI). Tem experiência na área de Educação e Ensino de Ciências.

References

ALVES, Francisco Cordeiro. Diário – um contributo para o desenvolvimento profissional dos professores e estudo dos seus dilemas. Revista Millenium, Instituto Politécnico de Viseu, n. 29, p. 222-239, jun. 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.19/578. Acesso em: 19 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dez. de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 dez. 1996.

CAMPOS, Fernanda Ricardo. Abrafanzine: da publicação independente à sala de aula. Txt: Leituras Transdisciplinares de Telas e Textos, Belo Horizonte, v. 5, n. 10, p. 65-77, 2009. DOI: https://doi.org/10.17851/1809-8150.5.10.65-77. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/txt/article/view/11156. Acesso em: 2 out. 2017.

CAVALCANTI NETO, Ana Lucia Gomes; AMARAL, Edenia Maria Ribeiro do. Ensino de ciências e educação ambiental no nível fundamental: análise de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 129-144, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/WwsgYTmNrMYW9Pgcx9jP4KG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 mar. 2023.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

FEITOSA, Raphael Alves; LEITE, Raquel Crosara Maia. A formação de professores de ciências baseada numa associação de companheiros de ofício. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 01, p. 35-50, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172012140103. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/zbbQWCPXsTxQM43RxRFQNvk/?lang=pt. Acesso em: 07 nov. 2024.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise do Conteúdo. Brasília: Líber Livro, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GIROTTO JÚNIOR, Gildo; PAULA, Marcela Aparecida de; MATAZO, Déborah Rena Carreiro. Análise de conhecimento sobre estratégias de ensino de futuros professores de química: vivência como aluno e reflexão como professor. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 14, n. 1, jan./jun. 2019, p. 35-50. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.13123. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/GDLA/article/view/13123/pdf_1. Acesso em: 20 abr. 2023.

GUIMARÃES, Edgard. Fanzine. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2005.

KULLOK, Maisa Gomes Brandão. As exigências da formação do professor na atualidade. Alagoas: Editora UFAL, 2000.

LEITE, Raquel Crosara Maia; MIRANDA, Raquel Sales; MOTA, Maria Danielle Araújo. Formação de professores de Ciências para os anos iniciais: relato de uma vivência com a produção de fanzines no curso de Pedagogia. In: SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; FREITAS, Bruno Miranda; COSTA, Elisangela André da Silva (org.). Experiências da formação de professores na escola e na universidade. Porto Alegre: Editora Fi, 2020.

LIMA, Mayara Macedo; ALVES, Rivânia Silva; SILVA, Renata Maria; SILVA, Samara Ferreira; TORRES, Cícero Magérbio. Relato de experiência: o recurso pedagógico fanzine nas aulas de biologia. Anais VIII CONEDU […] Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89776. Acesso em: 22 maio 2024.

MARANHÃO, Renata Queiroz. Fanzines nas escolas: um convite à experimentação. Fortaleza: Editora UECE, 2012.

MATOS, Abraão Danziger de; LIMA, Wanessa Tenório Bezerra Leão de; MIWA, Leandro Ribeiro. Os desafios no ensino de ciências na atualidade. In: COSTA, Hérika Cristina Oliveira; ALVARENGA, Angélica Maria Abílio (org.). Educação, tecnologia e inclusão: teoria e prática em um contexto de desafios e reflexões. Itapiranga: Schreiben, 2023.

MEIRELES, Fernanda. Zines yoyô: uma experiência instintiva em arte-educação. 2008. Monografia (Especialização em Arte-Educação) – Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, Fortaleza, 2008.

MÓNICO, Lisete; ALFERES, Valentim Rodrigues; CASTRO, Paulo Alexandre de; PARREIRA, Pedro. A observação participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 6, 2017, Salamanca. Anais [...] Salamanca, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318702823_A_Observacao_Participante_enquanto_metodologia_de_investigacao_qualitativa. Acesso em: 15 maio 2023.

MOURA, Andrea Sales Braga. O fanzine e a formação estética de professores do Ensino fundamental: constituição dialógica. 2018. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.

MOURA, Mariana do Vale. Hoje é dia de fanzine: olhares para a educomunicação, formação docente e cidadania. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

MUSSI, Ricardo Fraklin de Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 10 jan. 2023.

NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, jul./dez. 1996.

RODRIGUES, Jéssyka Melgaço. Fanedição nas aulas de biologia: contribuições para o ensino e para a formação do professor artista-reflexivo. 2018. 159 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

RODRIGUES, Jéssyka Melgaço; CASTRO, Déborah Praciano; LEITE, Raquel Crosara Maia. Produção de fanzines geocientíficos no curso de licenciatura em Ciências Biológicas: um relato de experiência. In: SIMPÓSIO DE ENSINO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA DO NORDESTE, 2, 2022, Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: Even3, 2022. p. 1-5. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/2secmat/560977-producao-de-fanzines-geocientificos-no-curso-de-licenciatura-em-ciencias-biologicas--um-relato-de-experiencia. Acesso em: 22 jun. 2024.

RODRIGUES, Jéssyka Melgaço; CASTRO, Déborah Praciano; LEITE, Raquel Crosara Maia. Produção de fanzines geocientíficos no curso de licenciatura em Ciências Biológicas: percepções, sentimentos e expectativas. In: I SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ENSINO, 2023, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos [...] Vitória da Conquista: Doity, 2023. Disponível em: https://doity.com.br/anais/sipen2023/trabalho/275048. Acesso em: 22 jul. 2024.

RODRIGUES, Jéssyka Melgaço; LEITE, Raquel Crosara Maia. Uso de fanzines em aulas de Ciências: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 6, n. 6, p. 336-356, 2023. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2023v6n6.13452. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13452. Acesso em: 22 jun. 2024.

SANTOS, Marcos Vinícius Guilherme; ROSSI, Cláudia Maria Soares; PEREIRA, Deyliane Aparecida de Almeida. Percepção de professores da educação básica quanto ao uso das metodologias ativas. Research, Society and Development, v. 10, n. 10, p. 1-11, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.19211. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19211. Acesso em: 10 ago. 2023.

Published

2024-11-08

How to Cite

RODRIGUES, J. M.; MARQUES, R. A. D. F.; MOTA, Érika F.; LEITE, R. C. M. A dialogue in undergraduate courses about fanzinagem and its educational potential: report of extensionist experience. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–19, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.49453. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/49453. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Article