remeReme: Revista Mineira de EnfermagemReme : Rev. Min. Enferm.1415-27622316-9389Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais-UFMGBelo Horizonte, MG, BrazilS1415-27622015000400005S1415-2762(15)0190040510.5935/1415-2762.20150066PesquisasMapa de conversação em diabetes: estratégia educativa na visão dos profissionais da saúdeMapa de conversaciones sobre diabetes: estrategia educativa en la opinión de los profesionales de la saludConversation map on diabetes: education strategy in view of health professionalsChavesFernanda FigueredoChavesFernanda AzeredoCecílioSumaya GiarolaAmaralMarta AraújoTorresHeloísa de CarvalhoBelo HorizonteMGPrefeitura Municipal de Belo HorizonteBrasilUFMGEscola de Enfermagem Programa de Pós-GraduaçãoBelo HorizonteMGUFMGEscola de Enfermagem BrasilBelo HorizonteMGUniversidade Federal de Minas GeraisEscola de Enfermagem Programa de Pós-GraduaçãoBrasilBelo HorizonteMGUFMGEscola de Enfermagem Brasil1220151948548580910201501062015This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.Full text available only in PDF format (EN)Texto completo somente em PDF (PT)

O objetivo do presente estudo foi verificar a visão dos profissionais da saúde sobre o Mapa de Conversação em Diabetes como estratégia educativa. Trata-se de pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva, realizado com 14 profissionais da saúde inseridos em unidades básicas de saúde da regional leste do município de Belo Horizonte, Minas Gerais (Brasil). Para a coleta de dados, utilizou-se a entrevista semiestruturada guiada pelas seguintes questões: "quais as práticas educativas que vêm sendo utilizadas na atenção primária?"; "de que modo vêm sendo utilizadas?"; e "quais os seus fundamentos?" Em seguida, foram realizados grupos focais por meio das questões norteadoras: "como você acha que é ter o diagnóstico de diabetes?"; "como você acha que é ter que seguir um plano de cuidados diários para a saúde?"; e "qual é a sua visão do Mapa de Conversação em Diabetes?" Os dados foram analisados com base no referencial de análise de conteúdo de Bardin, do qual emergiram duas categorias: a) o Mapa de Conversação como uma estratégia de aprendizagem participativa; b) fatores que interferem na prática educativa para o autocuidado. A utilização do Mapa de Conversação em Diabetes permitiu verificar a visão dos profissionais sobre uma nova estratégia para a construção do autocuidado em diabetes, reconhecendo-o, assim, como uma ferramenta apropriada para a condução das práticas educativas.

El objetivo de este estudio ha sido evaluar la opinión de los profesionales de la salud del mapa de conversaciones sobre diabetes como estrategia educativa. Se trata de una investigación cualitativa, exploratoria y descriptiva realizada con 14 profesionales de la salud de las unidades básicas de salud de la regional este de la ciudad de Belo Horizonte, Minas Gerais (Brasil). Para la recogida de datos se utilizó una entrevista semiestructurada guiada por las siguientes preguntas: ¿Cuáles son las prácticas educativas que se utilizan en la atención primaria? ¿Cómo se utilizan? y ¿Cuáles son sus fundamentos? Luego se organizaron grupos focales a través de las preguntas orientadoras: ¿Cómo crees que es ser diabética? ¿Cómo crees que es tener que seguir un plan de cuidados diarios para la salud? y ¿Cuál es tu visión del mapa de conversaciones sobre diabetes? Los datos fueron analizados en base a las técnicas de análisis de contenido de Bardin, del que emergieron dos categorías: 1) mapa de conversaciones como estrategia de aprendizaje participativo y 2) factores que interfieren en la práctica educativa para el autocuidado. El uso del mapa de conversaciones sobre diabetes ha confirmado que los profesionales reconocen que esta nueva estrategia para la construcción del autocuidado en diabetes es una herramienta adecuada para la conducción de las prácticas educativas.

The present study aimed to assess how health professionals view the Diabetes Conversation Map as an educational strategy. It is a qualitative, exploratory and descriptive research conducted with 14 health professionals from Primary Health Care Units located in the eastern district of the city of Belo Horizonte, Minas Gerais (Brazil). Data were collected using a semi-structured interview, guided by the following questions: "Which educational practices are being used in primary care?"; "How are they being used?"; and "What are their foundations?". Focus groups were then carried out with the following guiding questions: "What do you think it is like to be diagnosed with diabetes?"; "What do you think it is like to have to follow health plan of daily care?"; and "What is your view of the Diabetes Conversation Map?". Data were analyzed following Bardin's content analysis framework, from which two categories emerged: a) the Conversation Map as a participative learning strategy; b) factors that affect the educational practice of self-care. The use of the Diabetes Conversation Map has allowed us to know how professionals view this new strategy for diabetes self-care, thus establishing the map as a suitable tool for educational practices.

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Effectiveness of procede model for health education on changes and level of control of HbA1c, blood pressure, lipids, and body mass index in patients with type 2 Diabetes MellitusBMC Public Healthy20112926711SalineroMAFPauECSArrietaFJBAbanadesJCHMartínCMRodésBSHealth care professionals' understanding and day-to-day practice of patient empowerment in diabetes; time to pause to thoughtDiabetes Res Clin Pract20122249295AsimakopoulouKNewtonPSinclairAJScamblerDetermination of empowerment score in type 2 diabetes patients and its related factorsJ Pak Med Assoc20121620162TolAShojaeezadehDSharifiradGAlhaniFTehraniMMEducator experience with the U.S Diabetes conversation map(r) education program in the journey for control of diabetes: the IDEA studyDiabetes Spectr20101948323OmarDFWorleyAVSperlJHBeatonSJLavinJTGlasrudPImpacto de un mapa conversacional como estrategia educativa para mejorar el control metabólico de pacientes con Diabetes Mellitus tipo 2Atención Familiar2014426221VelascoACPonceERRMadrigalHGLMagosGAConversation maps in Canada: the first 2 yearsDiabetes Spectr200813942221BeltonABDiabetes conversation map in Nigeria: a new socioeducational tool in diabetes careIndian J Endocr Metab2013100911617ChinenyeSYoungEEApplying new diabetes teaching tools in Health-Related Extension ProgrammingJ Extension201016128GrenciAA pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos2008MartinsJBicudoMAVPlanning and conducting focus group research with nursesNurse Res20117787218ShahaMWenzelJHillEEUtilização do grupo focal como técnica de coleta de dados em pesquisas: relato de experiênciaCiênc Cuid Saude20151194200214SehnemGDAlvesCNWilhelmLSResselLBAnálise de conteúdo2011BardinLCoaching of physicians by RNS to improve diabetes careThe Diabetes Educator20131717239FrederickMLJohnsonPJDuffeJMcCarthyBDEffectiveness of disease-management programs for improving diabetes care: a meta-analysisRev CMAJ2011115272183PimouguetCLe GoffMThiébautRDartiguesJFHelmerCPatient empowerment: from revolution to evolutiontreatment strategies-diabetes20119810513FunnellMMAndersonRMUse of cognitive interviewing to adapt measurement instruments for low-literate hispanicsDiabetes Educ2003100616629RosalMCCarboneETGoinsKVEffect of problem-solving-based diabetes self-management training on diabetes control in a low income patient sampleJ Gen Intern Med20119728926HillFBLazoMPeyrotMDoswellAChangYTHillMNDetermination of empowerment score in type 2 diabetes patients and its related factorsJ Pak Med Assoc20121620162TolAShojaeezadehDSharifiradGAlhaniFTehraniMMSocial determinants of type 2 diabetes and health in the United StatesWorld J Diabetes2014296304315ClarkMLUtzSWAnalysing group interaction in focus group research: impact on content and the role of the moderatorQualitative Studies2011163012MetteGTineCCharlotteCCharlotteDIndividual and Group education in diabetes and outcomesAquichan201413847214ÜnsalEAArkanBHealth coaching in diabetes: empowering patients to self-manageCan J Diabetes2013414137WongDRRiegerFPEffects of depression and antidepressant use on goal setting and barrier identification among patients with type 2 diabetesDiabetes Educ201137080337ChenHYRuppertKCharronDPNoulletWVZgiborJCEnhancing diabetes self-care among rural african americans with diabetes: results of a two-year culturally tailored interventionEnhancing Diabetes Self-Care20142319240WilliamsICUtzSWHintonIYanGJonesRReidK