remeReme: Revista Mineira de EnfermagemReme : Rev. Min. Enferm.1415-27622316-9389Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais-UFMGBelo Horizonte, MG, BrazilS1415-27622015000200002S1415-2762(15)0190020210.5935/1415-2762.20150022PesquisasConhecimento dos alunos de graduação em educação física sobre exercício físico para indivíduos com diabetes mellitusLevel of knowledge of physical education students on physical exercise for people with diabetes mellitusConocimentos de los alumnos de grado en educación física sobre la actividad física para individuos con diabetes mellitusBertazoneThaís Mara AlexandreRodriguesFlávia Fernanda LuchettiNeivaCassiano MerussiTeixeiraCarla Regina de SouzaBertazoneÉrika do CarmoZanettiMaria LuciaRibeirão PretoSPUniversidade de Ribeirão PretoFaculdade de Medicina BrasilRibeirão PretoSPFaculdade de Medicina de Ribeirão PretoHospital das Clínicas BrasilRibeirão PretoSPUniversidade de São PauloEscola de Enfermagem Programa de Pós-GraduaçãoBrasilRibeirão PretoSPUSPEERP Departamento de Enfermagem Geral e EspecializadaBrasilRibeirão PretoSPUniversidade de Ribeirão PretoBrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoFaculdade de Ciências Ribeirão PretoSPUSPEERP Brasil06201519214202003201523102013This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.Full text available only in PDF format (EN)Texto completo somente em PDF (PT)

Este estudo transversal teve como objetivo analisar o conhecimento de alunos de bacharelado em Educação Física sobre diabetes e exercício físico. A amostra foi constituída de 69 alunos de três cursos de bacharelado em Educação Física, em 2011. Para a coleta de dados foi elaborado questionário com 27 questões relacionadas ao conhecimento sobre conceitos da doença, sinais e sintomas e exercício físico. Os resultados mostraram que os alunos apresentaram índice satisfatório de acertos na categoria exercício físico e insatisfatório na categoria conceitos, sinais e sintomas. Das 27 questões, obteve-se média de 11,1±3,4 para as respostas corretas e de 15,0±2,8 para as incorretas; 23 alunos deixaram de responder alguma questão, média de 2,4±2,7. Recomenda-se agregar às disciplinas da grade curricular conteúdos sobre conceitos, sinais e sintomas e exercício físico relacionado à doença. Assim, o educador físico poderá contribuir para a integralidade da atenção à saúde.

This is a cross-sectional study that aims at analysing the level of knowledge of Physical Education undergraduate students on diabetes and physical exercise. The random sample consisted of 69 students from three physical education university courses in 2011. Data were collected through a questionnaire consisting of 27 questions related to concepts of the disease, its signs and symptoms and physical exercise. Results showed that the students had satisfactory marks in physical exercise questions and inadequate in concepts, signs and symptoms. Regarding the number of answers, the average of correct answers was 11.1±3.4; the average of incorrect answers was 15.0±2.8. Twenty-three students failed to answer all questions (average of 2.4±2.7). The researchers recommend that concepts, signs and symptoms and physical exercise applied to people with diabetes mellitus should be added to the course curriculum; therefore, the physical education teacher will be able to contribute to comprehensive health care delivery.

Este estudio de corte transversal se propuso analizar el conocimiento de los estudiantes de Educación Física sobre diabetes y actividad física. La muestra estuvo compuesta por 69 estudiantes de tres cursos de grado en Educación Física, en 2011. Los datos fueron recogidos por medio de un cuestionario con 27 preguntas relacionadas con el conocimiento sobre los conceptos, senales y síntomas de la enfermedad y el ejercicio físico. Los resultados mostraron que el conocimiento de los estudiantes era suficiente en ejercicio físico e insuficiente en conceptos, senales y síntomas. De las 27 preguntas, hubo un promedio de 11,1 ±3,4 de respuestas correctasy de 15,0 ±2,8 de respuestas incorrectas. Veintitrés estudiantes no contestaron alguna de las preguntas, lo cual representa un promedio de 2,4 ±2,7. Se recomienda incluir en las asignaturas del plan de estudios contenidos sobre conceptos, senales y síntomas y ejercicio físico relacionado con la Diabetes Mellitus. De esta manera, el educador físico podrá contribuir a la integralidad de la atención de la salud.

Diabetes MellitusExerciseKnowledgeMotor ActivityPatient Education as TopicDiabetes MellitusEjerciciosConocimientoActividad MotoraEducación del Paciente como AsuntoDiabetes MellitusExercícioConhecimentoAtividade MotoraEducação de Pacientes como Assunto
Recomendações sobre condutas e procedimentos do profissional de educação física na atenção básica à saúde2010Training YMCA Wellness Instructors to deliver an adapted version of the Diabetes Prevention Program lifestyle interventionDiabetes Educ200922432235FinchEAKellyMSMarreroDGAckermannRTA structured educational program improves metabolic control in patients with type 2 diabetes: a randomized controlled trialDiabetes Educ200960311435ScainSFFriedmanRGrossJLIntervenção educativa para o autocuidado de indivíduos com Diabetes MellitusActa Paul Enferm201151494424TorresHCSouzaERLimaMHMBodsteinRCExercise and type 2 diabetes: the American College of Sports Medicine and the American Diabetes Association - Joint Position Statement. Exercise and type 2 diabetesMed Sci Sports Exerc201022823031242Standards of medical care in diabetes - 2011Diabetes Care2011S11S6134Standards of medical care in diabetes - 2013Diabetes Care2013S11S6636Exercise and glycemic control in diabetes: benefits, challenges, and adjustments to pharmacotherapyPhys Ther200812973211188GulveEALong-term effects of a lifestyle intervention on weight and cardiovascular risk factors in individuals with type 2 Diabetes Mellitus: Four-year results of the Look AHEAD TrialArch Intern Med201015667517170Physical activity advice only or structured exercise training and association with HbA1c levels in Type 2 Diabetes: A systematic review and meta-analysisJAMA20111790917305UmpierreDRibeiroPABKramerCKLeitãoCBZucattiATNAzevedoMJEffects of aerobic and resistance training on Hemoglobin A1c levels in patients with type 2 Diabetes: A randomized controlled trialJAMA201022536220304ChurchTSBlairSNCocrehamSJohannsenNJohnsonWKramerKAerobic and Combined Exercise Sessions reduce glucose variability in Type 2 Diabetes: Crossover Randomized TrialPlos One2013e5773338FigueiraFRUmpierreDCasaliKRTetelbomPSHennNTRibeiroJPAssociations between physical fitness and HbA1c in type 2 diabetes mellitus on behalf of the Diabetes Aerobic and Resistance Exercise (DARE) trial investigatorsDiabetologia20119310254LaroseJSigalRJKhandwalaFPrud'hommeDBouléNGKennyGPExercise training improves physical fitness and vascular function in children with type 1 diabetesDiabetes Obes Metab20113824413SeegerJPHThijssenDHJNoordamKCranenMECHopmanMTEEffects of aerobic training, resistance training, or both on glycemic control in type 2 Diabetes: A randomized trialAnn Intern Med200735769147SigalRJKennyGPBouléNGWellsGAPrud'HommeDFortierMPrevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose toleranceN Engl J Med200113435018344TuomilehtoJLindstromJErikssonJGValleTTHamalainenHIllane-ParikkaPDiretrizes do ACSM para os testes de esforço e sua prescrição2007Position stand: appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adultsMed Sci Sports Exerc200945971241Diretrizes da Sociedade Brasileira de Diabetes 2012-20132011Physical activity/exercise and type 2 diabetesDiabetes Care20042518391027SigalRJKennyGPWassermanDHCastaneda-SceppaCWhiteRDPhysical activity/exercise and type 2 diabetes: a consensus statement from the American diabetes AssociationDiabetes Care200614338629SigalRJKennyGPWassermanDHCastaneda-SceppaCWhiteRDConhecimento dos acadêmicos de Educação Física sobre os efeitos da atividade física na prevenção e tratamento do diabetesRev Bras Ciênc Mov2007714415KnuthAGBorgesTTHallalPCAzevedoMRAmerican College of Sports Medicine: Position Stand: Exercise and type 2 diabetesMed Sci Sports Exerc2000134560732AlbrightAFranzMHornsbyGKriskaAMarreroDUllrichIAtividade física e diabetes2003ColbergSUse of clinical practice recommendations for exercise by individuals with type 1 diabetesDiab Educ200026571226ColbergSExercise and diabetes control: a winning combinationPhys Sportsmed20006381428ColbergSRSwainDPDiabetes and exerciseBr J Sports Med19991617333PeirceNSDificuldades dos pacientes diabéticos para o controle da doença: sentimentos e comportamentosRev Latino-Am Enferm2007110512615PéresDSSantosMAZanettiMLFerronatoAAO cuidado sob a ótica do paciente diabético e de seu principal cuidadorRev Latino-Am Enferm2005397406313SantosECBZanettiMLOteroLMSantosMAHypoglycaemia: the limiting factor in the glycaemic management of type 1 and type 2 diabetesDiabetologia20029374845CryerPENational Athletic Trainers' Association Position Statement: Management of the athlete with type 1 diabetes mellitusJ Athl Train200753645442JimenezCCCorcoranMHCrawleyJTHornsbyWGPeerKSPhilbinRDPlasma glucose and hypoglycaemia following exercise in people with Type 1 diabetes: a comparison of three basal insulinsDiabet Med200910273226ArutchelvamVHeiseTDellwegSElbroendBMinnsIHomePDAssessment of the Knowledge of Diabetes Mellitus Among School Teachers within the Scope of the Managing Diabetes at School ProgramJ Clin Res Pediatr Endocrinol201219920344AycanZÖnderACetinkayaSBilgiliHYildirimNBaşVNGrau de conhecimento dos profissionais de Educação Física sobre a prescrição de exercício físico para diabéticosRev Bras Ciênc Saúde20112530299TeixeiraLECCruzPWSSoaresMMASantosHLBABorgesJVanceaDMMConhecimento do profissional de educação física frente à atuação com portadores de diabetes mellitus nas academias de ginástica de Fortaleza, CERev Bras Educ Fís Esp200913542223MonteiroLZSpinatoILSilvaCABPinheiroMHNPSantosZMSAMontenegro JúniorRMPhysical education teachers' knowledge of type 1 diabetesArch Dis Child20094834694HalpernLAAgwuJCExercício físico em crianças com diabetes mellitus tipo 1: conhecimento do profissional de Educação FísicaRev Bras Ciênc Mov2011123217MonteiroLZSpinatoILPinheiroMHNPSilvaCABMontenegro JuniorRMNível de conhecimento dos acadêmicos de curso de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul sobre a doença diabetes mellitusLecturas Educ Fís Deport Rev Digital2009113914OliveiraAPCLeoneGBNunesHEGFernandesMFBFerreiraBEHow far are physical education teachers from elementary school prepared to help pupils with diabetes while they are at schoolMinerva Pediatr200776773659TahirovicHToromanovicA