remeReme: Revista Mineira de EnfermagemReme : Rev. Min. Enferm.1415-27622316-9389Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais-UFMGBelo Horizonte, MG, BrazilS1415-27622007000200015S1415-2762(07)01100215An educational program proposal for the development of nurses in publication skills in latin-americaPropuesta de un programa educacional para la capacitación de enfermeros en el campo de la publicación en américa latinaProposta de um programa educacional para a capacitação de enfermeiros na área de publicação em latino americanoRassolG. HusseinChiancaTânia Couto MachadoBelo HorizonteUniversidade Federal de Minas GeraisDepartamento de Enfermagem Básica tchianca@enf.ufmg.brUniversidade de São PauloEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências HumanasBrasilgrassool@sghms.ac.uk, hussein@eerp.usp.br0620071122012042609200704042007This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.Full text available only in PDF format (EN)

Current trends suggest that the dissemination of nursing knowledge and published papers in high quality journals bring further development in the professionalisation of nursing. There is limited understanding of the factors that enable nurses writing for publication but an educational programme on writing for publication at all levels of nursing could act a catalyst in this process of change. Nursing leaderships also accounts for the responsibility to contribute to the nursing knowledge base through publication, but also to prepare future nurses in the same area. The aims of the paper to examine some issues regarding nursing publications, postgraduate nurses in particular, and suggest a framework for the professional development of nurses in how to write for publication.

Tendencias actuales sugieren que la diseminación del conocimiento en enfermería y la publicación de artículos en revistas de alta calidad propician mayor desarrollo en la profesionalización de los enfermeros. Poco se sabe sobre los factores que permiten que los enfermeros escriban artículos para publicación. Sin embargo, un programa educacional sobre cómo redactar para publicación, a todos los niveles de enfermería, puede funcionar como catalizador en este proceso de cambio. Los líderes de enfermería no sólo tienen la responsabilidad de contribuir a su base de conocimientos por medio de publicaciones sino también de preparar futuros enfermeros en la misma área. La finalidad de este artículo es investigar algunas cuestiones referentes a la publicación en enfermería, particularmente a nivel de posgrado, y sugerir un referente para la capacitación de enfermeros en el campo de la publicación de artículos.

Tendências atuais sugerem que a disseminação do conhecimento em enfermagem e a publicação de artigos em revistas de alta qualidade propiciam maior desenvolvimento na profissionalização da enfermagem. Há pouca compreensão dos fatores que tornam os enfermeiros capazes de escrever para publicação. Contudo, um programa educacional sobre como escrever para publicação em todos os níveis da enfermagem pode funcionar como um catalisador nesse processo de mudança. As lideranças de enfermagem não só têm a responsabilidade de contribuir com a base de conhecimentos da enfermagem por meio de publicações, mas também de preparar futuros enfermeiros na mesma área. Neste artigo são investigadas algumas questões relacionadas à publicação em enfermagem, particularmente em nível de pós-graduação, e sugerido um arcabouço para a capacitação profissional dos enfermeiros na área de publicação.

NursingEducation, Nursing, GraduateInformation DisseminationScientific and Technical PublicationsPeriodicalsAuthorship and Co-Authorship in Scientific PublicationsenfermeríaeducaciónpublicaciónposgradocoautoríaEnfermagemEducação de Pós-Graduação em EnfermagemDisseminação da InformaçãoPublicação Científicas e TécnicasPublicações PeriódicasAutoría e Co-Autoría na Publicação Científica
Current issues in nursing1990424McCloskeyJCGraceHKMcCloskeyJCGraceHKGuest Editorial: Beyond PublicationsJ Adv Nur200412148FitchMIInternational Content of High Ranking Nursing Journals in the Year 2000J Nurs Sch200017392236DoughertyMCLinSYMc KennaHPSeersKThe experience of disseminating the results of doctoral researchJ Fur High Educ20014555125DinhamSScottCChallenging spanish: ways for nurses to become bilingualJ Cont Educ Nurs19998893230OderkirkWTeaching doctoral students to become scholarly writers: the importance of giving and receiving critiquesStud High Educ20003952125CaffarellaRSBarnettBGSix easy steps to publishingNur Educ198432449HagemasterJNKerrinsKMTeaching graduate students to write for publicationJ Nurs Educ1994328933GayJTGetting Published in the?J Nurs Educ2003512242BellackJPWriting at University199717CrèmePLeaMRHelping you get publishedJ Adv Nurs19988928CampbellGCA Comparative evaluation of two educational strategies to promote publication by nursesJ Cont Educ Nurs19987984229HenningerDENolanMTA course that teaches RN students how to write for publicationJ Nurs Educ1991377830RamirezCCHaleSHPublication skill development in nurses: a vital role of nurse executivesJ Nurs Admin1992646422MateoMAMeekerMHIntegrating teaching and research through writing development for students and staffAct Learn High Educ2001314512MurrayREGSummary report: encouraging and supporting postgraduates who wish to publish work from their studies07052004HughesMAddiction Nursing: themes and perspectives for clinical practice199723RassoolGHRassoolGHusseinGMWriting for international publication in nursing journals: a personal perspective (part 1)Rev Latino-Am Enfer200626670214RassoolGHWriting for international publication in nursing journals: personal perspective (Part 2)Rev Latino-Am Enfer200642834314RassoolGH