remeReme: Revista Mineira de EnfermagemReme : Rev. Min. Enferm.1415-27622316-9389Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais-UFMGBelo Horizonte, MG, BrazilS1415-27622001000100005S1415-2762(01)00500105PesquisaCuidar do outro e de si mesmo: a compreensão de uma equipe de enfermagemCuidar del otro y de si mismo: la comprensión de un equipo de enfermeríaTake care of the other and of oneself: the understandyng of the nursing teamJesusDanielle Sandra da Silva deFreitasMaria Édila AbreuCarneiroMaria Lígia MohallemSoaresSônia MariaUFMGEE UFMG12200151-22026This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.Texto completo somente em PDF (PT)

Este estudo aborda a compreensão das concepções de uma equipe de enfermagem acerca do cuidado do outro e de si mesmo. Foram observadas consultas e procedimentos de enfermagem, grupos educativos, envolvendo clientes e cuidadores. Os dados revelaram que o processo de cuidar do outro e de si mesmo é influenciado pela formação centrada no modelo biomédico e interferências organizacionais no processo de trabalho. Para os enfermeiros, cuidar do outro significa educá-lo para se autocuidar; para as auxiliares de enfermagem, cuidar do outro significa relação de dependência. O cuidar de si mesmo ainda é pouco significativo na existência dos cuidadores.

El presente estudio enfoca la comprensión de las concepciones de un equipo de enfermería sobre el cuidado al otro y el cuidarse a uno mismo. Se observaron consultas y procedimientos de enfermería, grupos educativos, incluyendo clientes cuidadores. Los datos revelan que el proceso de cuidar al otro y el cuidarse a uno mismo está influenciado por la formación centrada en el modelo biomédico y en interferencias organizacionales en el proceso de trabajo. Para los enfermeros cuidar al otro significa educarlo para autocuidarse; para los ayudantes de enfermería cuidar al otro implica una relación de dependencia. El cuidarse a uno mismo tiene poco significado para los cuidados.

The objectives which guided the study have been the ability of the nursing team to understand what it means to take care of the other and of oneself; the description of the cultural setting where the team operates, as well as the analysis over the self-care capacity in professional practice. The daily scenes involving those receiving care and caregivers and the narratives heard showed that for the nurses to take care of others means to educate them to take care of themselves. For nursing auxiliaries, the action of taking care is established by a relationship of dependence. Both categories showed that the actions of taking care of oneself do not have a significant meaning in their lives which proves it is necessary to stimulate or to adopt self-care practices. Other factors also influence the meaning of taking care of oneself and of others, such as: interference in the work process, ways of establishing relationship bonds and the need for continuous education.

AutocuidadoCuidadoresGrupo de EnfermeriaAtención de EnfermeriaAutocuidadoCuidadoresEquipe de EnfermagemCuidados de EnfermagemSelf CareCaregivesNursing TeamNursing Care
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