The negative epic traits in Passageiro do Fim do Dia, by Rubens Figueiredo

Authors

  • Wellington Marçal de Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2014.2650

Keywords:

Literature and realism, Space on Literature, Aesthetic experience

Abstract

A reading of the novel Passageiro do fim do dia, by the Brazilian writer Rubens Figueiredo. The narrative is filled with signs arising out of the fictional plot that may be construed as supporter of a transgressive process leading to subjectivity release, especially because of its seemingly trivial plot, which revolves and openly reveals the latent humanity in the social agency based on dilapidation operations of the “selves” that it is made of. By accepting the suggestion that art is able to express – without commitment to truth in what concerns the need to mimic the bitterness of the real, and that therefore it offers another level to view the relationship between man and the use of space and time – this paper departs from Adorno’s teasing: the dissonant life that cannot be narrated, and provides an esthetic experience, and a new positioning towards the world with at least a share of sense of completeness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wellington Marçal de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutorando em Letras / Literaturas de Língua Portuguesa na PUC Minas, Diretor da Biblioteca Universitária / Sistemas de Bibliotecas, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: ______. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades, 2003. p. 55-63.

AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer. In: ______. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua I. 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 73-113.

ARISTÓTELES. Poética. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 1986. p. 103-148.

CANDIDO, Antônio. Direito à literatura. In: ______. (Org.). Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2004. p. 170. Mimeografado.

FIGUEIREDO, Rubens. Passageiro do fim do dia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. 197 p.

MASSEY, Doreen. Proposições iniciais. In: ______. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008. p. 29-37.

ROSA, João Guimarães. Nada e a nossa condição. In: ______. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988. p. 73-82.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2002. 384 p. (Coleção Milton Santos; 1).

SANTOS, Milton. Configuração territorial e espaço. In: SANTOS, Milton; ELIAS, Denise. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988. Cap. 6. p. 75-85.

SANTOS, Milton. Paisagem e espaço. In: SANTOS, Milton; ELIAS, Denise. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988. Cap. 5. p. 61-74.

ZILBERMAN, Regina. Experiência estética. In: ______. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989. p. 49-61.

ZIZEK, Slavoj. Paixões do real, paixões do semblante. In: ______. Bem-vindo ao deserto do real. São Paulo: Boitempo, 2003. Cap. 1. p. 19-47.

Published

2016-04-07

How to Cite

CARVALHO, W. M. de. The negative epic traits in Passageiro do Fim do Dia, by Rubens Figueiredo. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 21, n. 1 e 2, p. 246–259, 2016. DOI: 10.35699/2316-770X.2014.2650. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2650. Acesso em: 31 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)