Recent trends in critical reading methodology

Authors

  • Sônia Maria de Oliveira Pimenta Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/0101-837X.8.2.32-39

Abstract

This paper makes a survey of recent approaches in critical reading methodology. I start with the discussion of the role of the language teacher and his responsibility as an educator; he must lead students to a critical evaluation of texts, that is, to acquire a critical sense. The present situation of Brazilian schools does not encourage students to read critically. However, important contributions have tried to deal with the problem. Consequently, in this article I review part of the current literature which deals with the teaching of critical reading. The survey contains theoretical issues as well as pedagogical suggestions which give evidence to the need for critical education and thus critical reading.

O presente trabalho faz uma resenha dos enfoques recentes em metodologia do ensino de leitura critica. Começo com a discussão sobre o papel do professor de língua e sua responsabilidade como educador; ele deve levar os alunos a uma avaliação critica de textos, quer dizer, a adquirir um senso critico. A situação atual das escolas brasileiras não incentiva os alunos a lerem criticamente. Contudo, contribuições importantes têm aparecido para tentar sanar o problema. Conseqüentemente, neste artigo eu considero parte da literatura existente sobre o assunto, ensino de leitura critica. A resenha contém questões teóricas assim como sugestões pedagógicas que evidenciam a necessidade de uma educação critica e por tanto de uma leitura critica.

Published

1987-12-31