The mirror in the mirror in the mirror

Authors

  • Júlio César Jeha Universidade Federal de Minas Gerais

Abstract

This is an analysis of the mise en abyme effect in E.A. Poe's "The fall of the house of Usher." The paper starts with the identification of the Nietzschean concepts of the Apollinian and Dionysian facets of art, relates them to Gnostic forces of attraction and repulsion, and then compares them to elements of Poe's philosophy of composition. The paper goes on to point out a pre-Formalist notion of arrangement in Poe, and eventually focuses on the mirroring effect which is central to the tale. André Gide'8 comments on mise en abyme, and Lucien Dallenbach's study of Gide's concept, are submitted to close scrutiny. This examination shows that both the French writer and the systematizer of his ideas were wrong when they dismissed "The fall of the house of Usher" as an imperfect example of mise en abyme.

Esta é uma análise do efeito de mise en abyme no conto "The fall of the house of Usher," de E.A. Poe. O artigo começa com a identificação dos conceitos nietzscheanos das facetas apolínea e dionisíaca da arte, relaciona-as às forças gnósticas de atração e repulsão, e então compara-as a elementos da filosofia de composição de Poe. O artigo releva uma noção de arranjo pré-formalista em Poe, e termina por focalizar o efeito de espelho que é central no conto. Os comentários de André Gide sobre mise en abyme e o estudo de Lucien Dallenbach sobre o conceito de Gide são submetidos a um exame cuidadoso. Tal exame mostra que ambos o escritor francês e o sistematizador de suas idéias estavam errados ao rejeitarem "The fall of the house of Usher" como um exemplo imperfeito de mise en abyme.

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Published

1986-12-31