Reflecting on Social Sports Projects and Capoeira
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.1021Keywords:
Projects, Leisure Activities, SportsAbstract
This paper aims to present and discuss the social sports projects and their influence on childhood and youth. The study was made through literature review that highlighted the relationship of social sports projects and the lives of participants in these projects, theoretically based in the cultural-historical approach of Vygotsky. As an example, capoeira was used to identify components as historical concept, deployment in social projects and their effects. The social sports projects have been highlighted lately and represent a new way of legitimate education in Brazil.
Downloads
References
ABIB, P.R.J. Capoeira angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda. Salvador: EDUFBA, 2005.
AGUIAR, W.M.J.; OZELLA, S. Núcleo de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Revista Psicologia: Ciência e Profissão. Brasília, v.26, n.2, p.222-245, 2006.
ANDER-EGG, E.; IDÁÑEZ, M.J.A. Cómo elaborar un proyecto: guia para diseñar proyectos sociales y culturales. Madrid: Instituto de Ciencias Sociales Aplicadas, 1997.
BUSS-SIMÃO, M.; FIAMONCINI, L. Educação física na educação infantil: reflexões sobre a possibilidade de trabalhos com projetos. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v.16, n.1, p.297-314, 2013.
CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes, 1999.
CASTRO, M.G.; ABRAMOVAY, M. Cultura, identidades e cidadania: experiência com adolescentes em situação de risco. In: COMISSÃO NACIONAL DE POPULAÇÃO E DESENVOLVIMENTO. Jovens acontecendo nas trilhas das políticas públicas. Brasília: CNPD/Ipea, 1998, p.571-642.
CORDEIRO, Y.C. A participação da prática da capoeira no processo de constituição da identidade adolescente. 2007. 131f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2007.
COUTO, A.C.P.; COUTO, M.A. A gestão de projetos sociais e o lazer. In: ISAYAMA, H.F.; SILVA, S.R. (Org.). Estudos do lazer: um panorama. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011, p.81-95.
FALCÃO, J.L.C. A escolarização da capoeira. Brasília: Royal Court Editora, 1996.
FARIA, E.L.; et al. Lazer e educação: abordando as práticas culturais de crianças e jovens como contexto de aprendizagem. In: ISAYAMA, H.F.; SILVA, S.R. (Org.). Estudos do lazer: um panorama. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011, p.7-33.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. FRIGERIO, A. Capoeira: de arte negra a esporte branco. Revista Brasileira de Ciências Sociais, Rio de Janeiro: v.4, n.10, p.85-98, 1989.
GOHN, M.G.M. A Educação não formal e a relação escola comunidade. Eccos Revista Científica, São Paulo, v.6, n.2, p.39-65, 2004.
GOHN, M.G.M. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio, Rio de Janeiro, v.14, n.50, p.27-38, 2006.
GOMES, M.C.; CONSTANTINO, M.T. Projetos esportivos de inclusão social – PIS: crianças e jovens. In: DA COSTA, L.P. (Org.) Atlas de esporte no Brasil: atlas do esporte, educação física e atividade física de saúde e lazer no Brasil. Rio de Janeiro: Shape, 2005, p.602-612.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. 2000. Disponível em: http://www.ibge.gov.br. Acessado em 06 de Julho de 2013.
INGOLD, T. Tres en uno: cómo disolver las distinciones entre cuerpo, mente y cultura. In: CRIADO, T.S. (Ed.). Tecnogénesis: la construcción técnica de las ecologías humanas, Madrid: AIRB, v. 2, 2008, p.73-88.
LEONTIEV, A.N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978. MARCELINO N. Lazer e educação. Campinas: Papirus, 2004.
NARANG, R.H. Social justice and political education through non-formal education. International Review of Education, Cham/Suíça, v.38, n.5, p.542-546, 1992.
NOGUEIRA, S.G. Processos educativos da capoeira angola e construção do pertencimento étnico-racial. 2007. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.
PALHARES, L.R. Educação e cultura popular: inclusão social pela capoeira. Licere, Belo Horizonte, v.10, n.3, a.4, 2007.
PALHARES, L.R. Capoeira e projetos sociais. Revista Vozes dos Vales, Diamantina, v.1, n.1, a.16, 2012.
PINTO, C.A.S. Esporte educacional: uma possibilidade de restauração do esporte. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v.20, n.1, p.162-177, 2012.
RODRIGUES, H.A.; DARIDO, S.C.; PAES, R.R. O esporte coletivo no contexto dos projetos esportivos de inclusão social: contribuições a partir do referencial técnico-tático e sócio-educativo. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v.16, n.2, p.323-339, 2013.
SANTOS, I.P. Capoeira: educação e identidade étnico-cultural em grupos/academias da cidade de Salvador-BA. Sitientibus, Feira de Santana, n.30, p.47-60, 2004.
SANTOS, D.R.; PALHARES, L.R. Construção histórica da capoeira: as voltas que o mundo dá... Revista EF Deportes, Buenos Aires, v.17, n.174, 2012.
SILVEIRA, J. Considerações sobre o esporte e o lazer: entre direitos sociais e projetos sociais. Licere, Belo Horizonte, v.16, n.1, 2013.
SIRGADO, A.P. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação e Sociedade, Campinas, v.21, n.71, p.45-78, 2000a.
SIRGADO, A.P. O conceito de mediação semiótica em Vigotski e seu papel na explicação do psiquismo. Cadernos CEDES, n.24, p.32-50, 2000b.
SMOLKA, A.L.B. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos CEDES, Campinas, n.50, p.26-40, 2000.
SOUZA, D.L.; CASTRO, S.B.E.; VIALICH, A.L. Barreiras e facilitadores para a participação de crianças e adolescentes em um projeto socioesportivo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.34, n.3, p.761-774, 2012.
SOUZA, D.L.; et al. Determinantes para a implementação de um projeto social. Revista Motriz, Rio Claro, v.16, n.3, p.689-700, 2010.
STOROLI, F.Q. Inclusão social e esporte: os significados-sentidos da capoeira para adolescentes em situação de pobreza. 2007. 145f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
TABARES, J.F. O esporte e a recreação como dispositivos para a atenção da população em situação de vulnerabilidade social. In: MELLO, V.A; TAVARES, C. O exercício reflexivo do movimento: educação física, lazer, e inclusão social. Rio de Janeiro: Shape, 2006, p.212-224.
THOMASSIM, L.E.C. Uma alternativa metodológica para análise dos projetos sociais esportivos. In: ENAREL – ENCONTRO NACIONAL DE RECREAÇÃO, ESPORTE E LAZER, 18., 2006, Curitiba. Anais... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica, 2006.
VIANNA, J.A.; LOVISOLO, H.R. Projetos de incluso social através do esporte: notas sobre a avaliação. Movimento, Porto Alegre, v.15, n.3, p.145-162, 2009.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VYGOTSKY, L.S. Pensamiento y Palabra. In: VYGOTSKY, L.S. Obras Escogidas, Tomo II. Madrid: Visor Distribuciones, 1993, p.287-348.
VYGOTSKY, L.S.; LURIA, A.R. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: ArtMed, 1996.