Professional Practice in the Field of Leisure
Reflections on Ethical Aspects
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1109Keywords:
Leisure Activities, Professional Training, EthicsAbstract
This study aims to reflect on professional practice within the leisure, addressing the intervention from the point of view of ethics. We assume that the values and relationships established in modern society, locus of leisure activities, interfere in the interpretation and organization of lifestyles. Approaching the action of the professional of Physical Education with the field of leisure, we point to a performance influenced by ethical conduct and policy towards mediation. Considering the reflections on ethics and professional practice, we can infer that the area of Physical Education is consolidated to exercise significant social role the educational leisure processes. The professional performance at leisure through the mediation enables in practice the education for new looks and sensibilities needed to build an egalitarian and democratic society.
Downloads
References
ARANGUREN, J. Ética. Madrid:Alianza Editorial, 1994.
BAPTISTA, I. Ética e Educação: estatuto ético da relação educativa. Porto: Universidade Portucalense, 1998.
BRITO, J. Ética e Moral. In: BRITO, J. Ética das profissões. Braga: Faculdade de Filosofia - Universidade Católica Portuguesa, 2007. p.16-31.
CABRAL, R. Temas de ética. Braga: Faculdade de Filosofia - Universidade Católica Portuguesa, 2000.
CAPARROZ, G.; SCHWARTZ, G. Valores éticos inerentes às atividades físicas no âmbito das academias e do lazer. Revista Digital, v. 11, n. 99, ago/2006.
CORTINA, A. ; MARTINÉZ, E. Ética. Madrid: Ediciones Akal, 1994.
CAMILO CUNHA, A. “Mais” protestantes “menos” católicos. In: PEREIRA, B. CARVALHO, G. (Org.). Actividade física, saúde e lazer: a infância e os estilos de vida saudável. Porto: Lidel Editores, 2006, p. 155-188.
ETXEBERRIA, X. Temas básicos de ética. In: Ética de las profissiones. Bilbao: Desclée De Brouwer, 2002, p. 62-73.
FERREIRA, R. D. A. et al. Lazer e cultura: a atuação do profissional de educação física. Licere (Online), v.16, n. 2, 2013.
GARCIA, R. M. P.; LEMOS, K. Temas (quase éticos) de desporto. 2. ed. rev e ampl. Belo Horizonte: Casa da Educação Física, 2009.
GOMES, C. M. e REJOWSKY, M. Lazer enquanto objeto de estudo científico: Teses defendidas no Brasil. Licere, v. 8, n. 2, p. 9-28, 2005.
GOMES, Christianne Luce; MELO, Victor A. Lazer no Brasil: trajetória de estudos, possibilidades de pesquisa. Movimento, v. 19, 2003.
GUNNING, T. O retrato do corpo humano: a fotografia, os detetives e os primórdios do cinema. In: CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. (Org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004. p. 33-65.
ISAYAMA, H. F.. Atuação do Profissional de Educação Física no âmbito do lazer: a perspectiva da Animação Cultural. Motriz, Rio Claro, v.15, n.2, p.407-413, abr./jun. 2009.
________. Formação profissional no âmbito do lazer: desafios e perspectivas. In: ISAYAMA, H. F. (Org.) Lazer em estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010, p. 9-26.
ISAYAMA, H. F.; SILVA, A. G. da e LACERDA, L. L. L. de. Por onde caminham as pesquisas sobre formação e atuação profissional em lazer no Brasil? In: ISAYAMA, H. F. e SILVA, S. R. da. (Org.). Estudos do Lazer: um panorama. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011. p. 165-178.
________.; SILVA, M. S. Lazer, Educação e Cidadania: um diálogo a partir do Programa Escola Integrada. In: SAMPAIO, T.M.V. Lazer e Cidadania: partilha de tempo e espaços de afirmação da vida. Brasília: EdUCB, 2014. p. 73-103.
LADRIÉRE, J. Le concept de dimension éthique. In: L’éthique dans I’únivers de la rationalité. Saint Laurent/Nanur: Fides?Artel, 1997, p. 21-42.
LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: Ensaio sobre a sociedade do Hiperconsumo. Lisboa:edições 70, Ltda, 2007.
MAIA, A. F.. Apontamentos sobre ética e individualidade a partir da Mínima Moralia. Psicol. USP, São Paulo , v. 9, n. 2, p. 151-177, 1998 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 65641998000200006&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 29 jun. 2015.
MARCELLINO, N. C. A ação profissional no lazer, sua especificidade e seu caráter interdisciplinar. In: MARCELLINO, Nelson C. (Org.). Lazer: Formação e atuação profissional. Campinas: Papirus, 1995.p.13-22.
________. Algumas aproximações entre lazer e sociedade. Animador Sociocultural: Revista Iberoamericana, v. 1, n. 2, p. 1-20, 2007.
MELO, V. A. A formação cultural do animador cultural: antigas reflexões, persistências, continuidades. In: ISAYAMA, H. F. (Org.) Lazer em estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010, p. 127-142.
________. O lazer (ou a diversão) e os estudos históricos. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira; SILVA, Sílvio Ricardo da. (Org.). Estudos do lazer: um panorama. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011, v. 1, p. 65-80.
MELO, Victor Andrade de; ALVES JUNIOR, Edmundo de Drummond. Introdução ao lazer. Barueri: Manole, 2003.
PIEPER, A. Ética y moral: uma introducción a la filosofia prática. Barcelona: Editorial Crítica, 1990.
RICOEUR, P. Soi-même comme um autre. Paris: Seuil, 1990.
RICOEUR, Paul. Entre retórica e poética: Aristóteles. In: RICOEUR, P. A metáfora viva. São Paulo: Edições Loyola, 2000. p. 17-75.
WERNECK, C. L. G. Lazer, trabalho e educação: relações históricas e questões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora da UFMG/CELAR, 2000.