Anti-Racist Education in Quilombos

A Public Policy Proposal from the Cultural Contents of Leisure in Quilombo de Baía Formosa in Búzios (RJ)

Authors

  • José Ângelo Carneiro Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Valéria Lima Guimarães Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37729

Keywords:

Leisure and tourism public policy, Anti-racist education, Cultural leisure contents

Abstract

This article deals with a public leisure and tourism policy aimed at anti-racist education. Its objective is to sensitize students from the public and private schools in Búzios to the racial issue based on a schedule focused on African traditions, grounded on the cultural contents of leisure to be experienced in Quilombo de Baía Formosa. The methodology was based on the case study, supported on the bibliographic research and action research, using the semi-open questionnaire and unsystematic observation as instruments, covering the year 2019. The results showed that these activities helped in the recognition and respect for African traditions, as well as in sensitizing students to ethnic-racial issues, providing opportunities for the construction of an anti-racist conscience by making known the quilombola cultural elements and their places of reference in the city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. A. B.; GUTIERREZ, G. L. Políticas públicas de lazer e qualidade de vida: a contribuição do conceito de cultura para pensar as políticas de lazer. In: VILARTA, R. (org). Qualidade de vida e políticas públicas: saúde, lazer e atividade física. Campinas, SP: IPES Editorial, 2004.

ARAÚJO, J. A. Educação, desigualdade e diversidade: os grupos menos favorecidos frente ao sistema escolar brasileiro. Revista da ABPN, v. 4, n. 8, p. 114-125, jul./out., 2012.

BRASIL. Diário Oficial da União. Decreto nº 4.887 de 20/11/2003. Diário Oficial da União-Seção 1, Brasília, 2003.

______. Ministério do Turismo. Turismo Cultural: orientações básicas. Secretaria Nacional de Políticas de Turismo - Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação-Geral de Segmentação. – 3. ed. Brasília, 2010.

BUZACARINI, C.; CORRÊA, E. A. Lazer dos “estudantes universitários”. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 13, n. 2, p. 15-42, abr./jun., 2015.

CAMARGO, L. O. L. O que é lazer. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.

CARNEIRO, A. S. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo/Feusp. (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo - São Paulo, 2005.

CAVALLEIRO, E. Racismo e antirracismo na educação: repensando a escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

CORREA, G. S. et al. Os conflitos por terra e território do quilombo de Baía Formosa: contribuições da geografia na luta contra o Complexo Turístico-Imobiliario Aretê em Armação dos Búzios (RJ). Revista Terra Livre, São Paulo, ano 35, v.1, n.54, p. 22-68, 2020.

DE FILIPPIS, A.; MARCELLINO, N. C. Formação profissional em lazer, nos cursos de Educação Física, no Estado de São Paulo. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 03, p. 31-56, jul/set., 2013.

DUMAZEDIER, J. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: Sesc, 1980.

DYE, T. D. Understanding Public Policy. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1984.

FARIAS, R. R.; REJOWSKI, M.; MINASSE, M. H. S. G. G. Comensalidade e hospitalidade em Boutaud e suas interfaces com a produção científica posterior. SEMEAD - SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 23, nov., 2020.

FREITAS, D. B.; SILVA, J. M.; GALVÃO, E. F. C. A relação do lazer com a saúde nas comunidades quilombolas de Santarém. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 30, n. 2, p. 89-105, jan., 2009.

GOMES, C. L. Lazer - concepções. In: GOMES, C. L. (org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004.

GOMES, N. L. Educação antirracista: abertos pela lei federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério de Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, jan./jun. 1988. Disponível em: https://negrasoulblog.files.wordpress.com/2016/04/a-categoria-polc3adtico-cultural-de-amefricanidade-lelia-gonzales1.pdf. Acesso: 13 jul. de 2021.

LINHALES, M. A. Esporte e lazer na Grande-BH: por onde caminham as gestões públicas? In: ISAYAMA, H.; LINHALES, M. A. (Orgs.). Avaliação de políticas e políticas de avaliação: questões para o esporte e o lazer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

LYNN, L. E. Designing public policy: a casebook on the role of policy analysis. Santa Monica, Calif.: Goodyear, 1980.

MANHÃES, B. LOCATELLI, A. Questão de educação: como o turismo ensina? Observatório de Inovação do Turismo: Revista Acadêmica, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, março, 2011.

MENICUCCI, T. Política públicas do lazer: questões analíticas e desafios políticos. In: ISAYAMA, H. F.; LINHALES, M. A. (orgs). Sobre lazer e política: maneiras de ver, maneiras de fazer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

MOURA, G. Educação Quilombola. Salto para o futuro, Brasília, n.10, p.3-8, 2007.

O’DWYER, E. C. Terra de quilombos. Boletim da Associação Brasileira de Antropológica, Rio de Janeiro, 1995.

PETERS, B. G. American public policy. Chatham, N.J.: Chatham House, 1986.

RAMOS, E. Bonecas Abayomi: o perigo de contar uma história hegemônica. Disponível em: https://lunetas.com.br/bonecas-abayomi/, 2021. Acesso em: 12 ago. 2021.

RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. 1.ed. Companhia das Letras, 2019.

SANTOS, P. M.; MARINHO, A. Conteúdos culturais do lazer e participação em grupos de convivência… Licere, Belo Horizonte, v.18, n.4, dez., 2015.

SANTOS, S. História da África e cultura Afro-brasileira no currículo de História: propostas de trabalho. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Ensino de História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

SCHMITT, A; TURATTI, M. C. M; CARVALHO, M. C. P. A atualização do conceito de quilombo: identidade e território nas definições teóricas. Ambiente & Sociedade, Ano 5, n. 10, 1º Semestre, 2002.

SILVA, A. Q.; COSTA, R. S. Educação antirracista é educação transformadora: uma análise da efetividade da lei nº 10.639/03. Em Favor da Igualdade racial, v.1, n.1, fev-jul, 2018.

SILVA, D. A. M.; STOPPA, E. A.; ISAYAMA, H. F.; MARCELLINO, N. C.; MELO, V. A. Importância da recreação e do lazer. Cadernos interativos – elementos para o desenvolvimento de políticas, programas e projetos intersetoriais, enfatizando a relação lazer, escola e processo educativo (4), Brasília: Gráfica e Editora Ideal, 2011.

SOUZA, N. N. S.; PINHEIRO, T. R. Turismo étnico. Volume Único. Rio de Janeiro: Fundação Cecierj, 2018.

STOPPA, E. A.; TRIGO, L. G. G; ISAYAMA, H. F. O lazer do brasileiro no período de férias: representações e concretizações das atividades turísticas. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p.138-154, abr., 2017.

TROYNA, B.; CARRINGTON, B. Education, racism and reform. London: Routledge, 1990.

Published

2022-01-03

How to Cite

Carneiro, J. Ângelo ., & Guimarães, V. L. (2022). Anti-Racist Education in Quilombos: A Public Policy Proposal from the Cultural Contents of Leisure in Quilombo de Baía Formosa in Búzios (RJ). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(4), 299–323. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37729

Issue

Section

Artigos Originais