Perceptions of Students in the Postgraduate Program in Community Developmente at Aunicentro on the Subject “Adventure Practices, Tourism, Environmente and Community Development”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.46974

Keywords:

Tourism, Adventure, Interdisciplinary

Abstract

This article seeks to understand the manifestation of the interdisciplinary approach in a discipline of postgraduate, master and doctor degree, program at a public university in the south of the country. Thus, it addresses how the themes Tourism in Natural Areas (TAN) and Corporal Adventura Practices (CAP) are understood and assimilated by academics, who are researchers from different areas of knowledge, during the course, held in the first half of 2022. As such, a questionnaire with discursive questions was applied to collect information about prior and subsequent knowledge at the end of the discipline, in addition to analyses. The responses were systematized and compared, showing points of convergence, and proposing reflections on the importance of interdisciplinary experiences in academic education. As a result, changes in perceptions were observed during activities. The responses also indicated recognition of the community development potential of TAN in conjunction with tha CPAs, topics addressed during the semester.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTON, V.; SUZUKI, C. S.; MAGANHOTTO, R. F.; MASCARENHAS, L. P. G. Atividades de turismo e conservação da natureza como elementos para fomentar o desenvolvimento comunitário. Revista Espacios, v. 37, n. 27, 2016. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a16v37n27/16372731.html. Acesso em: 27 mai. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1998.

FREIRE, P.M.O.; ALMEIDA, F.A.B. Ecoturismo, educação ambiental crítica e formação de sujeitos ecológicos: convergências e desafios. Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v.11, n. 4, ago 2018/jan 2019, p. 561-587. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6697. Acesso em: 03 jun. 2022.

FARIA, J. H. Epistemologia crítica do concreto e momentos da pesquisa: uma proposição para os estudos organizacionais. RAM: Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v.16, p.15-40, set/out 2015. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/7098. Acesso em: 29 jun. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

HUUTONIEMI, K.; KLEIN, J. T.; BRUUN, Henrik; HUKKINEN, J. Analyzing interdisciplinarity: typology and indicators. Elsevier, 2010.

LAVOURA, T. N., SCHWARTZ, G. M., MACHADO, A. A. Aspectos emocionais da prática de atividades de aventura na natureza: a (re)educação dos sentidos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v.22, n.2, p. 119-127, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16687.

LATOUR, B. Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MAGANHOTTO, R. F; ALBERTON, V.; BONETTI, M. B. P.; LOHMANN, M. Ecoturismo e ações de sustentabilidade como fatores de valorização da atividade ecoturística em Prudentópolis, PR. Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, Grajaú, MA, v. 4, n. 15, set/dez 2018, p. 106-130. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/interespaco/article/view/9029. Acesso em: 27 mai. 2022.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed., São Paulo: Ed. Atlas, 2003.

MARINHO, A. Lazer, natureza, viagens e aventura: novos referentes. In: MARINHO, A.; BRUHNS, H.T. (Orgs.). Viagens, lazer e esporte: o espaço da natureza. São Paulo: Manole, 2006.

OLIVEIRA, M. R.; ALMEIDA, J. Programas de Pós-Graduação Interdisciplinares: contexto, contradições e limites do processo de avaliação Capes. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 8, n. 15, 31 mar. 2011. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/210. Acesso em: 27 mai. 2022.

PARANÁ TURISMO. Arquivos, Apostilas, Leis e Pesquisas. 2022. Disponível em: https://www.paranaturismo.pr.gov.br/Pagina/Arquivos-Apostilas-Leis-e-Pesquisas. Acesso em: 27 mai. 2022.

PPGDC. Site do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Desenvolvimento Comunitário da Unicentro. 2022. Disponível em: https://www3.unicentro.br/ppgdc. Acesso em: 8 jul. 2022.

SAKOWICZ, J; MAGANHOTTO, R. F. Parque Municipal Salto da Pedreira em Rio Azul, PR: uma proposta de reestruturação do circuito de trilhas. Multitemas, Campo Grande, MS, v. 23, n. 55, set/dez 2018, p. 57-80. Disponível em: https://www.multitemas.ucdb.br/multitemas/article/view/1777 . Acesso em: 27 mai. 2022.

WERNECK, Vera R. Sobre o Processo de Construção do Conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 51, p. 173-196, abr/jun, 2006. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/693. Acesso em: 08 jul.2022.

Published

2023-07-26

How to Cite

Cunha, E. N. L., Horst, F., Mazurek, G. B., & Teixeira, M. de F. (2023). Perceptions of Students in the Postgraduate Program in Community Developmente at Aunicentro on the Subject “Adventure Practices, Tourism, Environmente and Community Development”. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(2), 1–21. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.46974

Issue

Section

Artigos Originais