Covid-19 Pandemic

Leisure Practice Among Teachers Brazilian

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.47015

Keywords:

Leisure activities, Social distancing, Education

Abstract

In this study, we examined leisure activities among teachers during the COVID-19, assessing issues related to sociodemographic profile and working conditions. This is a cross-sectional websurvey, performed with teachers of public basic education of Minas Gerais. A digital form was used to collect data in 2020. Leisure practice in pandemic was the dependent variable. In the multiple analysis, Poisson regression was used. A total of 15,641 teachers participated in the study, of which 43% were not having leisure practices in pandemic. There was a higher prevalence of absence of leisure practice among women, among the elderly, brown and black-skinned teachers, contracted/designated teachers and those not satisfied with teaching work in pandemic. Thus, this research sought to discuss sociocultural topics, highlighting, that access to leisure practices lacks a social, human vision focused on the inequality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELADENSKI, M. S.; MATIELLO JÚNIOR, E. Contributions from the critical leisure field to the health promotion. Ciencia & Saude Coletiva, v. 15, n. 5, p. 2569, 2010.

BONI, R. B. Websurveys nos tempos de COVID-19. Cadernos de saúde pública, v. 36, 2020.

COMITÊ EXTRAORDINÁRIO COVID-19. Deliberação do comitê extraordinário COVID-19 nº 26, de 8 de abril de 2020. 2020. http://www.fazenda.mg.gov.br/coronavirus/instrumentos-normativos/DELIBERACAO-DO-COMITE-EXTRAORDINARIO-COVID-19-N-26-DE-08-DE-ABRIL-DE-2020.pdf

CROCHEMORE-SILVA, I. et al. Physical activity during the COVID-19 pandemic: a population-based cross-sectional study in a city of South Brazil. Ciência & saúde coletiva, v. 25, p. 4249-4258, 2020.

GOMES, C. L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 1, n. 1, p. 3-20, 2014.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades e estados. 2021. https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg.html

MACÊDO, S. Being a Working Woman and Mother During a COVID-19 Pandemic: Sewing Senses Ser Mujer Trabajadora y Madre en el Contexto de Pandemia COVID-19: Tejiendo Sentidos. Revista NUFEN, p. 187-204, 2020.

MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. Papirus editora, 1998.

MARQUES, E. S. et al. Violence against women, children, and adolescents during the COVID-19 pandemic: overview, contributing factors, and mitigating measures. Cadernos de saúde pública, v. 36, 2020.

MELO, V. A.; ALVES, J. R. Lazer. conceitos básicos. In: MELO, V. A.; ALVES, J. R. Introdução ao Lazer. Barueri, SP: Manole, 2003. p. 23-37.

MORI, G.; SILVA, L. F. Leisure in the third age: human development and quality of life. Motriz: Revista de Educação Física, v. 16, p. 950-957, 2010.

PORTO, D. Trabalho doméstico e emprego doméstico: atribuições de gênero marcadas pela desigualdade. Revista Bioética, v. 16, n. 2, 2009.

RECHIA, S. Atividades físicas e esportivas e as cidades. Relatório Nacional de Desenvolvimento Humano no Brasil, 2017.

RIBEIRO, O. C. F. et al. Impacts of the Covid-19 pandemic on adult and elderly leisure. Licere (Online), p. 391-428, 2020.

SCALZILLI, R. O direito à desconexão: uma análise crítica do instituto do teletrabalho brasileiro frente ao dano existencial como consequência da jornada excessiva de trabalho em tempos de pandemia. 2020.

SEE-MG. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Relação de estabelecimentos de ensino ativos em Minas Gerais. 2020. https://www2.educacao.mg.gov.br/parceiro/lista-de-escolas

SILVA, M. S.; ISAYAMA, H. F. Leisure and education in the integrated school program. Educação em Revista, v. 33, 2017.

WORLD LEISURE ORGANIZATION. Lazer sem restrições. Sesc. 2019.

Downloads

Published

2023-07-26

How to Cite

Silva, N. S. S. e, Leão, L. L., Pereira, E. L., Sousa Neto, G. J. de, Alves, R. O. T., Silva, L. P. da, Silva, R. R. V., & Haikal, D. S. (2023). Covid-19 Pandemic: Leisure Practice Among Teachers Brazilian. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(2), 134–152. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.47015

Issue

Section

Artigos Originais