Leisure and Culture

The Role of the Physical Education Professional

Authors

  • Rosana de Almeida e Ferreira Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Milena Avelaneda Origuela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Jederson Garbin Tenório Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Tatyane Perna Silva Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Cinthia Lopes da Silva Universidade Metodista de Piraciaba (UNIMEP)
  • Emerson Luís Velozo Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.661

Keywords:

Leisure Activities, Culture, Physical Education and Training

Abstract

This work aims to identify and rethink the role of physical education professional acting within the scope of leisure, based on a socio-cultural reference. Historically, the intervention done by this professional has been guided by a functionalist and/or welfare view. To counter these views, we start from a literature review and a socio-cultural reference that has been used as the basis for the academic production done by a Brazilian research group. As a result, we conclude that the role of physical education professional is to conduct a pedagogical mediation for leisure. This work contributes to the revision of values and concepts of professionals working within the domain of leisure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COSTA, C. Sociologia: Introdução à ciência da sociedade. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2005.

DAMATTA, R. Relativizando: um introdução à antropologia social. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1976.

DURHAM, E. Cultura e ideologia. Dados – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, p. 71-89, 1984.

GAELZER, L. Ensaio à liberdade: uma introdução ao estudo da educação para o tempo livre. Porto Alegre: D. C. Luzzatto Editores, 1985.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos (LTC), 1989.

GOMES, C. L. Lazer – Concepções. In: GOMES, C.L. (Org.). Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

________. Lazer urbano, contemporaneidade e educação das sensibilidades. Revista Itinerarium, v.1, 2008. p.1-18.

MACEDO, C. C. Algumas observações sobre a cultura do povo. In: VALLE, E.; QUEIROZ, J. J. (Org.). A Cultura do povo. São Paulo: Cortez & Moraes: EDUC, 1979.

MAGNANI, J. G. Festa no pedaço: cultura popular e lazer na cidade. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 2003.

________. Lazer e Cultura. Campinas: Editora Alínea, 2007.

________. A ação do profissional no lazer, sua especificidade e seu caráter interdisciplinar. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer: formação e atuação profissional. Campinas: Papirus, 1995. p.13-22.

MARCELLINO et al. Políticas públicas de lazer formação e desenvolvimento de pessoal: os casos de Campinas e Piracicaba-SP. Curitiba: Opus, 2007.

MINAYO, M. C. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F. et al (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

STIGGER, M. P. Lazer, cultura e educação: possíveis articulações. Rev. Bras. Cienc. Esporte, v. 30, n.2, 2009. p.82-3.

WAICHMAN, P. Tempo livre e recreação. Campinas: Papirus, 1997.

Published

2013-06-20

How to Cite

Ferreira, R. de A. e, Origuela, M. A., Tenório, J. G., Silva, T. P., Silva, C. L. da, & Velozo, E. L. (2013). Leisure and Culture: The Role of the Physical Education Professional. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(2). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.661

Issue

Section

Artigos de Revisão