Leisure and Culture
The Role of the Physical Education Professional
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.661Keywords:
Leisure Activities, Culture, Physical Education and TrainingAbstract
This work aims to identify and rethink the role of physical education professional acting within the scope of leisure, based on a socio-cultural reference. Historically, the intervention done by this professional has been guided by a functionalist and/or welfare view. To counter these views, we start from a literature review and a socio-cultural reference that has been used as the basis for the academic production done by a Brazilian research group. As a result, we conclude that the role of physical education professional is to conduct a pedagogical mediation for leisure. This work contributes to the revision of values and concepts of professionals working within the domain of leisure.
References
COSTA, C. Sociologia: Introdução à ciência da sociedade. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2005.
DAMATTA, R. Relativizando: um introdução à antropologia social. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1976.
DURHAM, E. Cultura e ideologia. Dados – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, p. 71-89, 1984.
GAELZER, L. Ensaio à liberdade: uma introdução ao estudo da educação para o tempo livre. Porto Alegre: D. C. Luzzatto Editores, 1985.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos (LTC), 1989.
GOMES, C. L. Lazer – Concepções. In: GOMES, C.L. (Org.). Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
________. Lazer urbano, contemporaneidade e educação das sensibilidades. Revista Itinerarium, v.1, 2008. p.1-18.
MACEDO, C. C. Algumas observações sobre a cultura do povo. In: VALLE, E.; QUEIROZ, J. J. (Org.). A Cultura do povo. São Paulo: Cortez & Moraes: EDUC, 1979.
MAGNANI, J. G. Festa no pedaço: cultura popular e lazer na cidade. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 2003.
________. Lazer e Cultura. Campinas: Editora Alínea, 2007.
________. A ação do profissional no lazer, sua especificidade e seu caráter interdisciplinar. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer: formação e atuação profissional. Campinas: Papirus, 1995. p.13-22.
MARCELLINO et al. Políticas públicas de lazer formação e desenvolvimento de pessoal: os casos de Campinas e Piracicaba-SP. Curitiba: Opus, 2007.
MINAYO, M. C. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F. et al (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
STIGGER, M. P. Lazer, cultura e educação: possíveis articulações. Rev. Bras. Cienc. Esporte, v. 30, n.2, 2009. p.82-3.
WAICHMAN, P. Tempo livre e recreação. Campinas: Papirus, 1997.