The Playful Dimensions in the Childhood Experience in the Elder’s Memory

Games as Reference Into the Adult’s World

Authors

  • Francisco Emílio de Medeiros Prefeitura Municipal de Florianópolis (PMF)
  • Ana Márcia Silva Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Maurício Roberto da Silva Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.725

Keywords:

Memory, Leisure Activities, Aged

Abstract

This article discusses games as references into the adult world from the playful dimension of childhood experience in elder people’s memory. Starting with the Principle of Oral History, it was interviewed nineteen elderly residents from the Island of Santa Catarina (Brazil) and the Azores (Portugal) where they spent their childhood, in a time and space frame between the 1930’s and the 1950’s, having as reference the records of games and toys contained in the work of folklorist Franklin Cascaes. In the investigated field, among the research’s findings there is a playful dimension from the childhood experience used as a reference to the recreation or transformation of the toy, made by the child, in the relationship that the child establishes with the adult world of which the toy originates and imposes continuous determinations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Danielle B. L. de. Sobre brinquedos e infância: aspectos da experiência e da cultura do brincar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 95, p. 541-551, mai./ago. 2006.

AMADO, João. Universo dos brinquedos populares. 2. ed. Coimbra: Editora Quarteto, 2007.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2002.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

MEDEIROS, Francisco Emílio de. As Dimensões Lúdicas da Experiência de Infância: entre os registros de brinquedos e brincadeiras da obra de Franklin Cascaes e a memória de velhos moradores da Ilha de Santa Catarina e de velhos açorianos de “Além-Mar”. 2011. 240 f. Tese (Doutorado) – UFSC, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, 2011.

MÜLLER, Fernanda; REDIN, Marita M.. Sobre as crianças, a infância e as práticas escolares. In: REDIN, Euclides; MÜLLER, Fernanda; REDIN, Marita M.. (Org.). Infâncias, cidades e escolas amigas das crianças. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

OLIVEIRA, Paulo de Salles. Brinquedo e indústria cultural. Petrópolis: Vozes, 1986.

PERROTTI, Edmir. A criança e a produção cultural. In: ZILBERMAN, Regina. (Org.). A produção cultural para a criança. 4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990.

ROURE, Glacy Queiroz de. Infância, experiência, linguagem e brinquedo. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 33., 2010, Caxambu. Anais... Caxambu: Educação no Brasil: o balanço de uma década, 2010.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2012-06-20

How to Cite

Medeiros, F. E. de, Silva, A. M., & Silva, M. R. da. (2012). The Playful Dimensions in the Childhood Experience in the Elder’s Memory: Games as Reference Into the Adult’s World . LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 15(2). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.725

Issue

Section

Artigos Originais