Afro-Brazilian Animation Education and Culture
The Case of the Museum Afro Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1202Keywords:
Museums, Animation, Leisure ActivitiesAbstract
This study highlighted the existence of Afro-Brazilian content, and possible methodological approaches existing in educational activities (education and at leisure) with the Afro-Brazilian theme. The locus of the study was the Afro Brazil Museum, being a leisure equipment facilitator of content related to the Afro-Brazilian cultural manifestations, and in having educational interventions related to this collection. So, has the objective to describe the education and at leisure through the animation of the Museu Afro Brazil. The Afro-Brazilian Museum in privileged social practices, with emphasis on understanding of these practices, the action of educators and pedagogical processes involved in relation to education and the leisure that environment were described. The study found that the approaches of Afro-Brazilian cultural manifestations are ways to deconstruct stereotypes and preconceived ideas sometimes encode the actions of the subject. Thus, the attempt to act / intervene with little discussed contents favor the conceptual contradictions, making the ownership of the contents of matrices that are not socially established, the example of Eurocentrism.
References
ABIB, P. R. J. Capoeira Angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda (Tese) Doutorado em Ciências Sociais Aplicadas à Educação, UNICAMP/CMU Campinas, SP, 2005, 173 p.
BARBOSA, S. D. F. Serviços educativos online nos museus: análise das actividades. [Dissertação] Mestrado em Educação - Universidade do Minho – Instituto de Educação e Psicologia, 2006, 148 p.
CARDOSO, O. O. SERRALVO, F. A. Pluralismo metodológico e transdisciplinariedade na complexidade: uma reflexão para a administração. RAP, v. 43, n. 1, p. 49 – 66, Rio de Janeiro, 2009.
CARVALHO, A. M. Cultura física e desenvolvimento. Lisboa: Compendium, 1977, 263 p.
CHAGAS M.S. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade. Chapecó: Argos, 2006.
COSTA, J. C. V. O ensino de história mediado pelo museu: tempos, conceitos e patrimônio. In: ENCONTRO REGIONAL ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE HISTÓRIA, 24 a 27/07, 2012, Mariana - Minas Gerais. Anais... (ANPUH-MG), Minas Gerais, 2012, p. 1 - 9.
CUNHA, G. S. C. Da lei à realidade: a arte afro-brasileira na sala de aula, (Monografia) Especialização em Ensino da Arte, do Programa de Pós-Graduação da Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma (SC), 2006 54 p.
CURY, M. X. Comunicação museológica em museu universitário: pesquisa e aplicação no MAE/USP. Revista CPC, São Paulo, v. 3, n.1, p. 69-90, 2006.
FRIEDMANN, A. Brincar: crescer e aprender – o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996, 128 p.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GONÇALVES, C. O. LIMA, M. C. B. Inclusão de deficientes visuais no programa de visita escolar do museu de astronomia e ciências afins (MAST). Revista Latino Americana de Educação em Astronomia – RELEA, São Carlos, n. 15. 2013, p. 7 – 26.
GUERRA, D. Corpo: som e movimento, um olhar sobre a cultura corporal de movimento afrobrasileira construída a partir da corporeidade africana. Revista África e Africanidades, v. 1, n. 2, 2008.
ISAYAMA, H. F. Atuação do Profissional de Educação Física no âmbito do lazer: a perspectiva da animação cultural. Motriz, Rio Claro, v.15, n.2, abr/jun. 2009, p.407- 413.
LARA, L. M. Danças de orixás e educação física: delineando perspectivas a partir dos rituais de candomblé. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 11, n. 1, 2000, p. 59 -67.
LEONTIEV, A.N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, L.S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1998.
MARTINS, M. C. Mediação: estudos iniciais de um conceito. Blogspot.com. 27 de Junho. 2007, p. 76. Disponível em: http://equipearte.blogspot.com/2007/06/mediaoestudos-iniciais-de-um-conceito.html Acesso em: 07 dez. 2014.
MELO, V. A. A animação cultural, os estudos do lazer e os estudos culturais: diálogos . Rio de Janeiro: Mimeo, 2004.
MOURA, R. A dança afro ao encontro da educação popular. (Monografia) Especialização em Pedagogia da Arte. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Porto Alegre, 2010, p. 41.
MUSEU AFRO BRASIL. Plano museológico, São Paulo, dezembro de 2011, p. 202. Disponível em: http://www.museuafrobrasil.org.br/docs/default- source/Institucional/plano-museologico.pdf?sfvrsn=0 . Acesso em: 04 out. 2015.
NUNES V. A. L. O desenvolvimento local e a animação sociocultural: uma comunhão de princípios. Quaderns d'animació i educació social, Sagunto (España), n. 8, Jul/ 2008. Disponível em: http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/ocho/Desenvolvimiento.pdf.
OKAMOTO, S. R. S. O jogo popular como conteúdo de ensino nas aulas de educação física. (Monografia) Especialização em Educação Física Básica – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.
OLIVEIRA, D. F. A construção da identidade negra através da dança afrobrasileira: a história de Mestre King. Fundação Biblioteca Nacional – Ministério da Cultura, Programa Nacional de Apoio à Pesquisa – FBN/MinC. 2008.
OLIVEIRA, C. G. Lazer no preto e branco: histórias de integração do negro pelo lazer e animação sociocultural voluntária no Clube Palmares em Volta Redonda – RJ. (Dissertação). Mestrado em Educação Física. Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012.
PATRINI, M. de L. A renovação do conto: emergência de uma prática oral. São Paulo: Cortez, 2005, 231 p.
PEREIRA, J. S.; SIMAN, L. M. de C. Educadores em zonas de fronteira - Limiares da relação museu-escola. In: NASCIMENTO, S.S. FERRETI, C.S. (Org.). Museu e Escola. Belo Horizonte: Puc Minas/UFMG, 2009, p. 1 – 15. Cd room.
PERINI, J. A.; BELLÉ, L. A. Conteúdo étnico racial no ensino da arte através dos museus virtuais: um caminho para a inclusão social. In: CICLO DE INVESTIGAÇÕES DO PPGAV – UDESC, 6, Florianópolis, 2011. Anais... Florianópolis, p. 166 – 177.
PRAXEDES, W.L.A. A questão racial e a superação do eurocentrismo na educação escolar. In: COSTA, L.G. (Org.) História e cultura afro-brasileira: subsídios para a prática da educação sobre relações étnico-raciais. Maringá: Eduem, 2010.
RAMOS, A.C. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores? Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação, Comunicação e Artes. Programa de Pós Graduação em Educação, Londrina, 2011.
ROCHA, V. S. Os mais pequenos descobrem o Museu das Águas: visitas guiadas e outras actividades. Ciclo de Estudos Conducente ao Grau de Mestre em Ciências da Educação – Universidade de Lisboa/Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, 2009.
SANDER, R. O museu na perspectiva da educação não formal e as tendências políticas para o campo da museologia. (Dissertação). Mestrado em Educação. Universidade de Passo Fundo, 2006.
SANTOS, A. dos. A cultura negra e o lazer como experiência cidadã: proposta pluricultural de dança-arte-educação. (Dissertação) Mestrado em Educação Física. Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo, 2008.
SARRAF, V.P. Reabilitação do museu: políticas de inclusão cultural por meio da acessibilidade. (Dissertação) Mestrado em Ciência da Informação, Escola de Comunicação e Artes/USP, São Paulo, 2008.
SASSAKI, R. K. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. 2. ed., Rio de Janeiro: WVA, 1997, 173 p.
SILVA, A. L. O ensino de história, a África e a cultura afro-brasileira na educação básica: diálogos possíveis. In: COSTA, Luciano Gonsalves (Org.) História e cultura afro-brasileira: subsídios para a prática da educação sobre relações étnico-raciais. Maringá: Eduem, 2010.
SILVA, M. R. Lazer nos clubes sociorrecreativos. São Paulo: Factash Editora, 2009. SISTO, C. A literatura freqüenta a escola... mas quem conta a historia? In: PAROLIN I.C. (Org.) Sou Professor! A formação do professor formador. Curitiba: Positivo, 2005, p. 67 – 71.
SOUZA, J. G. Museu, 3ª idade e animação: relações de enriquecimento. Revista Práticas de Animação, v. 4, n. 3, 2010, p. 1 – 14.
STOPPA, E. A. “Tá ligado mano”: o hip hop como lazer e busca da cidadania. (Tese) Doutorado em Educação Física. Universidade Estadual de Campinas - SP, 2005.
________.; MARCELLINO, N. C. Hip-hop, “lazer” y ciudadanía en la periferia de la ciudad. Revista Polis, Santiago, v. 8, n. 22, 2009, p. 285 – 306.
TRINDADE, B. Animação cultural e a sua intervenção na 3ª idade. Revista Práticas de Animação, v. 4, n. 3, out/2010.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.