Body Practices and Christianity

Relations and Precepts

Authors

  • Caio Henrique Camilo Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)
  • Gisele Maria Schwartz Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1294

Keywords:

Leisure Activities, Christianity, Ethics, Religion

Abstract

This study, qualitative, aimed to try to understand relations and premises involving bodily practices and Christianity. The study was conducted by means of literature, focusing the themes of religion and the body along with issues involving Christian ethics, through its principles and values, which must be practiced, not only within the church, but even within the society, in sports, in schools. Based on the literature review, it can be seen that the body practices have a direct relationship with the Christian religion, in the aspects involving the ethics of their practices, experiences, thoughts, attitudes, principles and values, in addition to cultural training and body of students from different schools, in which the physical education professional is directly involved with the bodily practices. As conclusions, it was noted the probability of a harmonious and fundamental relationship between religion and  bodily practices, along with a productive association between Christianity and society, helping the individual in its ethical and social formation. We suggest new approaches to the formation of the professional of Physical Education, in order take into consideration these aspects involving religiosity.

References

ARRUDA, M. C. C.; WHITAKER, M. C.; RAMOS, J. M. R. Fundamentos de ética empresarial e econômica. São Paulo: Atlas, 2001.

ATLETAS DE CRISTO. Quem somos. Disponível em: http://www.atletasdecristo.org/conteudo.php?p=quem-somos. Acesso em: 30 nov. 2014.

BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada: nova versão internacional. Tradução: Sociedade Bíblica Internacional. São Paulo, 2001.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno Cedes, Campinas, v. 19, n. 48, p. 69-89, ago. 1999.

CARTER, J. Sports and Violence: Is it ethical for Christians to participate in or watch cage fighting? It's Imprudent. The Village Green: Leading Christians address open questions. Christianity Today, Carol Stream, Illinois, v.56, n. 1, p. 56, 2012.

Disponível em: http://www.christianitytoday.com/ct/2012/january/cage- fighting.html?start=1 Acesso em: 30 out. 2014.

CARVALHO, Y. M. Promoção da Saúde, práticas corporais e atenção básica. Revista de Saúde Família, Brasília, v. 2, n. 7, p. 33-35, 2006.

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: A história que não se conta. Campinas: Papirus, 1988.

CENSO DEMOGRÁFICO 2010. Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. 215 p. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.p df . Acesso em: 30 out. 2014.

CHAUI, M. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

CHEEVER, N. The Uses and Gratifications of Viewing Mixed Martial Arts. Journal of Sports Media, California State, v. 4, n. 1, p. 26, 2009.

CRAXI, A.; CRAXI, S. Os valores humanos: uma viagem do “eu” ao “nós”. São Paulo: Meca, 1995.

DURKHEIM, E. As Formas Elementares da Vida Religiosa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, Ltda, 1991. p. 21.

ÊXODO. O antigo testamento. In: Bíblia Sagrada: nova versão internacional. Tradução: Sociedade Bíblica Internacional. 12. ed. São Paulo: Geográfica, 2001.

FIFA. Laws of the game. 2014. Disponível em: http://www.fifa.com/mm/document/footballdevelopment/refereeing/02/36/01/11/lawsof thegameweben_neutral.pdf . Acesso em: 17 set. 2014.

FREIRE, J.B. Educação de corpo inteiro: Teoria e prática da educação física. 3. ed. São Paulo: Scipione, 1992.

FRIEDMANN, A. O direito de brincar: a brinquedoteca. 4. ed. São Paulo: Abrinq, 1996.

G1. Número de evangélicos aumenta 61% em 10 anos, aponta IBGE. 2012. Disponível em: http://g1.globo.com/brasil/noticia/2012/06/numero-de-evangelicos- aumenta-61-em-10-anos-aponta-ibge.html . Acesso em: 30 nov. 2014.

GALLARDO, J. S. P.; OLIVEIRA, A. B. de; ARAVENA, C. J. O. Didática da educação física: a criança em movimento: jogo, prazer e transformação. São Paulo: FTD, 1998. p. 87.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar e agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus,1994. p.17.

GUIRALDELLI, J. R. Paulo. Educação Física Progressista: a pedagogia Crítico Social dos Conteúdos e a Educação Física brasileira. 6. ed. São Paulo: Loyola, 1997.

HARO, G. K. Futebol e valores religiosos: uma revisão de literatura. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Educação Física) - Departamento de educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

HUIZINGA, J. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. Tradução João Paulo Monteiro. 4. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S. A, 1996.

JODELET, D. The representation of the body and its transformations. In FARR, S.; MOSCOVICI, R. (Org.). Social representations. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

KLUCK, T. Sports and Violence: Is it ethical for Christians to participate in or watch cage fighting? It's Like Life. The Village Green: Leading Christians address open questions. Christianity Today, Carol Stream, Illinois, v. 56, n.1, p. 56-57, 2012. Disponível em: http://www.christianitytoday.com/ct/2012/january/cage- fighting.html?start=1 Acesso em: 30 out. 2014

LIMA, E. R. Ética Cristã. Rio de Janeiro: CPAD, 2002. p. 17.

MARQUES, R.; ALMEIDA, M.A, GUTIERREZ, G. Esporte: um fenômeno heterogêneo: estudo sobre o esporte e suas manifestações na sociedade contemporânea. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 225-242, Set/Dez., 2007.

MARTY, M. E. Bloodsport. M.E.M.O. Christian Century. Chicago, v. 124, n.24, November 27, 2007. p. 47.

MATEUS. O evangelho segundo Mateus. In: Bíblia Sagrada: nova versão internacional. N. T. Mateus. Tradução: Sociedade Bíblica Internacional. 12. ed. São Paulo: Editora Geográfica, 2001.

MONTEIRO, A. O. Desporto: da excelência á Virtude, um caminho para crianças, Jovens e Adultos. 2007. 501 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga, 2007.

JOÃO PAULO II, Papa. Fides et ratio: sobre as relações entre fé e razão. São Paulo: Paulus, 1998. p. 47.

PÉREZ, E. F.; MARTÍNEZ, L. M. R. Corporalidad y uso de drogas: estudio de caso de la experiencia subjetiva del cuerpo. Revista Interamericana de Psicología, Ciudad de Mexico, v. 41, n.2, 2007. p. 241-250

PEW RESEARCH RELIGION & PUBLIC LIFE PROJECT. The Global Religious Landscape. 2012. Disponível em: http://www.pewforum.org/2012/12/18/global- religious-landscape-exec/ Acesso em: 30 nov. 2014.

RIGONI, A. C. C. Marcas da religião evangélica na educação do corpo feminino: implicações para a Educação Física Escolar. 162p. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

SANETO, J. G.; ANJOS, J. L. Práticas corporais e religiosidade: discursos de líderes religiosos, Coleção Pesquisa em Educação Física, Vila Velha, v.6, n. 2, 2007. Disponível em: https://www.fontouraeditora.com.br/periodico/vol-6/Vol6n2- 2007/Vol6n2-2007-pag-171a178/Vol6n2-2007-pag-171a178.pdf Acesso em: 18 set. 2014.

SANTOS, E. S.; MANDARINO, C. M. Juventude e religião: cenários no âmbito do lazer. Revista de Estudos da Religião/PUC. São Paulo, v.5, n. 3, p. 161-177, 2005.

SILVA, J. E.; SILVA, C. A. F. Educação Física, Folclore e Religião: relações e Interferências, Revista da Educação Física /UEM, Maringá, v. 20, n. 4, p. 555-567, 2009. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/6323/5231 Acesso em: 30 out. 2014.

SIQUEIRA, P. C. M. A linguagem corporal no processo educativo estético do idoso. Rev. Dig. Efdeportes.com., Buenos Aires, v. 13, n. 123, 2008. Disponível em: < http://www.efdeportes.com/efd123/a-linguagem-corporal-no-proceso-educativo- estetico-do-idoso.htm > Acesso em: 06 out. 2014.

SMITH, H. As grandes religiões do mundo: Nossas grandes tradições de sabedoria. São Paulo: Editora Pensamento, 1991.

STOKOE, P; HARF, R. Definição da Expressão Corporal. In: . Expressão corporal na pré-escola. Tradução de Beatriz A. Cannabrava. 3. ed. São Paulo: Summus, 1987. p.15.

TOKASHIKI, E. B. As características da ética cristã. 2006. 17f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em teologia). Universidade Luterana do Brasil, Porto Velho, 2006.

VASCONCELLOS, C. S. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad, 1995a. p. 67.

VASCONCELLOS, C. S. Para onde vai o professor? Resgate do professor como sujeito de transformação. São Paulo: Libertad, Coleção Subsídios pedagógicos do Libertad, v. 1, 1995b. p.56.

VILAVERDE, C. As 8 maiores religiões do mundo. 2012. Disponível em: http://super.abril.com.br/blogs/superlistas/as-8-maiores-religioes-do-mundo/ Acesso em: 30 nov. 2014.

ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa : Educa, 1993. p.17.

Published

2016-09-02

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

Body Practices and Christianity: Relations and Precepts. (2016). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(3), 235-258. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1294