A Jigsaw Puzzle Called Scouting

The Scout Game as a Key

Authors

  • Marcio Ferreira de Souza Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Cinthia Lopes da Silva Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1366

Keywords:

Game Theory, Leisure Activities, Physical Education and Training

Abstract

This work has the objective of analysing the scouts games based on the theoretical foundation which is supported by scholars studies of the game and the Scouts Movement. Our main question is: what is the relationship between games and education of children and the youth? It is a bibliographical research, qualitative in nature. We found that the Scouts games are means for building values and teaching children and young people to have self-knowledge and self-control. We can conclude that the scouts games are central elements in the preparation of these subjects to adult life to they can adjust to the rules of life in society.

References

ARIÈS, P. História Social da Criança e da Família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BADEN-POWELL, R. S. S. Escotismo para rapazes: Edição da Fraternidade Mundial. Curitiba: União dos Escoteiros do Brasil, 1986.

CAILLOIS, R. Os Jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CHATEAU, J. O jogo e a criança. São Paulo: Summus, 1987.

ECO, U. Sobre os espelhos e outros ensaios. 2.ed. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1989.

ELIAS, N.; DUNNING, E. A Busca da Excitação. Lisboa: Difel, 1992.

______. Introdução à Sociologia. Lisboa: Edições 70, 1980.

______. O Processo Civilizador. Volume I: Uma história dos costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994a.

ELIAS, N.; DUNNING, E. O Processo Civilizador. Volume II: Formação do Estado e Civilização. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994b.

FERNANDES, C.; RIBEIRO, L. R.; COLLARES, S. A. O. Escotismo: um espaço para a Educação não formal e para a atuação do pedagogo. Revista de Ciências da Educação, Ano X, p. 175-202, 2008.

HEROLD JUNIOR, C.; VAZ, A. F. Representações sobre o Escotismo, o Exército e a Educação Corporal no Brasil: um estudo a partir de teses apresentadas em congressos escoteiros (1922-1923). Movimento: Porto Alegre, v. 22, n. 2, 417-430, abr./jun. De 2016.

HEROLD JUNIOR, C.; VAZ, A. F. A educação corporal em Baden-Powell: o movimento escoteiro contra o intelectualismo escolar. Revista HISTEDBR On-line, v. 47, p. 166-184, 2012. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4212/3418 . Acesso em: 07 set. 2015.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 6ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MINAYO. M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

NASCIMENTO, J. C. do. A Escola de Baden-Powell: cultura escoteira, associação voluntária e escotismo de Estado no Brasil. Rio de Janeiro: Imago, 2008.

OLIVEIRA, P de S. Brinquedo e Indústria Cultural. Petrópolis: Vozes, 1986.

P.O.R. – Princípios, Organizações e Regras. Escoteiros do Brasil: Construindo um futuro melhor. Disponível em: <http://www.escoteiros.org> Acesso em: 07 set. 2015.

PROJETO Educativo do Movimento Escoteiro. Escoteiros do Brasil: Construindo um futuro melhor. Disponível em: <http://www.escoteiros.org> Acesso em: 07 set. 2015.

RUSSELL, B. Elogio do Lazer. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

SANTOS, R. C. dos. Apostila de Jogos. Disponível em: <http://www.escoteiros.org/arquivos/jogos./apostila_de_jogos.pdf> . Acesso em: 03jan. 2003.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOARES, C. L. Notas sobre a Educação no Corpo. Educar. Curitiba: UFPR, n. 16, 2000. Disponível em: http://www.educaremrevista.ufpr.br/arquivos_16/luciasoares.pdf. Acesso em: 12 nov. 2013.

SOUZA, F. F. de. Estrutura política excludente, práticas culturais normatizadores, políticas de alívio à pobreza: o lazer em questão. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008.

WERNECK, C. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: Ed. UFMG / Celar, 2000.

Published

2017-01-17

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

A Jigsaw Puzzle Called Scouting: The Scout Game as a Key. (2017). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(4), 439-462. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1366