The Education/Leisure Interface
Representations and Speeches of Physical Education Teachers of Public Schools of Piracicaba-SP
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.15263Keywords:
Leisure Activities, Education, Public PolicyAbstract
The objective of this research was to identify how the construction of representations and the discourse of Physical Education (PE) teachers on the education/leisure interface and how this influences their pedagogical practice. It was done both bibliographical and field researches, characterizing this study as qualitative. The techniques used were questionnaires and interviews. We identified with the study that the construction of the representations and the discourse of the physical education teachers on the education / leisure interface still occurs due to the influence of the media or common sense, not being clear in the research, a theoretical foundation that subsidize the teacher in his daily teaching. Leisure is considered by teachers in a restricted way as a social function and, therefore, not as a social phenomenon and knowledge to be dealt with in school.
References
CARVALHO, Y. M. Lazer e Saúde: a sociedade e o social. In: MARCELLINO, N. C. (Org.) Lazer e Sociedade: Múltiplos Olhares. Campinas: Editora Alínea, 2008. p. 105-120.
CASTELLANI FILHO, L. Lazer e Qualidade de Vida. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Políticas Públicas Setoriais de Lazer: o papel das prefeituras. Campinas, Autores Associados, 1996. p. 07-21
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand, 1990.
DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.) Múltiplos Olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. p.136- 161.
FALEIROS, M. I. L. Repensando o Lazer. In: Perspectivas, São Paulo, v.3, p.51-65, 1980.
FERREIRA, L. A. O professor de Educação Física no primeiro ano de carreira: uma análise da aprendizagem profissional a partir de um programa de iniciação à docência. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: 2016. 216p.
FILIPPIS, A. de; MARCELLINO, N. C. Formação profissional em lazer, nos cursos de Educação Física, no Estado de São Paulo. Movimento. Porto Alegre, v. 19, n. 03, p. 31-56, jul/set de 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
______.O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes,1997.
LAVILLE, C; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2005.
LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACEDO, C. C. Algumas observações sobre a questão da cultura do povo. In: VALLE, E.; QUEIROZ, J. J. (Org.) A cultura do povo. São Paulo: EDUC, 1982, p. 34-39.
MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 15. ed. Campinas: Papirus, 2010.
MATTOS, A. S. A representação de professores de Educação Física sobre a docência em creches e núcleos de educação infantil. (Dissertação de Mestrado). Universidade Nove de Julho. São Paulo, 2012. 121f.
MELO, V. A.; ALVES JUNIOR, E. D. Introdução ao lazer. Barueri: Editora Manole, 2003.
SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do Professor - educação física, ensino médio, 3ª série. Vol. 2. São Paulo: SE, 2014.
SILVA, C. L. da. SILVA, T. P. Lazer e educação física: textos didáticos para a formação de profissionais do lazer. Campinas: Papirus, 2012.
SILVA, D. A. M. da [et al.]. Importância da recreação e do lazer. Brasília: Ideal, 2011.
SOUZA, A. dos S. O conhecimento dos professores da Leste 2 de São Paulo sobre a produção acadêmica da EF nas décadas de 1980 e 1990- Dissertação (Mestrado em Educação Física). Faculdade de Educação Física, UNICAMP. Campinas, 2002.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WERNECK, C. L. G.; ISAYAMA, H. F. Lazer, Cultura, Indústria Cultural e Consumo. In: WERNECK, C. L. G.; STOPPA, E.; ISAYAMA. H. F (Orgs.). Lazer e Mercado. Campinas: Papirus, 2001, p.45-70.