Sport and Leisure
Characterization and Analysis of Research Groups in Brazil Dealing with these Objects
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16274Keywords:
Sports, Leisure Activities, Research GroupsAbstract
The present exploratory article analyzes the structuring of the subfield that encompasses Sport and Leisure research groups that were accordingly registered in the “Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil” (DGP, “Brazilian Directory of Research Groups”, our translation) until the last day of 2016. We attempted to examine how these groups were founded, where they are located, which journals their productions were published and the affiliation of the leader groups in Post-Graduation programs. Proceeding from the quantitative information provided by DGP, the Lattes academic curricula database and the theoretical background built on the French sociologist Pierre Bourdieu, we attempted to analyze these elements in light of the Field Theory, so that some logical disputes, which can be found in this subarea, can be understood. We concluded that the Sport and Leisure Research Groups are closely related with the Physical Education area and are spread throughout Brazil. However, the lack of an interdependence chain between these groups jeopardize the better comprehension of how sport and leisure have been developed in Brazil.
References
AMARAL, S. C. F.; RIBEIRO, O. C. F.; SILVA, D. S. Produção científico-acadêmica em políticas públicas de esporte e lazer no Brasil. Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 4, p. 27-40, 2014.
BARRA, A. O.; SILVA, S. A. P. S.; VITORINO, M. R. Panorama dos Grupos de Pesquisa em políticas públicas de esporte e lazer no Brasil presentes no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Licere, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 38-59, jan./mar. 2017.
BOURDIEU, P. Algumas propriedades dos campos. In: ______. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983a. p. 89-94.
______. Trabalhos e projetos. In: ORTIZ, R. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983b. p. 38-45.
______. Questions de sociologie. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984.
______. Espaço social e espaço simbólico. In: ______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996. p. 13-33.
______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia crítica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
______. Espaço social e espaço simbólico. In: ______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 8 ed. Campinas: Papirus, 2008. p. 13-33.
CÁCERES, A. M.; GÂNDARA, J. P.; PUGLISI, M. L. Redação científica e a qualidade dos artigos: em busca de maior impacto. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, v. 23, n. 4, p. 401-406. 2011.
GABRIEL, B. J. et al. Revisão crítica da literatura brasileira sobre coberturas jornalísticas esportivas do futebol feminino. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, 2019. No prelo.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas. 2008.
GOMES, C. L.; MELO, A. V. Lazer no Brasil: trajetórias de estudos, possibilidades de pesquisa. Movimento, v. 9, n. 1, p. 23-44, jan./abr., 2003.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo da educação superior 2016: notas estatísticas. Rio de Janeiro: IBGE, 2006. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf Acesso em: 12 set. 2019.
MARINHO, A.; BARBOSA-RINALDI, I. P. Ginástica: reflexões sobre os Grupos de Pesquisa cadastrados no diretório do CNPQ. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 21, n. 4, p. 633-644, out./dez. 2010.
MENA-CHALCO, J. P; CESAR JUNIOR, R. M. scriptLattes: an open-source knowledge extraction system from the Lattes platform. Journal of the Brazilian Computer Society, v. 15, n. 4, p. 31-39, dec. 2009.
PIMENTEL, G. G. A.; NUNES, T. P. R. Produção acadêmica nos estudos do lazer: comparação por estados, instituições e grupos de pesquisa. Licere, v. 19, n. 4, p. 180-200, dez. 2016.
SOUSA, D. P. et al. As produções do periódico Pensar a Prática que relacionaram os seus objetos às políticas públicas de esporte e lazer (1998-2015). Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 3, p. 612-626, jul./set. 2016.
SOUZA, A. P. T.; ISAYAMA, H. F. Lazer e Educação Física: Análise dos grupos de pesquisa em lazer cadastrados na plataforma LATTES do CNPQ. Lecturas: Educación Física y Desportes, Buenos Aires, v. 11, n. 99, p. 1-1, 2006.