Survey of Research Groups about Leisure Registered in Lattes Platform
A Current Perspective on the State of Art in Physical Education Context
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1729Keywords:
Leisure Activities, Physical Education and Training, Research GroupsAbstract
This research is characterized as descriptive-exploratory of survey, using a quantitative and qualitative approach of data and aims to present and discuss the current situation of research groups registered in the Lattes Platform, on CNPq website, related to the study of leisure in the area of Physical Education. It was possible to verify that in the last ten years, there was a considerable increase in the number of groups directly involved with research on leisure activities, as well as a concentration of same in southeastern region of the country. It was observed that the largest quantity is related to Management, public policies and Places and the socio-cultural aspects of leisure. It can be concluded that leisure research groups in Brazil are constantly growing, pointing out, in this context, different interests and diversed profiles of researchers, with vast potential for development in the national territory.
References
BORGES-ANDRADE, J. E. Em busca do conceito de linha de pesquisa. Revista de Administração Contemporânea (Impresso), Curitiba, v. 7, n.2, p. 157-170, 2003. BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1998. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. 292p. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 4 nov. 2016.
______. Ministério da Educação. Análise sobre a Expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Relatório da Comissão Constituída pela Portaria nº 126/2012. Brasília, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12386-analise-expansao-universidade-federais-2003-2012-pdf&Itemid=30192> . Acesso em: 04 set. 2016.
CASTRO, S. B. E. Políticas públicas para o esporte e lazer e o ciclo orçamentário brasileiro (2004-2011): prioridades e distribuição de recursos durante os processos de elaboração e execução orçamentária. Licere, v. 19, n. 3, p. 387-388, set. 2016. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/2953 Acesso em: 02 nov. 2016.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (Org.). Plataforma Lattes. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/ . Acesso em: 5 set. 2016.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. (Org.). Painel do Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil. 2014. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/painel-dgp/ . Acesso em: 12 out. 2016.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Org.) História e missão. Disponível em: http://www.capes.gov.br/historia-e-missao. Acesso em 3 nov. 2016.
FARAH, B. Q. et al. Percepção de estresse: associação com a prática de atividades físicas no lazer e comportamentos sedentários em trabalhadores da indústria. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 225-234, jun. 2013. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/58563/61584 . Acesso em: 29 out. 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas; 2010.
GOMES, C. L. (Org.) Dicionário crítico de lazer. Belo Horizonte, Autêntica, 2004.
LINS, J. G. M. G. et al. Análise espacial da evolução do índice de desenvolvimento humano nos municípios da região Nordeste. Revista Economia e Desenvolvimento, João Pessoa, v. 14, n. 1, p. 81-96, jan./jun. 2015.
MARCELLINO, N. C. Lazer e cultura: Algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. (Org.) Lazer e Cultura. Campinas: Editora Alinea, p. 9-30, 2007.
______. Lazer e Educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 1998.
MARINHO, A; PIMENTEL, G. G. A. Dos clássicos aos contemporâneos: revendo e conhecendo importantes categorias referentes às teorias do lazer. In: PIMENTEL, G. G. A. Teorias do lazer. Eduem, Maringá, p. 11-41, 2010.
MEREGE FILHO, C. A. A. et al. Associação entre o nível de atividade física de lazer e o desempenho cognitivo em crianças saudáveis. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 27, n. 3, p. 355-361, set. 2013. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/63107/65898 . Acesso em: 29 out. 2016.
PINHEIRO, M. F. G.; GOMES, C. L. A temática do lazer em cursos de graduação da área da saúde. Motriz: revista de educação física. Rio Claro, v. 17, n. 4, p. 579-590, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980- 65742011000400002&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 29 out. 2016.
PINTO, L. M. S. M. Legados da Rede CEDES para o esporte de lazer no Brasil: Conquista política lazer e governança. In: MARINHO, A; NASCIMENTO, J. V.; OLIVEIRA, A. A. B. (Org.). Legados do Esporte Brasileiro. Florianópolis: Editora da UDESC, 2014, p 331-425.
RECHIA, S. et al. O Lugar do Lazer nas Políticas Públicas: Um Olhar Sobre Alguns Cenários. Licere, v. 18, n. 1, p. 225-246, mar. 2015. Disponível em: <https://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/892> Acesso em: 22 out. 2016.
RIBEIRO, J. L. D; ECHEVESTE, M. E. S; DANILEVICZ, A. M. A utilização do QFD na otimização de produtos, processos e serviços. Porto Alegre: FEEng/UFRGS; 2001.
ROSA, S; LETA, J. Tendências atuais da pesquisa Brasileira em Educação Física: parte 1: uma análise a partir de periódicos nacionais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 121-134, mar. 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16752 . Acesso em: 29 out. 2016.
SANTOS, C. A. N. L.; ISAYAMA, H. F. O currículo de cursos técnicos de lazer no Brasil: um estudo de caso da formação profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 95, n. 240, p. 276-303, ago. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S217666812014000200003&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 29 out. 2016.
SANTOS, P. M. et al. Lazer e participação de homens em grupos de convivência para idosos de Florianópolis (SC): motivações e significados. Revista Kairós Gerontologia. São Paulo v. 18, n. 3, p. 173-191, jul./set. 2015. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/26827> . Acesso em: 07 ago. 2016.
SILVA, D. S; BORGES, C. N. F; AMARAL, S. C. F. Gestão das políticas públicas do Ministério do Esporte do Brasil. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 65-79, mar. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/97343/96355 . Acesso em: 29 oct. 2016.
SOUZA, A. P. T.; ISAYAMA, H. F. Lazer e Educação Física: Análise dos Grupos de Pesquisa em Lazer Cadastrados na Plataforma Lattes do CNPq. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, Ano 11, n. 99, ago. 2006. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd99/cnpq.htm Acesso em: 05 jun. 2016.
TAVARES, M. L.; ISAYAMA, H. F. Na parada do lazer: delineando as ações de lazer em ONGs LGBT de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 28, n. 4, p. 579-597, dez. 2014. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/89679/92500 . Acesso em: 29 out. 2016.
TAVARES, G. H. et al. Gestão do lazer: os grupos de pesquisa em foco. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 3, p. 470-480, jul./ set. 2009.
TEIXEIRA, F.A.; MARINHO, A. Atividades de aventura: reflexões sobre a produção científica brasileira. Motriz: Revista de Educação Física (Online), Rio Claro, v. 16, p. 536-548, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ motriz/v16n3/a01v16n3.pdf. Acesso em: 23 nov. 2017.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1996.