The Ringing of the Bells of São João Del-Rei
An Analysis of Cultural Manifestations
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24091Keywords:
São João Del-Rei, Ringing of the Bells, Cultural ManifestationsAbstract
The present study proposes to investigate emerging cultural manifestations from the ringing of the bells in the city of São João del-Rei. In this way, a research understood here aims to understand how the bell worker occurs in relation to activities, describe the meaning the bell worker and understand the skills of experiences constituted by the usual ringing of São João bells. The methodology was based on a qualitative approach, bibliographic research and interviews and field research. The semi-structured interview script included the participation of 6 bell players, 5 bell players and 1 bell founder. The collected data were analyzed, showing how the results of the cultural manifestations that emerge from the ringing of the bells are transmitted in the religious feast, in the communicative functions and in the bell worker. A religious festival is exemplified through the fight against bells, for a festive moment more expected by the bell players with the possibility of meetings, learning, sharing and exchange of experiences. In the function of communication, those who are a means of transmission in the city, announce as hours, as religious festivities and news relevant to a community in addition to inviting a population for celebrations. The interviewees claim to be a practice initiated in childhood and in learning occurs through constant observation and exercise. It is a craft in which the bell-keeper maintains a relationship of identity, affection and devotion for bells and ringtones, in addition to defining a playful and bodily connection with the bell object. The ringing of the bells brings meaning to the lives of the workers, leading them to a process of human resignification in their own history, culture and lived experience.
References
BAKHTIN, Mikhael. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: HUCITEC; Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1987.
BRASILEIRO, Vanessa Borges; DANGELO, André Guilherme Dornelles. Sentinelas Sonoras de São João del-Rei. Belo Horizonte: Estudio 43 – Artes e Projetos, 2013.
BOSCHI, Caio César. Os Leigos e o Poder: Irmandades Leigas e Política Colonizadora em Minas Gerais.São Paulo: Ática, 1986.
CAMPOS, Adalgisa Arantes. O Mecenato dos Leigos: cultura artística e religiosa. In: Arte sacra no Brasil colonial. Belo Horizonte: Edita C/Arte, 2011. p.95-111.
CAMPOS, Maria Augusta do Amaral. A Marcha da Civilização: as vilas oitocentistas de São João del-Rei e São José do Rio das Mortes - 1818/1844. 1998. Dissertação (Mestrado) - Departamento de História, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.
DEBORTOLI, José Alfredo. Lazer, Envelhecimento e Participação Social. Licere, Belo Horizonte, v.15, n.1, mar/2012.
______. Linguagem: marca da presença humana no mundo. In: CARVALHO, Alysson et al. (Org.). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Editora UFMG/PROEX-UFMG, p.73-76, 2002.
______.; SAUTCHUK, Carlos Emanuel. Técnica, Corpo e Arte: aproximações entre antropologia e motricidade. Licere, Belo Horizonte, v.16, n.2, jun/2013.
DURKHEIM, Emile. As formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
FREINET, Célestin. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
GOMES, Christianne. Lazer: Necessidade humana e dimensão da cultura. Revista brasileira de estudos do lazer, Belo Horizonte, v.1, n.1, jan./abr. 2014. p. 03-20.
GOMES, Christianne. Lazer e formação profissional: Saberes necessários para qualificar o processo formativo. In: FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo. (Org.). Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011a. p. 33-46.
______. Mapeamento histórico do lazer na América Latina: em busca de novas abordagens para os estudos sobre o tema. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira; SILVA, Silvio Ricardo da. (Org.). Estudos do Lazer: um panorama. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011b. p. 145-164.
______. Estudos do Lazer e Geopolítica do conhecimento. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v.14, n.3, set. 2011c. p. 01-25.
______. Verbete Lúdico. In: GOMES, Christianne L. (Org.). Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004. p.141 - 146.
GOMES, Daniela Gonçalves. As Ordens Terceiras em Minas Gerais: Suas interações e Solidariedades no Período Ultramontano (1844-1875). 2009. Dissertação Mestrado – Universidade Federal de Ouro Preto – Instituto de Ciências Humanas e Sociais.Disponível em: https://www.dhi.uem.br/gtreligiao/rbhr/as_ordens_terceiras_em_minas_gerais.pdf. Acesso em: 25 mar. 2017.
INGOLD, Tim. The perception of the environment: essays on livelihood, dwelling and skill. London: Routledge, 2000.
IPHAN – INSTITUTO DO INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Disponível em: https://portal.iphan.gov.br/ . Acesso em: 03 jan. 2017.
______. O Toque dos Sinos em Minas Gerais. Dossiê descritivo IPHAN. 2009a. Disponível em: https://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossie%20toque%20dos%20sinos1).pdf Acesso em: 29 Abr. 2017.
______. PARECER IPHAN. Processo nº 01450.011821/2009-82. 2009b. Disponível em: https://www.ihgsaojoaodelrei.org.br/repositorio/File/parecer_toque_sino.pdf Acesso em: 16 jan. 2017.
______. PARECER IPHAN. Processo n° 27/GR/DPI. 2009c. Disponível em: https://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Parecer%20Toque%20dos%20Sinos.pdf Acesso em: 16 jan. 2017.
LABURTHE-TOIRA, Philippe; WARNIER, Jean-Pierre. Etnologia antropologia. 2. ed. Tradução de Anna Hartmen Cavalcanti. Petrópolis: Vozes, 1997.
LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambrige: Cambrige Press, 1991.
LE GOFF, Jacques. A Civilização do Ocidente Medieval. vol. II. Lisboa: Estampa, 1984.
LESAGE, Robert. Os sinos. In: Vestes e objetos litúrgicos. São Paulo: Flamboyant, 1959.
MAINGUENEAU, D. Termos-chave da análise do discurso. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
NEVES, Breno Bello de Almeida. Parecer referente ao processo Iphan 01450.011821/2009-82. 2009. Disponível em: https://www.ihgsaojoaodelrei.org.br/repositorio/File/parecer_toque_sino.pdf Acesso em: 20 fev. 2017.
ORLANDI, Eni P. Análise de discurso. Princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2000.
PEREIRA, Cassia Farnezi. Vida religiosa e mudanças sociais no Distrito Diamantino nos séculos XVIII e XIX. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26. São Paulo, 2011. Anais... Disponível em: https://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300685151_ARQUIVO_Textocompleto.pdf Acesso em: 25 mar. 2017.
RIBEIRO JÚNIOR, J. C. N. A festa do povo: pedagogia de resistência. Petrópolis: Vozes, 1982.
ROSA, M. C. As festas e o lazer. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007.
SCARANO, Julita. Devoção e escravidão. 2. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1978.
SOUZA, Adalberto dos Santos. Os espaços públicos de lazer da cidade de São João del-Rei: Necessidades e perspectivas. In: Lazer em São João del-Rei: Aspectos Históricos, conceituais e políticos. São João del-Rei: UFSJ, 2011.
SOUZA, Devanilson Álvares de. Formação Litúrgica: a vida litúrgica é a alma pastoral. Brasília, 2012. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=lp9IBQAAQBAJ&pg=PA70&lpg=PA70&dq=sino+%C3%A9+de+origem+do+latim+que+significa+signum,+autor&source=bl&ots=rtZeWVO5eB&sig=iAU4TYpcyg72Ovvs3gseYZRWQCE&hl=ptBR&sa=X&ved=0CCwQ6AEwA2oVChMI3oHPmoiWyQIVh4SQCh0RzAnC#v=onepage&q=sino%20%C3%A9%20de%20origem%20do%20latim%20que%20significa%20signum%2C%20autor&f=false Acesso em: 20 fev. 2017.
TURATO, Egberto Ribeiro. A questão da complementaridade e das diferenças entre os métodos quantitativos e qualitativos de pesquisa: uma discussão epistemológica necessária. In: GRUBITS, S. & NORIEGA (Org.). Método Qualitativo: epistemologia, complementaridades e campos de aplicação. São Paulo: Vetor, 2004. p.17-51.
VENDRAMINI, Maria do Carmo. Sobre os sinos nas igrejas brasileiras. In: MusicaeSacrae Brasiliensis. Roma: Urbaniana University Press, 1981.