A Female Look at Women's Mastery and Participation in Capoeira in the Great Florianópolis

Authors

  • Samara Escobar Martins Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Maria Eduarda Tomaz Luiz Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Wihanna de Castro Cardozo Franzoni Universidade do Estado de Santa Catarina (UESC)
  • Lais Mendes Tavares Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Alcyane Marinho Universidade do Estado de Santa Catarina (UESC)/Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.31340

Keywords:

Capoeira, Leisure Activities, Women

Abstract

Capoeira is located in a socio-cultural space, being free to present in its practice social and cultural problems of this environment, such as sexism. This qualitative case study reflects on female participation in capoeira, based on the trajectory of a woman, master of capoeira, in Santa Catarina. The results are presented in two categories: “A female look at being a woman in capoeira” and “The craft of a capoeira master, being a master, being an educator”. This study points out the daily struggles faced by several women, from the deconstruction of concepts and approximation with spaces and realities that involve capoeira. The investigated presents lessons learned in her trajectory, related to alternative and sensitive educational practices, valuing capoeira, as an element of culture, resistance, and fight against different socio-cultural barriers.

References

BARBOSA, V. M. Mulher na roda: experiências femininas na capoeira angola de Porto Alegre. 2017. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009. 229 p.

BOLZAN, D. P.; ISAIA, S. M. A. Pedagogia universitária e aprendizagem docente: relações e novos sentidos da professoralidade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26, 2010.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-31, 2002.

CACHOEIRA, N. R.; FIAMONCINI, L. A ludicidade no projeto de extensão vivências corporais lúdicas na UFSC. Licere, Belo Horizonte, v. 22, n. 3, p. 401-424, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.15317

CORDEIRO, A. A. S.; ABIB, P. R. J. A educação da capoeira: uma pedagogia da cultura popular. Educação em Foco, Minas Gerais, v. 21, n. 33, p. 223-241, 2018.

CORRÊA, J. P. A arte de ensinar a capoeira, na roda e na vida: pedagogia da capoeiragem de Norival Moreira de Oliveira - Mestre Nô. 2018. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

DA VITÓRIA, A. A malta de saias ginga na UFRN: desconstruindo o machismo na roda viva. Revista Interface-UFRN/CCSA, Rio Grande do Norte, v. 12, n. 2, p.106-119, 2015.

FERREIRA FILHO, A. H. Salvador das mulheres: condição feminina e cotidiano popular na Belle Époque Imperfeita. 1994. 223 f. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciência Humanas da UFBA, Salvador, 1994.

FRANÇA, A. L. O protagonismo da mulher nas produções científicas sobre capoeira como temática. Revista Íbamò, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 90-103, 2018.

FREITAS, W. R. S.; JABBOUR, C. J. C. Utilizando estudo de caso (s) como estratégia de pesquisa qualitativa: boas práticas e sugestões. Revista Estudo & Debate, Lajeado, v. 18, n. 2, p. 7-22, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 200 p.

GOMES, C. L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 3-20, 2014.

HALCOMB, E. J.; DAVIDSON, P. M. Is verbatim transcription of interview data always necessary? Applied nursing research, Filadélfia, v. 19, n. 1, p. 38-42, 2006.

IPHAN (Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional). Roda de Capoeira e ofício dos mestres de capoeira/ Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – Brasília: Distrito Federal. 2014.

______. Cadastro Nacional da Capoeira. 2017. Disponível em: https://www.capoeira.gov.br/. Acesso em: 20 nov. 2020.

JESUS, F. S.; GRUBER, V. A estética da (re) existência: olhares filosóficos sobre o mestre de capoeira. In: XIII Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 2017, Salvador. Anais [...] Salvador, BA: UFBA, 2017.

KOHL, H. G. Gingado na prática pedagógica escolar: expressões lúdicas no que fazer da educação física. 2. ed. Recife: Editora UFPE, 2014. 137 p.

KANITZ, R. C. M. Capoeira angola na favela: juventudes, sentidos e redes sociais. Belo Horizonte, 2011. 152 f. Dissertação (Mestrado em Lazer) - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

LEIRO, A. C. R. Educação, Lazer e Relações de Gênero: talhes e doxas. Motrivivência, Florianópolis, v. 19, p. 1-16, 2002.

LOTT, W. P. A Capoeira no Brasil: da proibição à salvaguarda. Licere, v. 21, n. 4, p. 450-470, 2018. DOI: http://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1949.

LUSSAC, R. M. P. Especulações acerca das possíveis origens indígenas da capoeira e sobre as contribuições desta matriz cultural no desenvolvimento do jogo-luta. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 267-278, 2015.

MARCELLINO, N. C. Lazer e Cultura: algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. (org.). Lazer e Cultura. Campinas: Editora Alínea, 2007. p. 9-30.

MARINHO, A. Repensando o lúdico na vida cotidiana: atividades na natureza. In: SCHWARTZ, G. M.(org.). Dinâmica lúdica: novos olhares. São Paulo: Manole, 2004. p. 1-16.

MARTINS, S. E.; MARINHO, Alcyane. A capoeira e o lúdico na escola: reflexões sobre os processos de ensino-aprendizagem. 2019. 16 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Educação Física) - Centro de Ciências da Saúde e do Esporte, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

MELO, V. T. Os capoeiras de rua de Belo Horizonte (1970 - 1990): permanências e descontinuidades na história da capoeira. Licere, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 221-242, 2015. DOI: http://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1108.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S.; DELANDES, S. F.; GOMES, R. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 32. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 9-29.

______. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013. 282 p.

MOURÃO, L.; SOUZA, G. C. Narrativas sobre o Sul-Americano de Judô de 1979: a legalização do judô feminino no Brasil. In: GOELLNER, S. V; JAEGER, A. A.(org.). Garimpando Memórias: Esporte, Educação Física, Lazer e Dança. Porto Alegre: UFRGS, 2007. p. 97-114.

NORONHA, F. D. A.; PINTO, R. M. N. Capoeira nas aulas de Educação Física: uma proposta de intervenção. Pensar a Prática, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 123-138, 2004.

OLIVEIRA, J. P. de; LEAL, L. A. P. Gênero, Cultura e Capoeiragem. In: OLIVEIRA, J. P. de; LEAL, L. A. P (org.). Capoeira, identidade e gênero: ensaios sobre a história social da capoeira no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2009. p. 117-176.

OLIVEIRA, R. D. C. M. (Entre) Linhas de uma pesquisa: O Diário de Campo como dispositivo de (in) formação na/da abordagem (Auto) biográfica. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 2, n. 4, p. 69-87, 2014.

PALHARES, L. R. Educação e cultura popular: inclusão social pela capoeira. Licere, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p.1-15, 2007.

PATTON, M. Q. Qualitative research and evaluative methods. 3. ed. California: Sage, 2002.

PEREIRA, L. de T. K.; GODOY, D. M. A.; TERÇARIOL, D. Estudo de caso como procedimento de pesquisa científica: reflexão a partir da clínica fonoaudiológica. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 22, n. 3, p. 422-429, 2009.

PINTO, F. M. Movimento/ Cultura popular: a luta continua camará. Motrivivência, Florianópolis, v. 22, n. 14, p. 115-132, 2000.

RESENDE, R. et al. Identidade profissional docente: influência do conhecimento profissional. In: QUEIRÓS, P.; BATISTA, P.; ROLIM, R. (ed.) Formação inicial de professores: reflexão e investigação da prática profissional. Porto: Editora FADEUP, 2014. p. 145-164.

______. et al. Exercício profissional do treinador desportivo: do conhecimento a uma competência eficaz. Journal of Sport Pedagogy and Research, Rio Maior, v. 3, n. 1, p. 42-58, 2017.

SAMPAIO, T. M. V.; TAVARES, L. C. V. A capoeira: nicho ecológico para repensar a concepção de jogo-educação. Licere, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p.1-19. 2007.

SANTA CATARINA. Lei complementar n. 495 de 26 de janeiro de 2010. Assembléia Legislativa do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 26 jan. 2010. Disponível em: http://leisestaduais.com.br/sc/lei-complementar-n-495-2010-santa-catarina-institui-as-regioes-metropolitanas-de-florianopolis-do-vale-do-itajai-do-norte-nordeste-catarinense-de-lages-da-foz-do-rio-itajai-carbonifera-e-de-tubarao. Acesso em: 20 nov. 2020.

SANTIN, S. Educação física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. 2. ed. Porto Alegre: ESEF/UFRGS, 1996. 114 p.

SANTOS, G. de O. Alguns sentidos e significados da capoeira, da linguagem corporal, da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 30, n. 2, p. 123-136, 2009.

SOUZA, E. G. R. da S. Capoeira: sua História e as Relações de Gênero. In: XIV Encontro Regional de História – ANPUH - Rio - Memória e Patrimônio, 2010, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro, RJ: UNIRIO, 2010.

YIN, R. K. Case study research design and methods. 5. ed. Thousand Oaks: Sage, 2014. 282 p.

Published

2021-03-17

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

A Female Look at Women’s Mastery and Participation in Capoeira in the Great Florianópolis. (2021). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(1), 385-407. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.31340