Playing in Childhood and Physical Education Teacher

Authors

  • Alana Simões Bezerra Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Dafne Souto Macedo Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Thaiza Isidro Vieira Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Pierre Normando Gomes-da-Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.619

Keywords:

Play and Playthings, Teaching, Learning, Physical Education and Training

Abstract

This aims to analyze the toy and games contribution, experienced in  childhood, for initial training of physical education teachers. The survey was conducted with 27 students in the 5th period of Physical Education course at the Federal University of Paraíba, they responded to a structured questionnaire. Data were analyzed using the technique of content analysis. According to survey participants, the use of the  toy in their classes facilitates the process of teaching and learning, provides motor development, appropriate uses of popular games classes and assists in the teaching of value of coexistence. Therefore, we consider it important to rescue the culture of toys in the training of physical education teachers in view of the process of self-knowledge and experience.

References

ANTÉRIO, D.; GOMES-DA-SILVA, P. N. Relação sociocultural dos brinquedos artesanais vendidos em feiras livre. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 03, p. 923-941, set/dez, 2012.

ARAÚJO, V. C. Reflexões sobre o brincar infantil. Revista Educação em destaque. Colégio Militar de Juiz de Fora, v. 01, p. 04-13, 2008.

BACHA, M. N. Psicanálise e Educação: laços refeitos. São Paulo: casa do psicólogo, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002. BROUGÈRE, Gilles. Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

________. Brinquedo e cultura. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

CARVALHO, A. M. A.; PEDROSA, M. I. Cultura no grupo de brinquedo. Revista Estudos de Psicologia, v. 10, n. 1, p. 181-188, 2002.

CORDAZZO, S. T. D.; VIEIRA, M. L. A brincadeira e suas implicações nos processos de aprendizagem e de desenvolvimento. Estudos e Pesquisa em Psicologia, UERJ, v. 07, n. 01, p. 92-104, abril 2007.

FORTUNA, T. R. Vida e morte do brincar. In: ÁVILA, I. S. (Org.). Escola e sala de aula: mitos e ritos. Porto Alegre: editora da UFRGS, 2004.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 2005.

________. Conviver e aprender. In: GOMES-DA-SILVA, P. N.; CAMINHA, I. O. (Org.). Aprender a conviver: um enigma para a educação. João Pessoa: Ed. Universitária- UFPB, p. 49-64, 2007.

FIGUEIREDO, M. X. B; RIGO, L. C. memorias das infancias no proceso de formação das educadoras. Pensar a prática, v.03, n.11, p. 261-268, set/dez, 2008.

GALLAHUE, D. L, OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2005.

GOMES-DA-SILVA, P. N.; CAMINHA, I. O. (Org.). Aprender a conviver: um enigma para a educação. João Pessoa: Ed. Universitária – UFPB, 2007.

________. GOMES-DA-SILVA, P. N.; MARQUES, A. C. O.; VIEIRA, T. I. Oficinas de brinquedos e brincadeiras. João Pessoa: Ed. Universitária – UFPB, 2010. MASETTI, M. Soluções de palhaço. São Paulo: Palas Athena, 1998.

NUNES, C. M. F. saberes docentes e formação de profesores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Rev. Educação e Sociedade, v. 74, n. 74, p. 27-42, Abril, 2001.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogos, sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PIRES, G. N. L. A brincadeira e o jogo infantil como representação do mundo adulto e aprendizagem dos modelos sociais. Educação em debate. v.17, n.18. p. 67-77, 1989.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELOS, M. S. Ousar brincar. In: ARANTES, V. A. (Org.). Humor e alegria na educação. São Paulo: Summus, p.57-74, 2006.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Published

2014-03-20

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

Playing in Childhood and Physical Education Teacher. (2014). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(1). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.619