The Avatars of the First-Draft Body

The Experience of University Students in Social Networks

Authors

  • Carolina Nascimento Jubé Universidade de Brasília (UNB)
  • Dulce Filgueira de Almeida Universidade de Brasília (UNB)
  • Alfredo Feres Neto Universidade de Brasília (UNB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.621

Keywords:

Human Body, Adolescent, Social Networking

Abstract

The central theme of this study is the participation of young people in social networks and representations of the body found there. The object of this article is to understand the role of the body in the identity construction of university youth participating in virtual environments called social networks. The information collected here was processed using SPSS 17.0 for Windows. Providing technical support for our analysis, Bourdieu (2006), Castells (2002), Featherstone (1995), Hall (2006), Le Breton (2003; 2004; 2006), Lévy (1999), Daólio (1998), Betti (2008) e Feres Neto (2014) served as interlocutors. The results show that the young people under study used a variety social network tools to represent their body. The representations furnished by the subjects tended to overemphasize physical attributes and the subjects play social roles that suggest an active lifestyle.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BETTI, Mauro. A Janela de Vidro. 4. ed. Campinas: Papirus, 2008.

BOURDIEU, Pierre. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 2006.

BRUNO, Fernanda. A obscenidade do cotidiano e a cena comunicacional contemporânea. Famecos, Porto Alegre, n. 25, p.22-28, dez. 2004.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez,1992.

DAÓLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1998.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FERES NETO, Alfredo. Videogame e educação física/ciências do esporte: uma abordagem à luz das teorias do virtual. Revista Digital – Buenos Aires v. 10, n.88, 2005. Disponível em: <<http://www.efdeportes.com/efd8/video.htm>> . Acesso em: 10 jan. 2014.

GUIMARAES JR., Mário J. L. De pés descalços no ciberespaço: tecnologia e cultura no cotidiano de um grupo social on-line. Horiz. antropol., Porto Alegre, v.10, n.21, p. 123-154. jan./jun 2004.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JUBÉ, Carolina N. Os “avatares" do corpo rascunho: sobre a formação identitária de jovens universitários na cibercultura. 2010. 186f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília, Brasília. 2010.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo. Campinas: Papirus, 2003.

LE BRETON, D. Sinais de Identidade - Tatuagens, piercings e outras marcas corporais. Lisboa: Miosótis, 2004.

________. A sociologia do corpo. Petrópolis: Vozes, 2006.

LEMOS, André. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

________. O que é o virtual. São Paulo: Editora 34, 2003.

MARIVOET, Salomé. Aspectos Sociológicos do Desporto. Lisboa: Livros Horizonte, 2002.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigação em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

PAIS, José Machado. Culturas Juvenis. Lisboa: INCM, 2003.

SEGATA, Jean. A Pessoa on-line. Corporalidades, identidades de gênero e subjetividades no ciberespaço Brasileiro. Journal of applied anthropology, v. 2, p.109-117, 2007. Disponível em: http://www.omertaa.org/archive/omertaa0014.pdf. Acesso em: 02 jul. 2013.

Published

2014-03-20

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

The Avatars of the First-Draft Body: The Experience of University Students in Social Networks. (2014). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(1). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.621