Empirical Verification of the Leisure Habits Activities Scale in Sports and Non-Sports Young City of Cidade de Teresina – PI and João Pessoa-PB
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.682Keywords:
Scales, Leisure Activities, Adolescent, AthletesAbstract
This study aims to verify the structural factor of leisure habits scale in young athletes and nonathletes. Leisure habits promote a balance to drive people to the practice of rest, social relationships and fun. Therefore, in this context, leisure refers to the ways of spending free time, when they have complied with the daily chores and appointments, meeting the basic needs of intellectual and cultural enrichment and rest. The sample was composed by 261 men and women with 14-18 years of age, from a private high school in the city of João Pessoa and a public high school from the city of Teresina-PI, of whom 113 were athletes and 148 were nonathletes . They answered the Leisure Habits Activities Scale in the classroom. We conducted the analysis of structural equation modeling and observed statistical indicators confirmed the factor structure in the sample of athletes and nonathletes, which resembles that found in previous studies, supporting its use in the Brazilian context.
References
ANDRADE, J. V. Os consumidores do lazer. In: ANDRADE, J. V. (Org.). Lazer: Princípios, tipos e formas na vida e no trabalho. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 127-138.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM PSICOLOGIA - ANPEPP. Contribuições para a discussão das Resoluções CNS nº. 196/96 e CFP Nº 016/2000. Disponível em: http://www.anpepp.org.br/XIISimposio/Rel_ComissaoEticasobre_Res_CNS_e_CFP.pdf. 2000.
BILICH, F.; SILVA, R.; RAMOS. P. Análise de flexibilidade em economia da informação: modelagem de equações estruturais. Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, v. 3, n. 2, p. 93-122, 2006.
BYRNE, B. M. A primer of LISREL: Basic applications and programming for confirmatory factor analytic models. New York: Springer-Verlag, 1989.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE – CNS. Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisas Envolvendo Seres Humanos. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/reso_96.htm. 1996.
DUMAZEDIER, J. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva, 1999.
FORMIGA, N. S. Modelagem estrutural da escala de atividades de hábitos de lazer em jovens: Comprovação em diferentes contextos escolares no Brasil. Revista de Psicologia da UFC, v. 3, n. 1, 2012. No prelo.
FORMIGA, N. S.; AYROZA, I.; DIAS, L. Escala das atividades de hábitos de lazer: construção e validação em jovens. PSIC – Revista de Psicologia do Vetor Editora. v. 6, n.2, p. 71-79, 2005.
FORMIGA, N. S.; BONATO, T. N.; SARRIERA, J. C. Escala das atividades de hábitos de lazer em jovens: Modelagem de equação estrutural em diferentes contextos brasileiros. Temas em Psicologia, v. 19, p. 1-20, 2011.
FORMIGA, N. S.; DIAS, P. S. Correlatos entre hábitos de lazer e os indicadores do rendimento escolar. 2008. Disponível em : www.psicologia.com.pt. Acesso em: 07 de mar. 2002.
GARSON, G. D. PA 765 Statnotes: An online textbook. Disponível em: http://www2.chass.ncsu.edu/garson/pa765/statnote.htm . Acesso em: 29 out. 2009.
HAIR, J. F.; et al. Análise Multivariada de Dados. Porto Alegre: Bookman, 2005.
KELLOWAY, E. K. Using LISREL for structural equation modeling: A researcher’s guide. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1998.
MARCELINO, N. C. Lazer e humanização. 3.ed. Campinas: Papirus, 2000.
MARCELINO, N. C. Lazer e sociedade: Múltiplas relações. Campinas: Alínea editora,1998.
MELO, G. F. Perfil Psicológico de atletas brasileiros baseados na teoria do Individualismo-Coletivismo e na metodologia do modelo interativo. Brasília. 119f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Católica de Brasília: Brasília, 2008.
PAIS, J. M. Gerações e valores na sociedade portuguesa contemporânea. Lisboa: ICS, 1998.
PERREIRA, J. V. Perspectivas do tempo livre para o lazer no Brasil. Boletim de Intercâmbio, v. 6, n. 32, p. 39-55, 1987.
REQUIXÁ, R. Características e funções do lazer. Boletim bibliográfico do SESC, v. 4, p. 31-34, 1974.
SAMPAIO, T. M. V.; SILVA, J. V. P. Lazer e cidadania: horizontes de uma construção coletiva. Brasília: Universa, 2011.
TABACHNICK, B. G.; FIDELL, L. S. Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 1996.
VAN DE VIJVER, F.; LEUNG, K. Methods and data analysis for cross-cultural research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1997.
WERNECK, C. Questões contemporâneas. Significados e relações constituídas entre o lazer e a recreação no Brasil. In: WERNECK, C. Lazer, trabalho e educação: Relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: UFMG. 2000. 80- 126p.
ZENHA, V.; RESENDE, R.; GOMES, A.R. Desporto de alto rendimento e sucesso escolar: Análise e estudo de factores influentes no seu êxito. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE DEPORTES DE EQUIPO EDITORIAL Y CENTRO DE FORMACIÓN ALTO RENDIMIENTO, 2., 2009., Corunha. Anais... Corunha, 2009. p. 1-10.