Search in Physical Education from the Perspective of Humanities
Facing Challenges
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.688Keywords:
Physical Education and Training, Knowledge, HumanitiesAbstract
The aim of this study was to weave a reflection about the epistemological plurality of physical education, to point out some elements that may contribute to the recognition of non-hierarchical knowledge and overcoming the devaluation of research in physical education from the perspective of the humanities. From the analysis of some studies that give visibility of the plurality of knowledge Brazilian Physical Education, emphasize the need to respect the different logics of knowledge production in the Brazilian Physical Education, in order to contribute to overcoming the devaluation of researching in Physical Education from the perspectives of the humanities.
References
ALMEIDA, F.; VAZ, A; Do giro lingüístico ao giro ontológico na atividade epistemológica em Educação Física. Revista Movimento, Porto Alegre, v.16, n.3, p.11- 18, jul-set 2010.
BRACHT, V. Um pouco de história para fazer história: 20 anos de CBCE. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, p. 12-18, set. 1998.
________. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Unijuí, 1999.
BURKE, P. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Tradução de Plíneo Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
CUNHA, M. S. V. Motricidade humana: um paradigma emergente. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação Física e esportes – perspectives para o século XXI. São Paulo: Papirus, 1992. p. 91-108.
FENSTERSEIFER, P. E. Conhecimento, epistemologia e intervenção. In: GOELLNER, S. V. (Org.). Educação física/ciências do esporte: intervenção e conhecimento. Florianópolis: CBCE, 1999. p. 171-184.
FERREIRA NETO, A.; GOELLNER, S. V.; BRACHT, V. (Org.). As ciências do esporte no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 1995. 226p.
FOUCAULT, M. Arqueologia das ciências e histórias do sistema do pensamento. Tradução de Elisa Monteiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (Coleção Ditos e Escritos II).
KOKOBUN, E. Pós-graduação em educação física no Brasil: indicadores objetivos dos desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 24, n.2, p.9-26, jan., 2003.
MANOEL, E. J.; CARVALHO, Y. M. Pós-graduação na educação física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37, n.2, p. 389-406, mai./ago. 2011.
MENDES, M. I. B. S. Mens sana in corpore sano: saberes e práticas sobre corpo e saúde. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MOLINA NETO, V. et al. Reflexões sobre a produção do conhecimento em educação física e ciências do esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n.1, p.145-165, set., 2006.
NÓBREGA, T. P. Desafios da ciência, reflexão epistemológica e implicações para a educação física e ciências do esporte. In: FERREIRA NETO, A. et al (Org.). Leituras da natureza científica do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 91-125.
________.; et al. Perfil dos grupos de pesquisa na educação física brasileira. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, v. 14, n.131, p.1-6, abr., 2009. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd131/perfil-dos-grupos-de-pesquisa-na-educacao- fisica-brasileira.htm>. Acesso em: 01 jul. 2009.
SILVA, A. M. Os saberes da carne: da cientificidade em educação física e das possibilidades de uma problematização epistemológica da corporeidade. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 12., 2001, Minas Gerais.
Anais... Caxambu: CBCE, 2001.
________. Corpo e epistemologia: algumas questões em torno da dualidade entre o social e o biológico. In: NÓBREGA, T. P. (Org.). Epistemologia, saberes e práticas da educação física. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2006. p.75-95.
________. Uma política científica para a educação física ou de alice e a toca do coelho. In: CARVALHO, Y. M.; LINHALES, M. A. (Orgs.). Política científica e produção do conhecimento em educação física. Goiânia: CBCE, 2007. p. 139-158.
SOARES, C. L. Do corpo, da educação física e das muitas histórias. Movimento, Porto Alegre, v.9, n. 3, p.125-147, set./dez. de 2003.
TANI, G. Cinesiologia, educação física e esporte: ordem emanente do caos na estrutura acadêmica. Motus Corporis, Rio de Janeiro, v.3, n.2, p.9-50, dez. 1996.