Leisure-Physical Education

Universes of Body ́s Beauty and Happiness (Re)Creation

Authors

  • Tereza Luiza França Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.751

Keywords:

Leisure Activities, Physical Education and Training, Beauty

Abstract

The object of this paper is analyze in a critical and dialogical way leisure-physical education as universes of body ́s beauty and happiness (re) creation. It is intended to provoke discussions and constructions targeting the subjectivity expressed in different social segments. In an ethnomethodological approach thought was woven talking to what it means looking at the beauty and happiness to (re) signify the debate on the dynamics of the sensitivities of human life in leisure- physical education. In this sense the epistemological basis was unveiling ways to redraw our “reflexive landscape” in order to gain an understanding of the true, the beautiful and the good. Thus, we see the expression of beauty and happiness in practice circumscribed in leisure-physical education as sources of production, socialization and appropriation of knowledge, in a perspective of human creation and transcendence – the body, beautiful, happy and lazerento.

References

CAPRA, F. O ponto de mutação, São Paulo: Cultrix, 1989.

CAVALCANTI, Kátia Brandão. Para unificação da ciência da motricidade humana. Lisboa, 1994. Tese (Pós-Doutoramento) - Faculdade de Motricidade Humana da Universidade Técnica de Lisboa, 1994.

CSIKSZENTMIHALYI, M. A descoberta do fluxo: a psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Tradução de Pedro Ribeiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

FERREIRA, N. T. Qualidade de vida, meio ambiente e esporte: focos de complexidade. In: MOREIRA, W. & SIMÕES R. Esporte como fator de qualidade de vida. Piracicaba: Editora UNIMEP, 2002.

FRANÇA, T.L. Atividades recreativas e cultura popular: o folclore como fonte de ludicidade e de saberes. In: SCWARTZ, G. M. Atividades Recreativas - Educação Física no Ensino Superior. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

________. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Bela, maternal e feminina - imagens da mulher na revista educação física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

GONÇALVES, M.A.S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994. KOPRINAROV, L. Estética. Havana : Editora Política, 1982.

MASLOW, A. H. Introdução à psicologia do ser. Rio de Janeiro: Eldorado, 1968. MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 1997.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999. MORIN, E. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

________. Ensaios de complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997. PERROT, M. Imagens da mulher. Porto: Edições Afrontamento, 1992.

PIRES, E. F. Corporeidade e sensibilidade: O jogo da beleza na educação física escolar Natal, 1999. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 1999.

POLICARPO JR. José. Sobre espiritualidade e educação. In: ROHR. Ferdinand (Org.) Diálogos em educação e espiritualidade. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2010

QUINTAS, Alfonso Lópes. Inteligência criativa – descoberta pessoal de valores. São Paulo: Paulinas, 2004

SANTOS, B.S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SCHILLER, F. A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 1995.

SILVA, S. R. da; CAMPOS, P. A. F. Formação profissional em educação física e suas interfaces com o lazer. ISAYAMA, H. F. (Org.) Lazer em estudo – currículo e formação profissional. São Paulo: Papirus, 2010.

SOUZA, J.F. Uma pedagogia da revolução. São Paulo: Editora Cortez, 1987.

Published

2011-12-20

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

Leisure-Physical Education: Universes of Body ́s Beauty and Happiness (Re)Creation . (2011). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 14(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.751