Outdoor Adventure Activities

The Meanings by Practitioners/Divulgers

Authors

  • Newton Norio Nabeta Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Cinthia Lopes da Silva Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2010.814

Keywords:

Leisure Activities, Environment, Nature

Abstract

Environmental problems, like pollution and natural areas modification, are consequences of the growing searching for leisure identified by outdoor adventure activities. Perspectives of actions that reduce these problems conceived the following objectives: to appoint adventure activities experiences, promoters of environmental minimal impact actions; and to identify new virtues learning processes, resulting in behavior changes and more sustainable relationships between human being and nature thereby these activities in the environment. It is about a discussion based on viewpoints of qualify, arranged in bibliographic and field researches. The results are identified by the outdoor adventure activities practitioners/divulgers’ speeches, in agree with the proposed objectives. This research contradicts the conception of leisure as consumption good and it contributes with a review of senses and virtues.

References

BAHIA, Mirleide Chaar. Lazer – meio ambiente: em busca das atitudes vivenciadas nos esportes de aventura. 2005. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2005.

BARROS, Maria Isabel Amando de. Outdoor Education: uma alternativa para a educação ambiental através do turismo de aventura. In: SERRANO, Célia (Org). A educação pelas pedras: ecoturismo e educação ambiental. São Paulo: Chronos, 2000. (85-110)

BARROS, Maria Isabel Amando de; DINES, Milton. Mínimo impacto em áreas naturais: uma mudança de atitude. In: SERRANO, Célia (Org). A educação pelas pedras: ecoturismo e educação ambiental. São Paulo: Chronos, 2000. p.47-84.

BONIFACE, Maggie; BUNYAN, Peter. Outdoor and adventurous activities in undergraduate physical education teacher education at Chichester Institute. U.K.., Education Resources Information Center - ERIC, 1999. Disponível em: . Acesso em: 6 out. 2008.

BRUYNE, Paul, HERMAN, Jacques, SCHOUTHEETE, Marc de. Dinâmica da pesquisa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

CAMARGO, Luiz Otávio. O que é lazer. 3. ed.São Paulo: Brasiliense, 1992.

CORNELL, Joseph. Brincar e aprender com a natureza: guia de atividades infantis para pais e monitores. São Paulo: Melhoramentos, 1996.

DUMAZEDIER, Joffre. Planejamento de lazer no Brasil: a teoria sociológica da decisão. Tradução Regina Maria Vieira. São Paulo: SESC, 1980.

FORD, Phyllis. Outdoor education: definition and philosophy. EUA., 03/ 1986. ERIC – Education Resources Information Center. Disponível em: <http://eric.ed.gov>. Acesso em: 1 fev. 2006.

HATTIE, J. et al. Adventure education and Outward Bound: out-of-class experiences that have a lasting effect. Review of Education Research, v. 67, p. 43-87, 1997.

KINKER, Sônia. Ecoturismo e conservação da natureza em parques nacionais. Campinas: Papirus, 2002.

LITTLE, Mickey; PETERSON, Lin. Planning a class camping trip. E.U.A., Education Resources Information Center - ERIC, 02/ 1985. Disponível em: . Acesso em: 6 out. 2008.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Prefácio. In: MARCELLINO, Nelson C. Estudos do lazer: uma introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do lazer: uma introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

________. Lazer e educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 2003.

MARINHO, Alcyane. Da aceleração ao pânico de não fazer nada: corpos aventureiros como possibilidades de resistência. In: MARINHO, Alcyane; BRUHNS, Heloisa Turini (Org.) Turismo, lazer e natureza. Barueri: Manole, 2003.

________. Atividades de aventura na natureza e algumas relações com o ambientalismo. In: SCHWARTZ, Gisele Maria (Org.). Aventuras na natureza: consolidando significados. Jundiaí: Fontoura, 2006.

________. O lúdico e a natureza. 2004. Disponível em: <http://www.anppas.org.br/encontro_anual/encontro2/GT/GT15/alcyane_marinho.pdf>. Acesso em: 30 ago. 2008.

MASCARENHAS, Gilmar. A leviana territorialidade dos esportes de aventura: um desafio à gestão do ecoturismo. In: MARINHO, Alcyane; BRUHNS, Heloisa Turini (Org.) Turismo, lazer e natureza. Barueri: Manole, 2003.

MENDONÇA, Rita. A experiência na natureza segundo Joseph Cornell. In: SERRANO, Célia (Org.) A educação pelas pedras: ecoturismo e educação ambiental. São Paulo: Chronos, 2000.

MOREIRA, Wagner Wey; SIMÕES, Regina; PORTO, Eline. Técnica de elaboração e análise de unidades de significado. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. v. 13, n. 4, p. 107-114, Out./ Dez. 2005.

NABETA, Newton Norio. Mudanças pela afetividade: lazer e educação nas atividades físico-esportivas em unidades de conservação. 2006. 49f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Faculdade de Educação Física, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2006.

________. Lazer e meio ambiente: significados das atividades de aventura para praticantes. 2009. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009.

NEILL, James T; RICHARDS, Garry E. Does outdoor education really work? A summary of recent meta-analyses. Australian Journal of Outdoor Education – v. 3 n.1 1998. ERIC – Education Resources Information Center. Disponível em: <http://eric.ed.gov>. Acesso em: 1fev. 2006.

PEGA LEVE! Ética e prática. Disponível em: <http://www.pegaleve.org.br/>. Acesso em: 2 ago 2008.

PIMENTEL, Giuliano Gomes de Assis. Lazer e natureza no turismo rural. In: MARINHO, Alcyane; BRUHNS, Heloisa Turini (Org.) Turismo, lazer e natureza. Barueri: Manole, 2003.

RUDIO, Franz Victor. Introdução ao projeto de pesquisa científica. Petrópolis: Vozes, 1997.

RYBCZYNSKI, Witold. Esperando o fim de semana. Tradução de Beatriz Horta. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SAMPAIO, Tânia Mara Vieira. Educação física, lazer e meio ambiente: desafios da relação ser humano e ecossistema. In: DE MARCO, Ademir (Org.) Educação física: cultura e sociedade. Campinas: Papirus, 2006.

SCHWARTZ, Gisele Maria. O corpo sensível como espaço ecológico. Motus corporis, Rio de Janeiro, v. 08, n. 02, p. 49-54, 2001.

________. Emoção, aventura e risco – a dinâmica metafórica dos novos estilos. In: BURGOS, Miria Suzana; PINTO, Leila Mirtes Santos de Magalhães (Org.). Lazer e estilo de vida. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2002.

________. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, Belo Horizonte, v. 2, n. 6, p. 23-31, 2003.

________. (Org). Educação física no ensino superior: atividades recreativas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2004.

SERRANO, Célia. A educação pelas pedras: uma introdução. In: SERRANO, Célia (Org). A educação pelas pedras: ecoturismo e educação ambiental. São Paulo: Chronos, 2000.

SERRES, Michel. O Contrato Natural. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21. ed., São Paulo: Cortez, 2000.

SPINK, Mary Jane P. Trópicos do discurso sobre risco: risco-aventura como metáfora na modernidade tardia. Caderno Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.17, n. 6, p. 1277-1311, nov-dez, 2001.

STEVENS, Peggy Walker; RICHARDS, Anthony. Changing schools through experiential education. E.U.A., Education Resources Information Center - ERIC, 03/ 1992. Disponível em . Acesso em: 6 out. 2008.

VILLAVERDE, Sandoval. Refletindo sobre lazer/ turismo na natureza, ética e relações de amizade. In: MARINHO, Alcyane; BRUHNS, Heloisa Turini (Org.) Turismo, lazer e natureza. Barueri: Manole, 2003.

WERNECK, Christianne Luce Gomes; STOPPA, Edmur Antonio; ISAYAMA, Hélder Ferreira. Lazer e Mercado. Campinas: Papirus, 2001.

Published

2010-06-20

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

Outdoor Adventure Activities: The Meanings by Practitioners/Divulgers. (2010). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 13(2). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2010.814