The Palm Center of The Sport and Leisure City Program – Peoples and Traditional Communities in the Federal University of Santa Maria

Its Insertion and Relation to the Training Process in Physical Education

Authors

  • Rosane Lorentz Castilhos Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Sabrine Damian da Silva Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Tatiane Razeira Ojeda Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.1017

Keywords:

Physical Education and Training, Leisure Activities, Sports

Abstract

The aim of this study is to discuss the implementation of the Palma Center in the Sport and Leisure City Program – Peoples and Traditional Communities – Quilombola and Rurals of the Federal University of Santa Maria and its implication on the training process of undergraduate students of Physical Education of CEFD/UFSM. The study is characterized as exploratory qualitative, using document analysis. Work plans of six undergraduate students of the Palma Center were analyzed in the period  from April to October 2013. Results showed that working in social projects is presented as a moment of overcoming obstacles, of dialogue and reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, C. A Formação dos docentes de Educação Física e seus saberes profissionais. In: BORGES, C.; DESBIENS, J. F. (Org.). Saber, formar e intervir para uma Educação Física em mudança. Campinas: Autores associados, 2005. p. 157-190.

BRACHT, V.; SILVA, M. S. Intervenção Profissional durante a Formação Inicial: contradições e possibilidades das experiências docentes precoces em Educação Física. Revista Motrivivência, Florianópolis, n. 25, p. 57-76, dez. 2005.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasilia, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p.

BRASIL. Emenda Constitucional n. 64, 4 de fevereiro de 2010. Altera o art. 6 da Constituição Federal de 14 de fevereiro de 2000, para introduzir a alimentação como Direito Social. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, p. 1-2, 05 fev. 2010. Seção 1.

CARREIRO DA COSTA, F. A Formação de Professores: objetivos, conteúdos e estratégias. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v.5, n.1, p. 26-39, 1994.

GAMA, M. E.; TERRAZAN, E. A. A formação continuada de professores como um processo de desenvolvimento profissional e institucional. In: MARIN, E. C.; GAMA, M.E. (Org.). Aportes teórico-metodológicos: contribuições para a prática da educação física escolar. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Consolidação das Licenciaturas, 2008. p. 17-29.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2010. Disponível em: <http://censo2010.ibge.gov.br/>. Acesso em: 10 jan. 2014.

INCRA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Programas e Ações. Disponível em: http://www.incra.gov.br/quilombolas. Acesso: 08 dez. 2013.

ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre os processos formativos e a aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, S. M. A.;

BOLZAN, D. P. V. (Orgs.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 29-34.

KRUG, H. N. Formação de Professores Reflexivos: ensaios e experiências. Santa Maria: O autor, 2001.

MARQUES, M. O. A formação do profissional da educação. 5. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

MOITA, M. da C. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2.ed. Porto: Porto Ed., 1992, p.111-140.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

PIMENTA, S. G. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2001.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SANTA MARIA. Secretaria de Município de Desenvolvimento Rural. Distritos. Santa Maria, RS, 2014. Disponível em: <http://www.santamaria.rs.gov.br/rural/76-distritos> Acesso em: 05 jan. 2014.

SALGADO, M. U. C. Um olhar inicial sobre a formação de professores em serviço. In: Salto para o futuro: Um olhar sobre a escola. Secretaria de Educação à Distância. Brasília, Ministério da Educação, Série de estudos, Educação à Distância, Seed, 2000, v. 2, p. 13-30.

SANT'ANNA, H. H. N. Perspectiva da Extensão na UEL. Revista Extensão, Londrina, v.1, n.1, 1992.

SOUZA, C. Políticas Públicas: uma revisão de literatura. Revista Sociologia, Porto Alegre, v. 8, n. 16, p. 20-45, jul/dez. 2006.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, M. e LESSARD, C. Le travail enseignant au quotidien. Contribution à l'étude du travail dans les métiers et les professions d'interactions humaines. Quebec: De Boeck/PUL, 1999.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação. v. 1, n. 4, p. 215-253, 1991.

Published

2014-12-30

How to Cite

Castilhos, R. L., Silva, S. D. da, & Ojeda, T. R. (2014). The Palm Center of The Sport and Leisure City Program – Peoples and Traditional Communities in the Federal University of Santa Maria: Its Insertion and Relation to the Training Process in Physical Education. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(4), 123–140. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.1017

Issue

Section

Artigos Originais