Slackline and Physical Education

Experiences of Project Scope "Leisure and Recreation"

Authors

  • Priscila Mari dos Santos Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Alcyane Marinho Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2014.1024

Keywords:

Recreation, Leisure Activities, Physical Education and Training

Abstract

This paper reports the results of a workshop slackline, understood as the activity of adventure and a possibility of leisure, developed in the context of the extension project "Leisure and Recreation" at a public university in Santa Catarina. Nineteen participants, Physical Education students answered a questionnaire with open and closed for the evaluation of this initiative, and on the contributions of the workshop  for vocational training, whose analyzes were performed by means of content analysis and descriptive statistical questions. Most were satisfied with the workshop and noted the contributions slackline for your training, because it represents a possible technique of applying to different audiences and objectives, in recreation and / or physical activity context, highlighting the playful component. The slackline became envisioned as a possibility of professional experience in leisure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. H. R. A formação de profissionais que atuam com esportes e atividades de lazer na natureza no entorno da cidade de Belo Horizonte/MG. 2012. 132 f. Dissertação (Mestrado em Lazer) - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

AURICCHIO, J. R. Formação e atuação profissional em atividade de aventura no âmbito do lazer. 2013. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2010.

BERNARDES, L. A.; MARINHO, A. Esportes de aventura: da prática à especialização. In: PEREIRA, D. W. (Org.). Atividades de aventura: em busca do conhecimento. Jundiaí: Fontoura, 2013. p. 19-27.

BETRÁN, J. O. Las actividades físicas de aventura en la naturaleza: análisis sociocultural. Apunts: Educación Física y Deportes, Barcelona, n. 41, p. 5-8, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº. 7, de 31 de março de 2004. Brasília, 2004.

CARDOZO, E. M. S.; NETO, J. V. C. Os esportes de aventura na escola: o slackline. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ATIVIDADES DE AVENTURA, 5, 2010, São Bernardo do Campo. Anais... São Bernardo do Campo: CBAA, 2010. p. 271-284.

COSTA, V. L. Esportes de aventura e risco na montanha. São Paulo: Manole, 2002.

COUTO, F. A.; BERNARDES, L. A.; PEREIRA, D. W. O equilíbrio dinâmico em adultos sobre o slackline. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 18, n. 184, set. 2013.

FIGUEIREDO, J. P.; SCHWARTZ, G. M. Atividades de aventura e educação ambiental como foco nos periódicos da área de educação física. Motriz, Rio Claro, v. 19, n. 2, p. 467-479, abr./jun. 2013.

GOMES, C. L. Lazer - concepções. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 120-125.

GOMES, C. O.; ISAYAMA, H. F. Corridas de aventura e lazer: um percurso analítico para além das trilhas. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 1, p. 69-78, jan./mar. 2009.

GRANECHER, U. et al. Slackline training for balance and strength promotion. International Journal of Sports Medicine, New York, v. 31, n. 10, p. 717-723, oct. 2010.

HUNGER, D. et al. Educação Física. In: HADDAD, A. E. et al. (Org.). A trajetória dos cursos de graduação na área da saúde: 1991-2004. Brasília: INEP, 2006. p. 87- 139.

MARCELLINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. 5. ed. Campinas: Autores associados, 2012.

MARINHO, A. Atividades na natureza, lazer e educação ambiental: refletindo sobre algumas possibilidades. Motrivivência, Florianópolis, ano 16, n. 22, p. 47-70, jun. 2004.

MARINHO, A.; BRUHNS, H. T. Viagens, lazer e esporte: o espaço da natureza. São Paulo: Manole, 2006.

MARINHO, A. Lazer, meio ambiente e turismo: reflexões sobre a busca pela aventura.

Licere, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-20, abr. 2007.

MARINHO, A.; INÁCIO, H. L. D. Educação física, meio ambiente e aventura: um percurso por vias instigantes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 28, n. 3, p. 55-70, maio 2007.

MARINHO, A. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. In: BERNARDES, L. A. (Org.). Atividades e esportes de aventura para profissionais de Educação Física. São Paulo: Phorte, 2013. p. 23-38.

MARINHO, A.; SANTOS, P. M.; FARIAS, G. O. Competências e formação profissional: reflexões sobre um projeto de ensino. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 20, n. 3, p. 46-54, jul./set. 2012.

NASCIMENTO, J. V. Formação profissional em Educação Física e desportos: contextos de desenvolvimento profissional. Montes Claros: Unimontes, 2002.

NASCIMENTO, J. V. Formação do profissional de Educação Física e as novas diretrizes curriculares: reflexões sobre a reestruturação curricular. In: SOUZA NETO, S.; HUNGER, D. (Org.). Formação profissional em Educação Física: estudos e Pesquisas. Rio Claro: Biblioética, 2006. p. 59-75.

OLIVEIRA, C. L. Educação pela aventura para o desenvolvimento humano. In: Pereira D. W. (Org.). Atividades de aventura: em busca do conhecimento. Jundiaí: Fontoura, 2013. p. 39-54.

PAIXÃO, J. A.; COSTA, V. L. M.; GABRIEL, R. E. C. D. O instrutor de esporte de aventura no Brasil: implicações ligadas ao processo ensino aprendizagem. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 14, n. 134, p. 1-1, jul. 2009.

PAIXÃO, J. A.; COSTA, V. L. M. O condutor de esporte de aventura no Brasil: identidades, saberes e competências necessárias a sua atuação profissional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ATIVIDADES DE AVENTURA, 3, 2008, Santa

Teresa. Anais... Santa Teresa: UNESP, 2008. p. 67-70.

PAIXÃO, J. A. O instrutor de esporte de aventura no Brasil e os saberes necessários a sua atenção profissional. Curitiba: Editora CRV, 2012.

PEREIRA, L. M. et al. Mecanismos fisiológicos envolvidos na prática de slackline. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ATIVIDADES DE AVENTURA, 6, 2011, Pelotas. Anais... Pelotas: CBAA, 2011. p. 29-29.

PEREIRA, D. W. Slackline: vivências acadêmicas na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, ano 25, n. 41, p. 223-233, dez. 2013.

PFUSTERSCHMIED, J. et al. Supervised slackline training improves postural stability. European Journal of Sport Science, Cologne, v. 13, n. 1, p. 49-57, nov. 2011.

POLI, J. J. C.; SILVA, A. O.; PEREIRA, D. W. Slackline: uma nova opção nas aulas de Educação Física. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 17, n. 174, nov. 2012.

SANTOS, R. S. G. Flexibilidade, força e equilíbrio: impacto de um programa com slackline em crianças de 9 e 10 anos. 2013. 49 f. Monografia (Graduação em Educação Física) - Curso de Educação Física, Departamento de Humanidades e Educação, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Santa Rosa, 2013.

SOUZA, R. A.; MARTINELI, T. A. P. Considerações históricas sobre a influência de John Dewey no pensamento pedagógico brasileiro. Revista HISTEDBR, Campinas, n. 35, p. 160-172, set. 2009.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000.

TEIXEIRA, F. A.; MARINHO, A. Atividades de aventura: reflexões sobre a produção científica brasileira. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 3, p. 536-548, jul./set. 2010.

XAVIER, G. C. Slackline em Porto Alegre: configurações da prática. 2012. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

Published

2014-12-30

How to Cite

Santos, P. M. dos, & Marinho, A. (2014). Slackline and Physical Education: Experiences of Project Scope "Leisure and Recreation". LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(4), 306–328. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2014.1024

Issue

Section

Relatos de Experiências