Sons's Music

An Analysis of Musical Consumption and Production in their Spare Time

Authors

  • Luciana Mion Universidade de São Paulo (USP)
  • Reinaldo Pacheco Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1198

Keywords:

Music, Leisure Activities

Abstract

The musical production and consumption are comprehended as results of social and historical factors influenced by ability factors and cognitive capacities, both important on creation or musical fruition. It’s as well as reflect of inner issues and the composer’s identity, which belongs to a social environment, still acts on it. Music is a culture expression, it’s under market dynamic forces in ablurred classification that goes from entertainment to art. The paper discusses the process from consumption to creation, influenced by musical consumption habits at free time and social factors as  well as dynamic market forces and musical propels. Thus for, it is shown personal interviews of musician composers, whether professionals or amateurs, once it is enhanced on their speeches a blurred line between work time and spare time. As a result, we realized postmodern phenomenon is present in such process and there is no receipts to production, only a certainty about some determining factors mixed and therefore interpreted and endless re-interpreted by an active receptor (composer), resulting in an artistic sorted products and consumptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T.W.; HORKHEIMER, M. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. Disponível em: http://charlezine.com.br/wp- content/uploads/Dial%C3%A9tica-do-Esclarecimento-Adorno.pdf. Acesso em: 01 nov. 2015.

ALVES, Giovanni. Trabalho, subjetividade e lazer: estranhamento, fetichismo e reificação no capitalismo global. in: PADILHA, Valquíria (Org.). Dialética do Lazer. São Paulo: Cortez, 2006.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar. 2004.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2006.

________. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2011.

CAMARGO, Luiz Otávio de L. Apresentação: consumo e cultura material. In: RAMOS, M. L. B. (Org.) ; CAMARGO, L. O. L. (Org.) . Cultura e consumo: estilos de vida na contemporaneidade. São Paulo: SENAC, 2008.

CANCLINI, Néstor G. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.

COELHO, Teixeira. O que é Indústria Cultural. São Paulo: Editora Brasiliense. 1983.

COLI, Jorge. O que é arte. São Paulo, Brasiliense, 2007.

COLI, Juliana. Vissi D’Arte - por amor a uma profissão. São Paulo: Annablume, 2006.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 2002.

EDGAR, Andrew e SEDGWICK, Peter. Teoria cultural de A a Z: conceitos-chave para entender o mundo contemporâneo. São Paulo: Editora Contexto, 2003.

ERNER, Guillaume. Vida e Morte das Tendências. In: RAMOS, M. L. B. (Org.); CAMARGO, L. O. L. (Org.). Cultura e consumo: estilos de vida na contemporaneidade. São Paulo: SENAC, 2008.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina e JACKS, Nilda. Comunicação e Recepção. São Paulo: Hacker Editores, 2005.

FENTRESS, James. Preservação e Modernidade. In: MIRANDA, Danilo Santos de (Org.). Memória e Cultura – a importância da memória na formação cultural humana. Editora SESC, São Paulo, 2007.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. Editora Centauro, São Paulo, 2004.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MAFFESOLI, Michel. O Tempo das Tribos: O Declínio do Individualismo nas Sociedades de Massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.

MECENA, Sérgio J. ; HANSON, D. Inovação e empreendedorismo em cultura e artes: o desafio da busca das indústrias criativas. In: SEMINARIO NACIONAL DA ANPROTEC, 14, 2007. Anais... Belo Horizonte, 2007.

PAVIANI, Jayme. Estética mínima: notas sobre a arte e a literatura. Porto Alegre: EDIPU-CRS, 2003.

PINKER, Steven. Tábula Rasa: a negação contemporânea da natureza humana. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SACKS, Oliver. Alucinações musicais. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SCHNEIDER, Marco. Música e capital midiático: introdução a uma crítica da economia política de gosto. Rio de Janeiro. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

TRIGO, Luiz Gonzaga Godoi. Entretenimento: uma crítica aberta. São Paulo: Editora Senac, 2003.

WILLIANS, Raymond. Keywords - a vocabulary of culture and society. Disponível:http://books.google.com.br/books?id=KnNWD9EYCGgC&printsec=frontc over&hl=ptBR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 10 set. 2011.

Published

2016-03-01

How to Cite

Mion, L., & Pacheco, R. (2016). Sons’s Music: An Analysis of Musical Consumption and Production in their Spare Time. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(1), 144–176. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1198

Issue

Section

Artigos Originais