Shopping Center as Activities Leisure Space and The Games

A Possibility

Authors

  • Waldir Delgado Assad Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Ioranny Raquel Castro de Sousa Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Andrea Lucena Reis Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Gislane Ferreira de Melo Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Tânia Mara Vieira Sampaio Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1203

Keywords:

Leisure Activities, Games, Community Development, Centers of Connivance and Leisure

Abstract

The study aims to identify what is the relationship between the residents of Ceilândia, located in the Federal District and the JK Shopping Center and check if this Shopping is understood by this population as a activities leisure space and games, understanding this leisure as one of the study of physical education course. 353 attendees were surveyed in this location, which answered a questionnaire and a semi structured research. Data were analyzed statistically by  checking the frequency of responses as well as a speech analysis was performed. It was perceived that consumption is not the main factor for the frequency to this space, as well as food court and cinema came before the shops and consumption in the motivation to go the mall. Another important factor was the fact that it is a nearby location, which greatly facilitates the frequency to it. The study showed that new times bring new possibilities for leisure and their experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, D. M. de; OLIVEIRA, J. L.R.; ANTONIALLI, L. M. de. O perfil de clientes de um shopping center: um estudo exploratório com consumidores do interior.Organizações Rurais e Agroindustriais, v.6, n.2, 2004.

ANTUNES, R.Tempo de trabalho e tempo livre: algumas teses para discussão. In: BRUNHS, H. T.; GUTIERRES, G. L. (Org.) Representações do Lúdico.II Ciclo de Debates sobre Lazer e Motricidade.Campinas: Ed. Autores Associados, 2001.

BIENENSTEIN, G. Shopping Center: o fenômeno e sua essência capitalista.Revista GEOgrafia, v. 3, n. 6, p. 53-70, 2009.

BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005.

BRAMANTE, A. C.Estudo de caso para a formulação de uma política setorial de lazer: avaliação contextual do distrito federal.Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, v. 1, n. 2, p.121-145, 1999.

CAMARGO, L. O. O que é lazer. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1986.

CASTELLO BRANCO, C. E. et al. Setor de shopping center no Brasil: evolução recente e perspectivas. BNDES Setorial, n. 26, p. 139-189, 2007.

CONNOLLY, J.; LAMBERT, J. Canadians find other ways of shopping. Shopping Centers Todays, v. 14, n. 03, 2007, disponível em:<https://www.isc.org/srch/srch/researchquarterly/>.

DE LIMA, L. I. Lazer e entretenimento em Shopping Centers. Disponível em:http://www.opet.com.br/faculdade/revista-cc-adm/pdf/n1/lazer-e-entretenimento- em-shopping-centers.pdf. Acesso em: 20 nov. 2015.

FONSECA JÚNIOR, W. C. da. Análise de conteúdo:métodos e técnicas de pesquisa em comunicação.São Paulo: Atlas, p. 380, 2005.

FRANCESCHI NETTO, M. de. Lazer: opção pessoal.Brasília:Ed. Hildebrando, 1993.

GENEROSO, E. Shopping Center: Espaço de Sociabilidade, Espaço de Contradições. ENCONTRO DE GEOGRAFOS DA AMÉRICA LATINA (EGAL), 12. Anais...Montevideo, 2009.

GOMES, C. L.Lazer – concepções. In: _____.(Org.) Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Editora Autentica, p. 119-125, 2004.

KOTLER, P. E. Administração de marketing. Tradução de Ailton Bomfim Brandão. 5. ed. São Paulo: Atlas, 725 p., 1998.

PINTO, L. M. S de M.Lazer: concepções e significados.Revista Licere, v.1, p.19-27, 1988.

MARCELINO, N. C.Estudos do Lazer – Uma introdução.Campinas: Ed. Autores Associados, 1996.

________. Lazer e Educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 2003.

MARINHO, A.; PIMENTEL, G.G. de A. Dos clássicos aos contemporâneos:revendo e conhecendo importantes categorias referentes às teorias do lazer.In:PIMENTEL, G. G. de A. (Org.) Teorias do Lazer.Maringá: Ed. Eduem, 2010.

MASCARENHAS, F. O pedaço sitiado: cidade, cultura e lazer em tempos de globalização.Rev. Bras. Cienc. Esporte, v.24, n.3, p.121-143, 2003.

________. Lazerania também é conquista: tendências e desafios na era do mercado. Rev. Movimento, v.10, n.2, p.73-90, 2004.

________. Lazer e utopia: limites e possibilidades de ação política.Rev. Movimento, v.11, n.3, p.155-182, 2005.

MASANO, T. F. Shopping center: a localização como fator de sucesso. Revista de Administração de Empresas Light, v.1, n.4, p.6-11, 1994.

MINAYO,M. C de S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade. Cadernos de saúde pública, v.9, n.3, p.239-262, 1993.

________. et al. "Métodos, técnicas e relações em triangulação."Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 244p, 2005.

MOACYR, G. B. Shopping Center: Atualidade brasileira da tendência mundial.Boletim Técnico do Senac, SENAC, 1997.

NERI, M. C. A nova Classe Média. Rio de Janeiro: Fund. Getúlio Vargas/ FGV-CPS, 2008a.

________. Miséria e a nova classe média na década da desigualdade. Rio de Janeiro:Fund. Getúlio Vargas/ FGV-CPS, 2008b.

PADILHA, V. Shopping Center – A catedral das mercadorias.São Paulo: Ed. Bomtempo, 2006.

RUSSEL, B. O Elogio ao Ócio. Rio de Janeiro: Ed. Sextante, 2002.

SAMPAIO, T. M. V.; SILVA, J. W. P. da. Lazer e Cidadania: horizontes de uma construção coletiva. (Org.). Brasília: Ed. UCB, 2011.

SANTOS SILVA, B.V. Função de lazer eentretenimento nos Shopping Centers de São Paulo. Sinergia, v. 8, n. 1, p. 77-80, 2007.

SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2002. 446p.

TASCHNER, G. B. Lazer, cultura e consumo.Rev. de Administração de Empresas, v. 40, n.4, p. 38-47, 2000.

Published

2016-03-01

How to Cite

Assad, W. D., Sousa, I. R. C. de, Reis, A. L., Melo, G. F. de, & Sampaio, T. M. V. (2016). Shopping Center as Activities Leisure Space and The Games: A Possibility. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(1), 284–305. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1203

Issue

Section

Artigos Originais