The Miracle of Candeal and the Pedagogy of Humanistic Leisure
Social Transformations from Music
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.13571Keywords:
Social Pedagogy, Leisure, Education, Social TransformationAbstract
Based on the film records of the documentary El Milagro del Candeal, this study aimed to analyze if there are relations between actions carried out in the periphery of Salvador, Bahia, and the pedagogy of humanistic leisure. The dialogical relationship between humanist pedagogy and Candeal was observed in the local transformations, both in the physical and urban structures, and in the strengthening of its inhabitants. The organization around music corroborates educational potential of leisure and its interference in social transformation. The socio-educational actions in Candeal developed by Pracatum, music school, promote musical education in harmony with the values of citizen education, based on a dynamic and transformative social pedagogy. The film scenes go beyond the boundaries of musicality and aim to strengthen the sense of belonging, reinforcing values, identity and community sense of the residents.
Downloads
References
ANDRADE, K. E. S. Avaliação pós-ocupação de conjuntos habitacionais populares implantados pelo programa viver melhor no Candeal Pequeno. Cadernos PPG-AU/UFBA, v. 6, n. 1, 2007.
AQUINO, C. A. B., & MARTINS, J. C. O. Ócio, lazer e tempo livre na sociedade do consumo e do trabalho. Revista Mal-Estar e Subjetividade, v. 7, n. 2, 479-500, 2007. Retrievedfrom http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482007000200013&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 2016.
BECKER, H. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CALDWELL, L.L. &WITT, P.A. Leisure, recreation, and play from a developmental context. New Directions for Youth Development, 130, 13-27. 2011.
CARIDE GÓMEZ, J. Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, v. 188n. 754, 301-313. 2012.
CASTRO, A. A., & RIBEIRO, M. T. F. Música e desenvolvimento em Salvador (Bahia), à luz da geografia crítica e ecologia dos saberes. Per Musi, 31, p. 235-257, 2015.
CUENCA, M. C. Ocio Humanista: dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. [Documentos de Estudios de Ocio, 6]. Bilbao: Deusto, 2000.
______. Pedagogia del ocio: modelos y propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto, 2004.
______. Valores que dimanan del ocio humanista. In A. M. ORTUZAR & AMIGO, J. C. (Eds.), Los valores del ocio: cambio, choque e innovación. Bilbao: Universidad de Deusto. p. 17-40, 2011.
DE ANDRADE LEAL, M. G. Candeal: ocupação e constituição de um bairro em Salvador/Bahia (séculos XVIII-XX). Tempos Históricos, 18, 537-558, 2014.
GOMES, C. L. Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004.
GUERREIRO, G. O drible do Candeal: o contexto sociomusical de uma comunidade afro-brasileira. Afro-Ásia, 33, 207-248. 2005.
LUCIO, A.L. Desenvolvimento, educação e direitos humanos. Revista Portuguesa de Educação, v. 26, n. 2, 225-243, 2013.
NÓBREGA, N. C. F. Innovación de soluciones para la exclusión socioeconómica de las periferias urbanas brasileñas. Revista de Estudios Brasileños, v. 3, n. 4, 172-174, 2016.
ROMERA, L.A. Esporte, lazer e prevenção ao uso drogas: dos discursos equivocados aos caminhos possíveis. Licere, v. 16, n. 4, 1-20, 2013.
STEBBINS, R.A.: Serious Leisure. A Perspective for Our Time. Transaction Publishers, New Brunswick, 2007.
TRUEBA, F. (Diretor). El milagro del Candeal. Intépretes C. Brown, B. Valdés, Mateus, C. Mendes, C. Veloso. Espanha: Fernando Trueba P.C. e BMG Music Spain S.A, 2004.
ÚCAR, X. M., & HÄMÄLÄINEN, J. Presentación. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13-18. Retrieved from: http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/article/view/1638/1404 . 2016. Acesso em: 2016.
ZANELLA, A. V. Atividade, significação e constituição do sujeito: considerações à luz da psicologia histórico-cultural. Psicologia em Estudo, v. 9, n. 1, 127-135, 2004.