Indigenous Churches of the People Tembé of the High River Guamá

Dialogue Between Tradition and Modernity

Authors

  • Maria Leidiane Barboza Souza Universidade Estadual do Pará (UEPA)
  • Vivian Florêncio Ribeiro Universidade Estadual do Pará (UEPA)
  • Tadeu João Ribeiro Baptista Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Patrícia do Socorro Chaves de Araújo Universidade Estadual do Pará (UEPA)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.13575

Keywords:

Indigenous Games, Play and Playthings, Tradition, Modernity, Technology

Abstract

The objective of the study was to analyze the indigenous roots of the Tembé people of the high Rio Guamá, considering the existence of an ambivalent relationship between tradition and modernity. To do so, it delimits the look on the jokes directed by the qualitative approach. At first, a bibliographical survey was carried out and, later, fieldwork for data collection that happened through guided interviews with indigenous participation. It was analyzed the social and cultural influence of the use of technologies in the daily life of indigenous children, where they have appropriated the identity of their community, silently replacing the traditional habits that generated interaction with the community and the environment. Relating the jokes that are part of the indigenous culture to the playful acts of external cultures, we sought answers to the following questions: Have the root games of the Tembé people of the high Rio Guamá been modified by the technological influence of the external peoples? In what way is it possible to maintain the tradition of traditional games against the advances of technology in the modern world?

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDES, E. L. Jogos e brincadeiras tradicionais: um passeio pela história. Uberlândia: UFU, 2006.

CARVALHO JUNIOR, A. F. P. de. As tecnologias nas aulas de Educação Física Escolar. CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 19, 2015. Anais... Vitória - ES, 2015. Disponível em: https://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2015.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, M. P. O Índio na História – O Povo Tenetehara em busca da liberdade. Petrópolis: Editora Vozes. 2002.

ÍNDIOS do Brasil. Conteúdo extraído do site da Fundação Nacional do Índio. Disponível em: https://www.funai.gov.br/portal/ Acesso em 30 mar. 2017.

IVIC, I. The play activities of children in different cultures. In: IVIC, I.; MARJANOVIC, A. (Org.). Traditional games and children of today. World Organization for Early Childhood Education (OMEP) – United Nations Educational, Scientific and Cultural Education (UNESCO).Belgrade: Savezdrustavapsihologa SR Srbije, 1986. p. 83-91.

KISHIMOTO, T. M. Jogos Infantis: o jogo, a criança e a educação. 16. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

______. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, 83-104, jan./jun. 2007.

MOTA, L. T. As cidades e os povos indígenas: mitologias e visões. Maringá: Eduem, 2000.

NEVES, I. dos S.; CARDOSO, A. S. P. Patrimônio cultural Tembé-Tenetehara: Terra Indígena Alto Rio Guamá. Belém: Iphan. 2015. 106 p.

OLIVEIRA, A. L. Jogos e brincadeiras populares na Educação Física escolar: um exemplo de sistematização do conteúdo. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, v. 16, n. 162, novembro de 2011.

ORTIZ, R. Mundialização e Cultura. São Paulo: Brasiliense, 2006.

PARLEBAS, P. Juegos, Deporte y Sociedad. Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001. In. BURGUÉS, P. L. [et al.]. Os jogos tradicionais no mundo: associações e possibilidades. Licere, Belo Horizonte, v.14, n.2, jun/2011. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/viewFile/

RUBIO, Katia; FUTADA, Felipe de Melo; SILVA, Everson Carlos da. Os jogos indígenas e as contradições do confraternizar e competir. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 1, 2008.

Published

2019-06-24

How to Cite

Souza, M. L. B., Ribeiro, V. F., Baptista, T. J. R., & Araújo, P. do S. C. de. (2019). Indigenous Churches of the People Tembé of the High River Guamá: Dialogue Between Tradition and Modernity. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 22(2), 452–475. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.13575

Issue

Section

Artigos Originais