Analysis of Traditional Games and its Context in the Rural Olympics of Jaguari/RS/Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1364Keywords:
Play and Playthings, Cultural Characteristics, Leisure ActivitiesAbstract
The Traditional Games are understood as a set of manifestations that lasts over the time, which are transmitted orally through the generations, it can be related to religious feasts, crops, free time and seasons of the year. In this study we identified, described, analysed and sorted the Traditional Games of Rural Olympics of Jaguari city, in Rio Grande do Sul, Brazil. This descriptive and explanatory research was carried out from the register and analysis of the Traditional Games, in order to interpret this phenomenon and understand its determinations. The manifestations found, despite showing sporting characteristics, they are strongly related to the life context of Jaguari rural communities, becoming an important space of social interaction, with the participation of men and women, adults and children, old and young people.
Downloads
References
BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: Uma introdução. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
CAILLOIS, R. Os Jogos e os Homens: A Máscara e a Vertigem. Lisboa: Edições Cotovia Ltda, 1990.
DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
ELLOUMI, A.; PARLEBAS, P. Análise sociocultural dos jogos esportivos tradicionais tunisianos. Fitness Performance Journal, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 136-145, mar./abr. 2009. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/751/75112591010.pdf. Acesso em: 20 nov. 2015.
ELKONIN, D. Psicologia do Jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
HUIZINGA, J. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2010. Rio de Janeiro, 2010.
JAGUARI. Prefeitura Municipal de Jaguari, 2013. Disponível em: http://jaguari.rs.gov.br/.
LAVEGA BURGUÉS, P. Juegos y Deportes Populares-Tradicionales. Barcelona, INDE Publicaciones, 2000.
______. El juego y la tradición en la educación de valores. Educación Social, Barcelona, n.33, p. 54-72, 2006. Disponível em: http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/165535/373786. Acesso em: 11 nov. 2014.
______. et al. Os Jogos Tradicionais no Mundo: associações e possibilidades. Revista Licere: Belo Horizonte, v.14, n.2, jun/2011. Disponível em: http://www.anima.eefd.ufrj.br/licere/pdf/licereV14N02_re1.pdf. Acesso em: 9 ago. 2014.
MARIN, E. C. et al. Jogos Tradicionais no Estado do Rio Grande do Sul: manifestação pulsante e silenciada. Revista Movimento: Porto Alegre, v. 18, n. 03, p. 73-94, jul/set de 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/26564/21140. Acesso em: 25 out. 2014.
______.; RIBAS, J. F. M. (Org.). Jogo tradicional e cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.
MARIN, E. C. Grupo social Italiano. In: MARIN, E. C.; RIBAS, J. F. M. (Org.). Jogo tradicional e cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.
MINAYO, M. C. S. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: ______. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2007, p. 61-77.
PARLEBAS, P. Perspectivas para una educación física moderna. Málaga: UNISPORTE, 1987.
______. Elementos de sociología del deporte. Málaga: Instituto Andaluz del Deporte, 2003.
______. Léxico de Praxiologia Motriz. Badalona: Editorial Paidotribo, 2012.
SANTIAGO, M. G. Corpo, gênero e sexualidade: um diálogo com as professoras dos anos iniciais. 2013. 57 f. Monografia (Especialização) - Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, S. D. Jogos Tradicionais organizados no estado do Rio Grande do Sul: uma aproximação etnomotriz. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado) – Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.