Playing and Learning

Improving the Scholar Achievement and Children ́s Behavior Through Physical Education Classes Integrating Basic School Contents

Authors

  • Stéphany Vieira Brito Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Marcela Brandão Dias Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Isabela Almeida Ramos Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Raiane Maiara dos Santos Pereira Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Eduardo Bodnariuc Fontes Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Carmen Silva Grubert Campbell Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1617

Keywords:

Leisure Activities, Education, Behavior

Abstract

It is well know that motricity and ludicity are essential elements to promote whole child development. This study investigated the influence of ludic classes of physical education integrated to school subjects on the school achievement and self reports from parents and teachers from children ́s behavior. During three months, children with low academic records received extra classes with fun activities and games integrating the regular school subjects. We have found an improvement in both reading and total academic achievement, as well as children became more communicative and cooperative with higher attention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, p. 39-64, 1998.

BRANCO, A.U. Peer interactions, language development and metacommunication. Culture & Psychology, v.11 n.4, p. 415-430, 2005.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Infantil e Fundamental. Guia de Livros Didáticos 2005 – volume 5: História. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Infantil e Fundamental, 2004.

BROWN, Ann L. Transforming schools into communities of thinking and learning about serious matters. American psychologist, [s.l.] v. 52, n. 4, p. 399, 1997.

CARVALHO, Maria Fabiana Nascimento de; PEREIRA, Valéria Cavalcanti; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. A (des) motivação da aprendizagem de alunos de escola pública do ensino fundamental I: quais os fatores envolvidos? Universidade Federal do Pernambuco, UFPE, Pernambuco. Disponível em: https://www.ufpe. br/ce/images/Graduacao_pedagogia/pdf/2007.2/a%20desmotivao%20da%20aprendizag em% 20de% 20alunos% 20de% 20escola. pdf . Acesso em: 13 mar. 2015.

CLARK, R. E. A cognitive theory of instructional method. Trabalho apresentado no 1990 AMERICAN EDUCATIONAL RESERCH ASSOCIATION ANNUAL MEETING. Anais…Boston: Abril de 1990.

D'AVILA-BACARJI, Keiko Maly Garcia; MARTURANO, Edna Maria; ELIAS, LC dos S. Suporte parental: um estudo sobre crianças com queixas escolares. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 1, p. 107-115, 2005.

DAVIS, Catherine L. et al. Effects of aerobic exercise on overweight children's cognitive functioning: a randomized controlled trial. Research quarterly for exercise and sport, [s.l.] v. 78, n. 5, p. 510-519, 2007.

DE MARCO, Melissa Cecato. Manifestações emocionais em atividades motoras de crianças de 5 a 6 anos de idade da educação infantil. 130 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Educação Física, UNIMEP, Piracicaba, 2006.

DEVRIES, R. Currículo Construtivista na Educação Infantil. Porto Alegre: ArtMed. 2003.

DIAS, Marcela Brandão, PEREIRA, Raiane. dos. Santos., BRITO, Stéphany. Vieira., BROWNE, Rodrigo., RAMOS, Isabela Almeida, & CAMPBELL, Carmen Silvia Grubert. Efeito de brincadeiras ativas sobre o desempenho escolar em crianças. Educação Física em Revista, Brasília, v. 7, n. 1, 2013.

DONNELLY, Joseph E. et al. Physical Activity Across the Curriculum (PAAC): a randomized controlled trial to promote physical activity and diminish overweight and obesity in elementary school children. Preventive medicine, [s.l.] v. 49, n. 4, p. 336-341, 2009.

DÓRIA, Carlos; TUBINO, Manoel José Gomes. Avaliação da busca da cidadania pelo Projeto Olímpico da Mangueira. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 77-90, 2006.

ELLEMBERG, Dave; ST-LOUIS-DESCHÊNES, Mathilde. The effect of acute physical exercise on cognitive function during development. Psychology of Sport and Exercise, [s.l.] v. 11, n. 2, p. 122-126, 2010.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Formação de professores: dimensão interdisciplinar. Revista Brasileira de Formação de Professores, Campinas, v. 1, n. 1, 2009.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989. v. 4.

______; GODA, Ciro. Fabrincando: as oficinas do jogo como proposta educacional nas séries iniciais do ensino fundamental. Movimento (ESEF/UFRGS), Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 111-134, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GENTILE, P. A emoção turbina o cérebro. Ed. Abril. Revista Nova Escola. São Paulo: Jan/fev 2005.

______. É assim que se aprende. Revista Nova Escola. 179. ed. São Paulo: Abril. jan/fev. 2005.

GHIRALDELLI Jr., P. Educação Física Progressista: A Pedagogia Crítico-Social dos Conteúdos e a Educação Física Brasileira. 10. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

GRENOT-SCHEYER, M., et al. Reciprocity and friendships: Listening to the voices of children and youth with and without disabilities,1998.

GUARAGNA, Marcelo Milano; PICK, Rosiane Karine; VALENTINI, Nadia Cristina. Percepção de pais e professores da influência de um programa motor inclusivo no comportamento social de crianças portadoras e não-portadoras de necessidades especiais. Movimento. Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 89-117, 2005.

HARGREAVES, Andy. O ensino na sociedade do conhecimento: educação na era da insegurança. [s.l.]: Artmed, 2004.

HARRES, João Batista Siqueira. A reflexão sobre os problemas práticos profissionais: análise de um caso na formação de professores na área de Ciências. Caderno pedagógico, [s.l.] n. 3, p. 43-64, 2000.

HELLISON, Donald R. et al. Teaching responsibility through physical activity. Champaign: Human Kinetics, [s.l.] 2003.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, p. 53-75, 1994.

LUFI, Dubi; PARISH!PLASS, Jim. Personality assessment of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychology, v. 51, n. 1, 1995.

MARTURANO, E. M. & LOUREIRO, S. R. O desenvolvimento socioemocional e as queixas escolares. Em A Del Prette e Z. A. P. Del Prette (Org.) Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem. Campinas: Alínea, 2003.

MERCADO, Luisa Weber. Atividades práticas podem facilitar o processo de (re) construção dos conceitos de Ciências e Biologia? [s.l.] 2010.

MORIN, Edgar; MOIGNE, Jean-Louis. A inteligência da complexidade. São Paulo: Pierópolis, 2000.

NEEPER, S. A., GÓMEZ-PINILLA, F., CHOI, J., & COTMAN, C. W. (1996). Physical activity increases mRNA for brain-derived neurotrophic factor and nerve growth factor in rat brain. Brain research, v. 726, n. 1, p. 49-56, 1996.

PAPALIA, D. A.; OLDS, S. W. Desenvolvimento Intelectual na adolescência. In: O mundo da criança: da infância a adolescência. São Paulo: Makron Books, 1998, p.513-536.

PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Aprendizagem e subjetividade: uma construção a partir do brincar. Revista do Departamento de Psicologia-UFF, v. 17, n. 2, p. 61-76, 2005.

PIAGET, J. Epistemología de las ciencias físicas. In: Tratado de lógica y conocimiento científico. Buenos Aires: Paidos, 1979. t. 4.

POZO, J. I. Estratégias de Aprendizagem. In: COLL, C.; PALÁCIOS, J.; MARCHESI, A. (Ed.). Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 176-197.

PRESSLEY, Michael; LEVIN, Joel R. Cognitive strategy research: Psychological foundations. New York: Springer, 1983.

SCHON, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos: Os professores e a sua formação, [s.l.] v. 2, p. 77-91, 1992.

STEIN, Lílian Milnitsky. TDE: teste de desempenho escolar - manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 1-17, 1994.

TANI, G. et al. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPu/EDUSP, 1988.

VAYNMAN, S, YING, Z.; GOMEZ-PINILLA, F.; Hippocampal BDNF mediates the efficacy of exercise on synaptic plasticity and cognition. Eur J Neurosci, [s.l.], n. 20, p. 2580–90, 2004.

VYGOTSKIĬ, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. [s.l.]: Martins Fontes, 1991.

______. História del desarollo das funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico Técnica, [s.l] 1987

______. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

______. Consciousness as a problem in the Psychology of behavior. Soviet Psychology, n. 4, 1979.

______. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

WALLON, Henri; DE SOUZA PINTO, Heloysa Dantas. As origens do caráter na criança. Nova Alexandria, [s.l] 1995.

WHITT-GLOVER, Melicia C.; HAM, Sandra A.; YANCEY, Antronette K. Instant Recess®: A practical tool for increasing physical activity during the school day. Progress in community health partnerships: research, education, and action, [s.l] v. 5, n. 3, p. 289-297, 2011.

Published

2017-03-15

How to Cite

Brito, S. V., Dias, M. B., Ramos, I. A., Pereira, R. M. dos S., Fontes, E. B., & Campbell, C. S. G. (2017). Playing and Learning: Improving the Scholar Achievement and Children ́s Behavior Through Physical Education Classes Integrating Basic School Contents . LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 20(1), 305–333. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1617

Issue

Section

Artigos Originais