Analysis of Scientific Production on Electronic Games Available in Portals Scielo, Lilacs and Portal of Periodicals of CAPES

Authors

  • Heitor Luiz Furtado Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Cahuane Corrêa Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Michael Cani Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Patrick Joshuan Reitz Matendal Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Marcelo Moraes e Silva Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16268

Keywords:

Electronic Games, Knowledge, Scientific Production

Abstract

The present article had as objective to analyze the scientific production on electronic games available in the portals Scielo, Lilacs and Portal of Periodicals of Capes. Identifying the themes, the places of publications, the stratum of journals by the Qualis system and the authors and institutions with more manuscripts. As a result, 57 articles were found in 44 journals. The journals with the highest number of publications are RBCE and Psicopedagógica. There is a slight predominance of authors with degree in Physical Education, followed by Psychology and Physiotherapy. The interpretive heterogeneity of the object is emphasized, ranging from reflections from aspects related to players' health to philosophical reflections on the use of videogames and electronic games. The most present discussions are about health, school, leisure and behaviors, which demonstrates an epistemological diversity in scientific productions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, C. N. et al. Dependência de Internet e de jogos eletrônicos: Uma revisão. Revista Brasileira de psiquiatria, v. 30, n. 2, p. 156-167, 2008.

AZEVEDO, T. Jogadores viram profissionais com a rede. Uol Jogos, São Paulo, 2004. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/informat/fr1802200401.htm. Acesso em: 06 nov 2016.

BARACHO, A. F. de O; GRIPP, Fernando Joaquim; LIMA, Márcio Roberto de. Os exergames e a educação física escolar na cultura digital. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 34, n. 1, p. 111-126, 2012.

BALANCIERI, R. et al. A análise de redes de colaboração científica sob as novas tecnologias de informações e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência da Informação, Brasília, v.34, n.1, p.64-77, 2005.

CRUZ JUNIOR, G. ; SILVA, E. M. A (ciber)cultura corporal no contexto da rede: uma leitura sobre os jogos eletrônicos do século XXI. Revista Brasileira de Ciências do Esporte , v. 32, p. 89-104, 2010.

DE ALMEIDA REIS, L. J.; CAVICHIOLLI, R. F. Jogos eletrônicos e a busca da excitação. Movimento, v. 14, n. 3, p. 163, 2008.

FANTIN, M. Crianças e games na escola: entre paisagens e práticas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (1), pp. 195-208, (2015).

FERRARI, G. L. de M. et al. Associação entre equipamentos eletrônicos no quarto com tempo sedentário, atividade física e índice de massa corporal de crianças. J. Pediatria. (Rio J.), v. 91, n. 6, p. 574-582, 2015.

FIGUEIREDO, O; SBISSA, P. P. M. Efeito dos jogos eletrônicos sobre atenção seletiva. Ciência e Cognição, v. 18(2), p. 129-155, 2013.

GONÇALVES, Luiz Fernando et al. Mapeamento da produção do conhecimento sobre a modalidade do basquetebol nos periódicos brasileiros. Pensar a Prática, v. 20, n. 3, p. 461-475, jul./set. 2017.

JENSEN, L.; CAPRARO, A., M.; MORAES E SILVA, M. Jogos eletrônicos e corpo: as múltiplas identidades do indivíduo no espaço cibernético. Licere, v. 20, n.2, 2017.

LAZZAROTTI FILHO, A. et al. Modus operandi da produção científica da EF: uma análise das revistas e suas veiculações. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 23, p. 1-14, 2012.

LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, p. 11; 22; 25 1999.

MACEDO, T.; FILHO, O.A. A Arena Espetáculo: quando as fronteiras de jogo e trabalho se rompem. Intercom, p. 1, 2015.

MOREIRA, T. S. ; MORAES E SILVA, Marcelo ; SOUZA, Doralice Lange ; MEZZADRI, F. M. . O perfil da produção científica em Língua Portuguesa sobre o Voleibol. Revista Motrivivência , v. 29, p. 119-135, 2017.

NEWZOO. A regional breakdown of the $99.6 bn global games market (free report). Newzoo, 2016. Disponível em: https://newzoo.com/insights/markets/games/ . Acesso em: 06 nov 2016.

PERUCIA, A.; BALESTRIN, A.; VERSCHOORE, J. Coordenação das atividades produtivas na indústria brasileira de jogos eletrônicos: hierarquia, mercado ou aliança? Produção, v. 21, n.1, p. 64-75, 2011.

SIBILIA, P. O homem pós-orgânico: corpo, subjetividade e tecnologias digitais. In: Conexões. Relume Dumará, 2002.

Published

2019-12-24

How to Cite

Furtado, H. L., Corrêa, C., Cani, M., Matendal, P. J. R., & Silva, M. M. e. (2019). Analysis of Scientific Production on Electronic Games Available in Portals Scielo, Lilacs and Portal of Periodicals of CAPES. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 22(4), 260–284. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16268

Issue

Section

Artigos Originais