Norbert Elias’ Sociological Theory and Scientific Production in Physical Education in Brazil
A Systematic Review
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16281Keywords:
Scientific Production, Physical Education, SociologyAbstract
The objective of the systematic review was to identify which concepts of Norbert Elias' theory and how they have been activated in the scientific productions in Physical Education in Brazil, published in the period from 2007 to 2018. The Lilacs, Scielo, Scopus and Web of Science databases were mapped, complemented with a manual search conducted in periodicals A2, B1 and B2 of the area and 16 articles were identified. The descriptive analysis and the method of content analysis subsidized the treatment of the data. The results identified key concepts of the theory employed in the articles. It is concluded that, although the scientific community operates with eliasian concepts, the scope of this reference in the area emphasizes, above all, dynamics that involve the sport phenomenon, being this open framework to subsidize the treatment of other expensive objects to Physical Education.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70; 2011.
ELIAS, N. Introdução à sociologia. Tradução de Maria Luísa Ribeiro Ferreira. Lisboa: Edições 70, 2008.
______. O processo civilizador: Formação do Estado e civilização. Tradução de Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993. v. 2.
______. O processo civilizador: Uma história dos costumes. Tradução: Ruy Jungmann. Revisão e apresentação: Renato Janine Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
______.; DUNNING, E. A busca da Excitação. Tradução: Maria Manuela Almeida e Silva. Revisão e apresentação: Maria Manuela Vieira e Ayla Monteiro. Lisboa: Difusão, 1992.
ELLER, M.L et al. A olimpíada escolar e a esportivização da educação física no Espírito Santo: continuidades e descontinuidades. Revista de Educação Física – UEM, v. 26, n. 03, p. 379-400, 2015.
FERREIRA, F. D. C.; SOUZA, J. de.; MARCHI JÚNIOR, W. O processo de difusão do Kung Fu no Ocidente: entre o sentido de perda e a inevitabilidade da perda do sentido. Motrivivência, v. 29, n. 51, p. 13-27, 2017.
GÓIS JUNIOR, E.; LOVISOLO, H.R.; NISTA-PICCOLO, V.L. Processo civilizador: Apontamentos metodológicos na historiografia da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 35. n. 03, p. 773-783, 2013.
GOMES, I.S.; CAMINHA, I.O. Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as ciências do movimento humano. Revista Movimento, v. 20, n. 01, p. 395-411, 2014.
MEDEIROS, C.C.C.; GODOY, L. As referências de Pierre Bourdieu e Norbert Elias na Revista Brasileira de Ciências do Esporte: mapeando tendências de apropriação e de produção de conhecimento na área da Educação Física (1979-2007). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 30, n. 02, p. 199-214, 2009.
MINAYO, M.C.S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MYSKIW, M.; MARIANTE NETO, F.P.; STIGGER, M.P. Jogando com as violências no esporte de lazer: notas etnográficas sobre o “guri” e o “nego véio da várzea”. Revista Movimento, v. 21, n. 04, p. 889-902, 2015.
NASCIMENTO, R. M., MARCELINO, N. C. Possíveis contribuições para os estudos do lazer, a partir da teoria do processo civilizador. Licere, v. 15, n. 01, p. 01-15, 2012.
NUNES, H. F. P.; PIMENTA, T. F. F.; CESANA, J.; DRIGO, A. J. Educação física, futebol e gênero: uma proposta de ensino a partir das relações de poder. Pensar a prática, v. 17, n. 04, p. 01-14, 2014.
PIMENTA, T.; MARCHI JÚNIOR, W. A constituição de um subcampo do esporte: o caso do Taekwondo. Revista Movimento, v. 15, n. 01. p.193-215, 2009.
REIS, L.J.A.; CAVICHIOLLI, R.F. Jogos eletrônicos e a busca da excitação. Porto Alegre: Revista Movimento, v. 14, n. 03, p. 163-183, 2008.
RIGHETO, C.; REIS, H. H. B. Os árbitros de futebol e a mídia esportiva: a interpretação de árbitros paulistas sobre os comentários da mídia acerca do trabalho da equipe de arbitragem. Revista Movimento, v. 23, n. 01, p. 281-294, 2017.
SILVA, J.A.; CERRI, L.F. Norbert Elias e Pierre Bourdieu: biografia, conceitos e influências na pesquisa educacional. Revista Linhas, v.14, n. 26, p.171-198, 2013.
SILVA- JÚNIOR, A. P. da S.; BOTH, J.; OLIVEIRA, A. A. B. de.; Configurações e relações estabelecidas no estágio curricular supervisionado de educação física. Journal of Physical Education, v. 29, p. 29-37, 2018.
SOUZA, J.; MARCHI JÚNIOR, W. A guerra fria e a final do campeonato mundial de xadrez de 1972: algumas possibilidades analíticas e correlacionadas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 04, p. 567-581, 2013.
SOUZA, J.; STAREPRAVO, F.A.; MARCHI JÚNIOR, W. O Processo de constituição histórico-estrutural do subcampo esportivo do xadrez: uma análise sociológica. Revista Movimento, v. 17, n. 02, p. 93-113, 2011.
STAREPRAVO, F.A.; MARCHI JÚNIOR, W. (Re) pensando as políticas públicas de esporte e lazer: a sociogênese do subcampo político/burocrático do esporte e lazer no Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 38, n. 01, p. 42-49, 2016.
______.; SOUZA, J.; MARCHI JÚNIOR, W. A teoria dos jogos competitivos de Norbert Elias como alternativa à leitura das políticas públicas de esporte e lazer no Brasil. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 04, p. 657-665, 2012.
TALAMONI, G.A.; OLIVEIRA, F.I.S.; HUNGER, D. As configurações do futebol brasileiro: análise da trajetória de um treinador. Revista Movimento, v. 19, n. 01, p. 73-93, 2013.
THOMAS, J.R.; NELSON, J.K.; SILVERMAN, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.
VALENTIN, R.B; CAVICHIOLLI, F.R. Futebol, escape e mímesis: um estudo sobre representações sociais. Revista Movimento, v.13, n. 03. p. 65-89, 2007.