Adventures’s Bodily Practices in Pirenópolis (GO)
An Analysis of the Environmental Awareness Profile and Resposaible Behavior
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1646Keywords:
Behavior, Leisure Activities, Motor ActivityAbstract
In this study we present an analysis of the profile of environmental awareness and responsible behavior of practitioners of adventure activities in the Pirenópolis-GO city. We adopt a perspective concerned in understanding the existing links between the choice for this type of physical activity and the level of environmental awareness that these people perform during the period that they remain close to nature. Therefore, we had to apply a responsible behavior scale through printed questionnaires. The result showed that the choice of this type of body practice does not align necessarily to political stance and democratic participation in relation to environmental conservation. On the other hand, it was possible to realize a sensitive behavioral inclination to environmental issues and social activities for the preservation of nature.
Downloads
References
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Editora Cortez, 1992.
DAÓLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas: Editora Papirus, 1994.
DIAS, C. A. G.; MELO, V. A.; JUNIOR, E. D. A. Os estudos dos esportes na natureza: desafios teóricos e conceituais. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v.7, n.3, p. 358–367, 2007.
FALCÃO, J. L. C.; SARAIVA, M. do C. (Org.). Práticas Corporais no Contexto Contemporâneo: (In) Tensas Experiências. Florianópolis: COPIART, 2009.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n.2, p. 15-46, jul./dez. 1997.
IBGE. Pirenópolis. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/painel/painel.php?codmun=521730. Acesso em: nov. 2013.
INÁCIO, H. L. D. Práticas Corporais de Aventura na Natureza. IN: GONZÁLEZ, F.J. FENSTERSEIFER, P. (Org.). Dicionário Crítico da Educação Física. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Ed. Unijuí. 2014, pg. 531-535.
______.; BAENA-EXTREMERA, A. Relação entre consciência e comportamento ambientais em práticas de lazer na natureza. In: CONBRACE, 18, Brasília. Anais. 2013.
INÁCIO, H. L. D.; MORAES, T. M.; SILVEIRA, A. B. de. Educação Física e Educação Ambiental: refletindo sobre a formação e atuação docente. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, out./dez. 2013, p. 01-23.
______. Lazer, Educação e Meio Ambiente: uma aventura em construção. IN: Pensar a Prática, v. 9, n.1, jan./jun., 2006, p. 45-63.
______.; SILVA, A. P. S. da; PERETI, É. S.; LIESENFELD, P. A. Bastidores das práticas de aventura na natureza In: SILVA, A. M.; DAMIANI, I. R. (Org.). Práticas Corporais Experiências em Educação Física para uma formação humana. Florianópolis: Nauemblu Ciência & Arte, 2005, p.69-87.
LEÓNTIEV, A. O homem e sua cultura. In: LEÓNTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte universitário, 1978. p.261-284.
PIMENTEL, G. G. de A. Esportes na natureza e atividades de aventura: uma terminologia aporética. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, jul./set. 2013, p. 687-700.
SILVA, Ana M.; LAZZAROTTI FILHO, Ari ; ANTUNES, PRISCILLA C. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. (Org.). Dicionário Crítico de Educação Física. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Unijuí, 2014, v. 01, p. 523-526.
______. Das práticas corporais ou porque “narciso” se exercita. Revista brasileira de ciências do esporte, n.17, 1996, p.244-251.
______.; DAMIANI, I. R. (Org.). Práticas Corporais Experiências em Educação Física para uma formação humana. Florianópolis: Nauemblu Ciência & Arte, 2005.