Sport and its Practices in the PELC

Challenges for Distance Education

Authors

  • Eliene Lopes Faria Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1665

Keywords:

Sports, Leisures Actives, Education Distance

Abstract

This text proposes to present reflections on the sport and its practices in the Sports and Leisure City Program, from the debate on the challenges of distance education. The objective was to analyze the characteristics and implications of formation in distance education and sports in this context. For this it addresses general reflections on this mode of education, problematizes the intercession sport, leisure and distance education, under the focus of learning, and explores some elements that may allow the thematization of sport in distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.

BRASIL. Decreto n. 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 20 dez. 2005. Disponível em: https://ead.ufsc.br/files/2008/07/1_decreto_56221.pdf. Acesso em: maio 2017.

______. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: maio 2017.

FARIA, Eliene Lopes. O esporte na cultura escolar: usos e significados. 2001. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), Belo Horizonte, 2001.

FARIA, Eliene. A aprendizagem da e na prática social: um estudo etnográfico sobre as práticas de aprendizagem do futebol em um bairro de Belo Horizonte. 2008. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2008.

FARIA, L. F; ROSA, M. C. Esporte, lazer e juventude. 2016 (mimeog.).

GOMES, A. M. R. Antropologia da criança: qual antropologia? In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 35, 2011, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPOCS, 2011.

______.; FARIA, E. L. Lazer e diversidade cultural. Brasília: SESI/DN, 2005.

______.; FARIA, E. L.; BERGO, R. Sobre o projeto e o processo de pesquisa na elaboração de monografias. Metodologias e Participação. Belo Horizonte: UFMG, 2009, v. 03, p. 09-36.

INGOLD, Thin. The perception of the environment: essays on livelihood, dwelling and skill. New York: Routledge, 2000.

______. Beyond art and technology: the anthropology of skill. In: SCHIFFER, M. B. Anthropological perspectives on technology. Albuquerque (NM): University of New Mexico Press, 2001a. p. 17-31.

______. From the transmission of representations to the education of attention. In: ______. The debated mind: evolutionary psychology versus ethnography. Oxford: Harvey Whitehouse, 2001b.

KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 7 n. 1, sem paginação, jul. 2009, Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13912. Acesso em: abr. 2017

LAVE, J. Apprenticeship in critical ethnographic practice. Chicago: University of Chicago Press, 2011.

______. Aprendizagem como/na prática. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 21, n. 44, p. 37-47, jul./dez, 2015.

______. Everyday life and learning. In: MURPHY, P.; MCCORMICK, R. (Ed.). Knowledge and practice: representations and identities. London: Sage/Open University, 2008.

LAVE, Jean, WENGER, Etienne. Situated learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

______. The practice of learnig. In: CHAIKLIN, S.; LAVE, J. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

LEMGRUBER, M. S. Educação à distância: para além dos caixas eletrônicos. Portal do MEC. Disponível em: <https://portal.mec.gov.br/arquivos/conferencia/documentos/marcio_lemgruber.pdf> 2012.

MARCHAND, T. H. J. Making knowledge: explorations of the indissoluble relation between minds, bodies, and environment. Journal of the Royal Anthropological Institute, 2010. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9655.2010.01607.x/full . Acesso em: jan. 2010.

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distancia: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

SAHLINS, Marshall. História e cultura: apologias a Tucídides. Tradução de Maria Lúcia de Oliveira. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

TOREN, C. Making history: the significance of childhood cognition for a comparative anthropology of mind. Man (N.S.), n. 28, p. 461-78, 1993.

TREVOR H. J. Marchand. Making knowledge: explorations of the indissoluble relation between minds, bodies, and environment. Journal of the Royal Anthropological Institute, 2010. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9655.2010.01607.x/full . Acesso em: jan. 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG); Centro de Apoio a Educação a Distância (CAED). Formação técnico-pedagógica para tutores de educação à distância. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013. 121 p.; il.

VELHO, Otávio. Trabalhos de campo: antinomias e estradas de ferro. Aula inaugural no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UERJ, mar. 2006.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-48, jun. 2001.

Published

2017-07-21

How to Cite

Faria, E. L. (2017). Sport and its Practices in the PELC: Challenges for Distance Education. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 20(2), 379–401. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1665

Issue

Section

Artigos de Revisão