"Where is Leisure in the Construction of the Knowledge Game?? Nobody Knows, Nobody Saw!"

Authors

  • Débora Alice Machado da Silva Escola Superior de Educação Física (ESEF)
  • Mário Hiago de Souza Escola Superior de Educação Física (ESEF)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1731

Keywords:

Leisure Activities, Education, Projects

Abstract

The diffusion of the Schools of Integral Time imposes the reflection on the amplification of the school day rethinking all the dynamics of the use of the times, the spaces and the objectives that are constituent to him. In this work, we analyze how the theme of leisure appears in the Political-Pedagogical Project (PPP) of Integral Schools of the Municipality of Jundiaí-SP, seeking to understand its implications for the guarantee of the right to leisure, in its relationship with education. It is a qualitative field research carried out through the analysis of PPP from certain categories. The study points to the need for a greater reflection on leisure in the construction of PPPs, considering their close relationship with the cultural life of society and the territories in which the schools are located, but rather for leisure as a possibility Training and citizen participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BETTI, M. Educação Física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2009.

BETTI, M; ZULIANI, LR. Educação Física Escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. 2002. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1363/1065. Acesso em: 3 maio 2016.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8069/1990. Brasília, D.F.: Congresso Nacional, 1990. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em: 8 maio 2016.

______. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, D.F.: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-dc-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 maio 2016.

______. Planejando a próxima década – conhecendo as 20 metas do Plano nacional de Educação. Brasília, D.F.: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf Acesso em: 1 jun. 2016.

______. Base Nacional Comum Curricular – Documento Preliminar. Brasília, D.F.: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/BNCC-APRESENTACAO.pdf Acesso em: 5 jun. 2016.

______. Decreto 7.083 de 27 de jan. de 2010. Brasília, DF, jan. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7083.htm. Acesso em: 21 mai. 2016.

GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil: Inovações em processo. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org Acesso em: 17 abr. 2016.

JUNDIAÍ (SP). Secretaria de Educação. Projeto político pedagógico da EMEB João Luiz de Campos. 2015.

______. A escola de tempo integral. Jundiaí, SP, SMEE, 2012. Disponível em: http://saladeimprensa.jundiai.sp.gov.br/PMJSITE/biblio.nsf/V03.01/sme/$file/102.pdf. Acesso em: 22 mar.2016.

______. Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Município de Jundiaí (SP). Jundiaí: SMEE, 2016.

MARCELLINO, N.C. A sala de aula como espaço para o “jogo do saber”. In: MORAIS, R. (Org.). Sala de aula: Que espaço é esse? 3. ed. Campinas: Papirus, 1988. p. 59-70.

______. Lazer e Educação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2000.

MARCELLINO, N. C. Pedagogia da Animação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2005.

RIBEIRO, D. Balanço crítico de uma Experiência Educacional. 1995. Disponível em: <https://teiaufmg.com.br/wp-content/uploads/2014/07/RIBEIRO-D.-CIEPse-GPSBalan%C3%A7o-cr%C3%ADtico-de-uma-experi%C3%AAncia-profissional.pdf>. Acesso em: 18 abr. 2016.

SILVA, C.L.; SILVA, T.P. Lazer e educação física: Textos didáticos para a formação de profissionais do lazer. Campinas: Papirus, 2012.

SILVA, D.A.M. A implementação dos CEIs “Naves-Mãe” no município de Campinas e suas implicações para os direitos das crianças: um novo cavalo de Troia? – Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UNIMEP. Piracicaba, UNIMEP, 2014.

TEIXEIRA, A. Uma experiência de educação primária integral no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.38, n.87, jul./set. 1962. p.21-33. Dísponivel em: <https://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/uma.html>. Acesso em: 21 maio 2016.

Published

2017-12-18

How to Cite

Silva, D. A. M. da, & Souza, M. H. de. (2017). "Where is Leisure in the Construction of the Knowledge Game?? Nobody Knows, Nobody Saw!". LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 20(4), 186–211. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1731

Issue

Section

Artigos Originais