The Meanings of the Sport and Leisure Projects for Students from the Federal Institution of the North of Minas Gerais

Authors

  • Romualdo Ferreira dos Santos Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFMG)
  • Cinthia Lopes da Silva Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1777

Keywords:

Leisure Activities, Physical Education and Training, Culture

Abstract

This work has the objective of analyzing and identifying the meanings of the sport and leisure projects from the Federal Institution of the North of Minas Gerais – Januaria Campus, for senior high school students from such projects. Bibliographical and field researches were carried out as the methodology procedure, and they were based on Human Science and Physical Education, thus characterizing this study as qualitative. The field research was done with students of Farming and Computing courses. The techniques used in this research were semistructured interviews,  questionnaires and participant observation. The majority of students said that sport and leisure projects are important in their lives for the opportunities the students have of widening their social network, competing, having fun, and for compensation – health improvements and taking a break from day to day activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENTO, J. O. Corpo e Desporto: reflexões em torno desta relação. (2006). In: MOREIRA, W. W. (Org.). Século XXI a era do corpo ativo. Campinas: Papirus, 2006.

BRUYNE et al. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

CAMARGO, O. L. Recreação Pública Cadernos de Lazer. 4. ed. São Paulo: SESC, p. 29-36, 1979.

DAOLIO, J. Educação Física e o conceito de Cultura. Campinas: Autores Associados, 2004.

________. Da cultura do corpo. 17. ed. Campinas: Papirus, 2013.

DUARTE, R. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de pesquisa, n.115, São Paulo, p. 139-154, 2002.

DUMAZEDIER, J. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: Sesc, 1980. GARCIA, R. P. No Labirinto do desporto: horizontes culturais contemporâneos. Belo Horizonte. Casa da Educação Física, 2015.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC,1989.

LOPES DA SILVA, C., SILVA, T. P. Lazer e Educação Física: textos didáticos para a formação de profissionais do lazer. Campinas: Papirus, 2012.

MARCELLINO, N.C. Estudos do lazer: uma introdução. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

________. N. C. Lazer e Educação. 17. ed. Campinas: Papirus, 2013.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In:_____. (Org.). Pesquisa Social. Petrópolis: Vozes, 1994.

RUBIO, K. Do Olimpo ao Pós-Olimpismo: elementos para uma reflexão sobre o esporte atual. Rev Bras de Educ Fís e Esporte, v.16, n. 2, São Paulo, p.130-143, 2002.

SCHWARTZ, G. M. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, v. 6, n. 2, Belo Horizonte, p. 23-31, 2003.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Editora Cortez, 2007.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2018-03-21

How to Cite

Santos, R. F. dos, & Silva, C. L. da. (2018). The Meanings of the Sport and Leisure Projects for Students from the Federal Institution of the North of Minas Gerais. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(1), 267–291. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1777

Issue

Section

Artigos Originais