The Leisure of University Students

A Scientific Production Analysis

Authors

  • Daniela Gomes Rosado Universidade Federal de Viçosa (UFV)
  • Vera Lucia Teixeira Silva Universidade São Judas Tadeu (USJT)
  • Maria Luiza de Jesus Miranda Universidade São Judas Tadeu (USJT)
  • Sheila Aparecida P. dos Santos Silva Universidade São Judas Tadeu (USJT)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1863

Keywords:

Leisure Activities, Scientific and Technical Activities, University

Abstract

The objective of this study was to quantify and analyze the scientific production on leisure of university students between 2001 and 2016 in the databases Scielo, BVS, Capes Periods and SportDiscus using the descriptors: leisure and university. The inclusion criteria were: produced in the 21st century, published in English, Portuguese or Spanish. Data analysis was based on 13 pre-established categories. Fourteen studies were selected, most were produced in the last three years; they had collective authorship; authors linked to Public Universities; predominantly in São Paulo; predominantly linked to the Psychology area; use questionnaires adapted with open and closed questions; the study approaches aimed at the type of activities developed by students in leisure time; and the largest number of publications occurred in Licere magazine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, C. A. B. R. S. ; BONINI, L. M. M. Dignidade humana e o direito ao lazer entre universitários do Alto Tietê - São Paulo. Licere, Belo Horizonte, v.18, n. 2, p. 34-58, jun. 2015. Disponível em: <http://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1045>. Acesso em: 18 jan. 2017.

BARROSO, A. L. R. Instrumentos de pesquisa científica qualitativa: vantagens, limitações, fidedignidade e confiabilidade. Revista Digital. Buenos Aires, v. 17, n. 172, Septiembre de 2012. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd172/instrumentos-de-pesquisa-cientifica-qualitativa.htm> Acesso em: 04 jun. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 28 maio 2018.

______. Censo da Educação Superior 2012 e 2013. Disponível em: <https://portal.inep.gov.br/censo-da-educacao-superior>. Acesso em: 17 jan. 2017.

______. Ministério da Educação. INEP. Notas Estatísticas do Censo da Educação Superior 2014. Disponível em: < https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2014.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo revela que o acesso cresceu na década 2001-2010. Disponível em: <https://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/17212-censo-revela-que-o-acesso-cresceu-na-decada-2001-2010> . Acesso em 04 jun. 2018.

¬¬¬¬¬¬¬¬______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Relatório de desenvolvimento, aprimoramento e consolidação de uma educação nacional de qualidade de 04 de junho de 2013. Disponível em: <https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13948-produto-2-oferta-demanda-educ-superior-pdf-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 30 jan. 2017.

CAMPO F. et al. Estilos de vida salutar e condutas de saúde em estudantes de medicina. Rev. Univ. Ind. Santander. Salud , Bucaramanga, v. 48, n. 3, p. 301-309, setembro de 2016. Disponível em: <https://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-08072016000300005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 maio 2018.

CAPI, A. H. C. Lazer e esporte nos clubes social-recreativos de Araraquara. 2006. 127 p. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Programa de Pós Graduação da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo. Disponível em: <http://www.unimep.br/phpg/bibdig/pdfs/2006/HTOIKXNPRWJO.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2017.

CARMO, V. O uso de questionários em trabalhos científicos. (Apostila didática) Disponível em: <https://www.inf.ufsc.br/~vera.carmo/Ensino_2013_2/O_uso_de_questionarios_em_trabalhos_cient%edficos.pdf> Acesso em: 15 jan. 2017.

DÍAZ CÁRDENAS, S. et al. Niveles de actividad física asociados a factores sociodemográficos, antropométricos y conductuales en universitarios de Cartagena (Colombia) Revista Científica Salud Uninorte, v. 30, nº 3, 2014. Disponível em: <https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/viewArticle/6199/7094>. Acesso em: 28 maio 2018.

FORMIGA, N. S.; AYROZA, I.; DIAS, L. Escala das atividades de hábitos de lazer: construção e validação em jovens. Revista de Psicologia da Vetor, v. 6, n. 2, p. 71-79, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

______¬¬¬¬¬¬¬¬¬.Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HUERTAS HURTADO, C. A. et al. Consumo cultural y uso del tiempo libre en estudiantes lasallistas. Rev. Lasallista Investig., Caldas, v. 5, nº 2, p. 36-47, July 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-44492008000200006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 maio 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2015. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>. Acesso em: 04 jun. 2018.

ISAYAMA, H..; LINHALES, M.A. (Org.). Sobre lazer e política: maneiras de ver, maneiras de fazer. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.

LARGURA, W. A. N. Fontes de lazer em estudantes de Psicologia Noturno. Psico-USF, v. 5, n. 1, p. 73­85, 2000.

LEMOS, F. R. M., SILVA, R. A. Minicurso: interesse virtual do lazer. In: II Congresso Internacional de Educação Física, Esporte e Lazer, 2012, p.111. São Paulo: Universidade Federal de São Carlos. Disponível em: <https://www.ufscar.br/~defmh/spqmh/pdf/2012/lemossilva2012.pdf.> Acesso em: 27 jan. 2017.

MARCELLINO, N. C. Algumas aproximações entre Lazer e Sociedade. Animador Sociocultural: Revista Iberoamericana v.1, n. 2, mai-set. 2007. Disponível em: <https://www.lazer.eefd.ufrj.br/animadorsociocultural/pdf/ac201.pdf.> Acesso em: 18 jan. 2017.

¬¬¬¬¬______. Estudos do Lazer: Uma introdução. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1996.

______. O lazer, sua especificidade e seu caráter interdisciplinar. Rev. Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 12, n. 1-3, p. 313-317, 1992.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARTINS, A.M. Estudantes Universitários, lazer e práticas socioculturais: estudo de caso. In: Congresso Português de Sociologia. Associação Portuguesa de Sociologia, Anais. 2000. Disponível em: https://www.aps.pt/cms/docs_prv/docs/DPR462df6816b73a_1.PDF>. Acesso em: 03 jul. 2014.

MARTONI, F. R.; SCHWARTZ, G. M. O lazer na vida do estudante universitário. Revista Digital EFdeportes. Buenos Aires, Ano 11, n° 97, Jun-2006. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd97/lazer.htm>. Acesso em: 10 out. 2016.

MEDINA, N. H.; OLIVEIRA, M. B. Trabalho científico: roteiro para o planejamento e cuidados preliminares. Arq. Bras. Oftalmol., São Paulo, v. 62, n. 5, p. 650-654, Oct. 1999. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/abo/v62n5/13717.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2017.

MELO, V. A.; ALVES JUNIOR, E. D. Introdução ao Lazer. Barueri: Manole, 2003.

MELO, M. P. Políticas públicas de esporte/lazer em São Gonçalo/RJ: uma análise crítica da atuação da secretaria municipal de esporte e lazer. Licere. Revista do Centro de Estudos de Lazer e Recreação/EEF/UFMG, Belo Horizonte, v.4, n. 1, p. 80-95, 2001. Disponível em: <http://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/4017>. Acesso em: 28 maio 2018.

MORÁN, R.M.B; SALGUERO, R.A.T. Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction. v. 97, nº 12, p. 1601-6, 2002. Acesso em: 04 jun. 2018. http://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00218.x

NAHAS, M.V. Atividade física, saúde e qualidade de vida. Londrina: Midiograf, 2006

NOGUEIRA, A. P. et al. O estilo de vida dos universitários da Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da UFAM. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. 2014, p. 689-701. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/311621241_O_estilo_de_vida_dos_universitarios_da_Faculdade_de_Educacao_Fisica_e_Fisioterapia_da_UFAM>. Acesso em: 18 jan. 2017.

NUNES, M. F. O. et al. Satisfação e autonomia nas atividades de lazer entre universitários. Psicol. teor. prat., São Paulo, v. 16, n. 1, p. 91-103, abr. 2014. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872014000100008&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 29 maio 2018.

______.; HUTZ, C. S. Análise da Produção de Artigos Científicos sobre o Lazer: uma Revisão. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 30, nº 3, p. 307-315, Jul-Set 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ptp/v30n3/08.pdf>. Acesso em: 28 maio 2018.

PEIXOTO, E. Levantamento do estado da arte nos estudos de lazer: (Brasil) séculos XX e XXI - alguns apontamentos. Revista Educação e Sociedade, v. 28, nº 99, p. 561-586, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a14v2899.pdf>. Acesso em: 28 maio 2018.

PYLRO, S. C.; ROSSETTI, C. B. Atividades lúdicas, gênero e vida adulta. Psico-USF (Impr.), Itatiba, v. 10, nº 1, p. 77-86, June 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712005000100010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 18 jan. 2017.

QUEIROZ, M. N. G. de; SOUZA, L. K. Atividades de lazer em jovens e adultos: um estudo descritivo. Licere. Belo Horizonte, v.12, nº 3, set. 2009. Disponível em: <https://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/573>. Acesso em: 18 jan. 2017.

ROCHA, G. W. F.; SIQUEIRA, V. H. F. Práticas sociais de estudantes de medicina na universidade pública: celebrações, eventos e cidadania. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 7, nº 1, p. 149-165, June 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462009000100008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 18 jan. 2017.

ROMERA, L. A. Lazer e festas: Estudo sobre os modos de divulgação de bebidas nos campi universitários. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, São Carlos, v. 22, n. Suplemento Especial, p. 95-102, 2014. Disponível em: < http://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/843/509>. Acesso em: 18 jan. 2017.

Rossetti, C. B. Preferência lúdica e jogos de regras: um estudo com crianças e adolescentes. São Paulo: Universidade de São Paulo. (Tese de Doutorado), 2001.

SALAZAR-TORRES, I. C. et al. Evaluación de las conductas de salud en jóvenes universitarios. Rev. Salud Pública. v. 12, n. 4, p. 599-611, 2010. Disponível em: < http://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/33281/33268> Acesso em: 28 maio 2018.

SOUSA, I. R. et al. A experiência de lazer de estudantes do curso de Licenciatura em Educação Física de uma instituição de ensino superior do Distrito Federal. Pensar a Prática, v. 17, n.1, mar. 2014. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/20593/16394> Acesso em: 22 mai 2017.

SOUSA, T. F. Atividades físicas praticadas no lazer por universitários de uma instituição pública do nordeste do Brasil. Rev Bras Ativ Fis e Saúde. Pelotas, v. 17, n. 2, p. 125-131, Abr/2012. Disponível em: < http://rbafs.emnuvens.com.br/RBAFS/article/view/1229/1023>. Acesso em: 18 jan. 2017.

______. et al. Perceived barriers by university students in relation the leisure-time physical activity. Rev. bras. cineantropom. desempenho hum., Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 164-173, Apr. 2013 . Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/rbcdh/v15n2/03.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2017.

SOUSA, T. F.; FONSECA, S. A.; JOSÉ, H. P. M.; NAHAS, M. V. Validade e reprodutibilidade do questionário Indicadores de Saúde e Qualidade de Vida de Acadêmicos (Isaq-A) . Revista Arquivos de Ciências do Esporte, v. 1 n.1 p.21-30, 2012.

SOUZA, J. R. S.; et al. Atividades culturais entre ingressantes e concluintes de um curso de Psicologia. Bol. psicol, São Paulo, v. 60, nº 133, p. 217-228, dez. 2010. Disponível em: <https://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v60n133/v60n133a08.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2017.

SOUZA, L. K.; HUTZ, C. A qualidade da amizade: adaptação e validação dos

Questionários McGill. Aletheia, Canoas, v. 25, n. 1, p. 82-96, 2007.

SUZUKI, F. T. I. et al. O uso de videogames, jogos de computador e internet por uma amostra de universitários da Universidade de São Paulo. J. bras. psiquiatr., Rio de Janeiro, v. 58, nº 3, p. 162-168, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/jbpsiq/v58n3/04.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2017.

TAMAYO CARDONA, J. A. et al. Estilos de vida de estudiantes de odontología. Hacia la promoción de la salud, v. 20, nº 2, p. 147-160, 2016. Disponível em: < http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v20n2/v20n2a11.pdf>. Acesso em: 28 maio 2018.

VALE, S. F. et al. Os lazeres dos universitários dos cursos de pós-graduação de Fortaleza – CE. Licere, Belo Horizonte, v.17, nº 4, p. 141-161, dez. 2014. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/803>. Acesso em: 18 maio 2017.

WERNECK, C. L. G. Significados de recreação e lazer no Brasil: Reflexões a partir da análise de experiências institucionais no âmbito das políticas públicas (1926-1964). Belo Horizonte: Faculdade de Educação/UFMG, (Tese, Doutorado em Educação), 2003. Disponível em: <https://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/HJPB-5NVJWV>. Acesso em: 28 maio 2018.

Witter, G.P. Conceitos de cultura e atividades culturais entre universitários. Projeto de Pesquisa analisado e aprovado pelo CEP e Conselho de Pós-Graduação e Pesquisa da UNICASTELO, 2008.

Published

2018-09-24

How to Cite

Rosado, D. G., Silva, V. L. T., Miranda, M. L. de J., & Silva, S. A. P. dos S. (2018). The Leisure of University Students: A Scientific Production Analysis. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(3), 57–89. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1863

Issue

Section

Artigos Originais